Soha nem építettek még korábban olyan kijelzőt szériagyártású személyautóba, mint amivel a legújabb Volkswagen Touareg büszkélkedhet. Az Innovision Cockpit névre keresztelt egységet a Bosch fejlesztette és gyártja a Volkswagen számára.

Az autóiparban jó néhány műszaki újdonság kötődik egy-egy autótípushoz. Az első lambdaszondát például egyértelműen a Volvo 240-es sorozatához kapcsolhatjuk, az első elektronikus blokkolásgátló rendszer (ABS) a Mercedes-Benz S-osztályához köthető, az első gázkisüléses fényszóró pedig a BMW 750 iL-ben mutatkozott be. Minden bizonnyal az autós történelemkönyvekbe ugyanígy vonul majd be a Touareg aktuális generációja is, köszönhetően az ívelt központi kijelzőnek.

A Touareg jelenleg a Volkswagen zászlóshajója és a nagyméretű SUV-mezőny egyik legfrissebb tagja

Az új digitális megjelenítő minden eddiginél jobb variálhatóságot kínál, ráadásul felépítéséből adódóan jobban áttekinthető és könnyebben leolvasható, miközben kisebb helyet foglal, mint sík társai. Az ívelt televíziók, vagy épp mobilkészülékek egyik előnye, hogy a kijelző minden része jobban olvasható, hiszen kevésbé tükröződik és jobb betekintési szöget kínál. Az említett eszközöknél viszont van egy vitathatatlan hátránya is a megoldásnak, mégpedig az, hogy igazából csak egy ember tudja optimális pozícióból nézni. Ez egy autóban nyilván nem probléma, hiszen itt csak a vezetőnek kell áttekintenie a műszerfalat. A 12,3 collos (31 centis képátlóval rendelkező) megjelenítő szinte teljes egészében szabadon konfigurálható. Ez szintén újdonság, hiszen a Bosch eddig is szállított digitális paneleket több márka számára is, de ilyen mérvű szabadságot egyetlen gyártó sem kínált még ügyfeleinek. A hagyományos adatok mellett akár a SUV aktuális oldaldőlését, vagy az infravörös éjjellátó rendszer képét is megjeleníthetjük rajta. Ezek után nézzük mit tud a gyakorlatban az új Touaregben.

Ekkora mérvű szabadságot eddig egyetlen járműben sem kaptunk

Az már első pillantásra is jól látszik, hogy az új egység tökéletesen illeszkedik a nagyméretű SUV belső terébe. A középkonzolon helyet kapó másik kijelzővel – ami egyébként teljesen nyugdíjazta a hagyományos gombokat – harmonikus párost alkotnak. Az alapbeállításokat akár a kormánykerékről is elvégezhetjük, ha pedig teljesen át akarjuk variálni a műszerpanelt, akkor az érintőkijelző segítségével tudjuk konfigurálni a megjelenítést. A rendszer válaszideje kimondottan gyors, várni csak az olyan összetett feladatkora kell néhány másodpercet, mint az éjjellátó rendszer, vagy a teljes képernyős navigáció. Egyébként az autó belső tere elsőre meglehetősen komplikáltnak tűnik, de némi használat után gyorsan kristályosodik, hogy minden logikus és tulajdonképpen minden kézre is esik a hatalmas belső térben.

A legnehezebb helyzetekben is (például alacsony szögben beeső fényben is) tökéletesen olvasható marad a kijelző

Az éles próba első részében épp a legnehezebb körülmények között találta magát a Touareg ívelt kijelzője. A téli tűző napsütésben először a városban, majd pedig kisebb erdei utakon kellett bizonyítania és nem is okozott csalódást. A rásütő nap mellett is jól olvasható maradt az Innovison Cockpit. Ez a különleges gyártástechnológiának köszönhető (a tükröződést gátló üveglap közvetlenül a kijelzőre kerül egy speciális ragasztásos eljárással), amely miatt a felhasználóknak alig kell számolniuk tükröződésekkel, így sokkal kontrasztosabb és részletekben gazdagabb marad a műszerfal. Hasonlóan viselkedik a váltakozó fényviszonyok között az erdőben is, így gyakorlatilag kijelenthetjük, hogy mindig könnyen leolvasható a digitális egység. Sötétben pont fordított kihívásoknak kell megfelelnie, hiszen ekkor meg nem vakíthatja el a vezetőt a nagy fényerejével. A vezérlőelektronika természetesen automatikusan változtatja a fényerőt, de ennek mértékét szabályozhatjuk a már említett beállítások segítségével.

Sötétben egészen más kívánalmaknak kell megfelelni, de ez sem jelent gondot a kijelzőknek, a hangulatvilágítás pedig végképp futurisztikussá teszi a belső teret

Az eddig felsoroltakra persze szükség is van, hiszen a Touareg minden eddiginél több információt képes a panelre varázsolni. A multimédia egység, a navigációs rendszer adatai mellett, a jármű aktuális menetadatait, vagy akár ezek tetszőleges kombinációját is meg tudja jeleníteni. Ráadásul az autó itt tájékoztatja a vezetőt a segédrendszerek aktuális állapotáról. Azokból pedig bőven akad, főleg az olyan jól felszerelt példányokban, mint tesztünk főszereplője.

Az éjjellátó funkció igazi áldás a sötét esti utcákon, vagy utakon

A már említett éjjellátó rendszer – amely sárga színnel ki is emeli a sötétben az embereket, vagy akár az állatokat – mellett, adaptív a sebességszabályzó, proaktív az utasvédelem, útkereszteződés-asszisztens, közlekedési torlódás asszisztens és parkolási asszisztens is vigyáz az utasokra, na és persze az autóra. A gyakorlatban ezek jelenlétéből annyit érezni, hogy hatalmas mérete ellenére bármilyen kereszteződésből könnyedén elindulhatunk, városban sem kell stresszesen figyelni a forgalom ritmusára és parkolni is gyerekjáték a nagyra nőtt SUV vezetőjeként. Ráadásul a sávtartó rendszer azokat a szituációkat is jól megoldja, amikor az egyik forgalmi sávot jelző segédvonal eltűnik (például két sáv egyesülése autópályán).

A segédrendszereknek köszönhetően a legszűkebb utcákban és kereszteződésekben is magabiztosan mozog a nagyra nőtt SUV

Közlekedni egyébként nagyszerű élmény az autóval, két tonnás tömege ellenére is igazán fürge, ha a helyzet, na és persze a vezető úgy kívánja. A megfelelő üzemmódban a V6-os dízelmotor meglehetősen harapóssá változik, miközben a légrúgók kellően megkeményítik a futóművet, a sportosságról pedig akár összkerékkormányzás is gondoskodhat. Persze, ha a helyzet úgy kívánja akár jól felkészült hegymászóvá is változhat a Touareg, a légrugók elképesztően széles határok között szabályozzák az autó magasságát.

A légrugóknak és a fejlett hajtásrendszernek köszönhetően magabiztos az aszfaltútról letérve is

A 286 lóerős V6 TDI erőforrás persze minden üzemmódban magabiztos, 600 Nm nyomatékával, ha kell 6,1 másodperc alatt gyorsítja 100 kilométer/óra sebességre a járművet, a nyolc fokozatú automatikus sebességváltónak köszönhetően pedig a száguldás egészen 235 km/h sebességig tart. Vegyes fogyasztása 8 liter körül alakult az általunk használt időszakban, de mi szinte csak városban, kisebb erdei utakon és autópályán használtuk. Az országúti szakaszok szinte teljesen kimaradtak, így a gyári 6,9 liter/100 kilométer adatot nem tudtuk elérni, ugyanakkor nem is tűnik lehetetlennek szabályosan közlekedve.

Elektromos hajtással ugyan nem rendelkezik, mégis a jövő járművét köszönthetjük benne, hálózatba kapcsolt megoldásai ugyanis sok lehetőséget rejtenek még magukban

Itt érdemes azonban kiemelni még egy Bosch alkatrészt. A fogyasztás csökkentésében például nagy szerepe van annak az intelligens gázpedálnak, ami folyamatos terhelésnél, sebességkorlátozáshoz, vagy lakott területhez közeledve rezegteti a vezető jobb lábát, figyelmeztetve a gázelvételre. Ha ezt kihasználjuk a fogyasztás akár decikkel is csökkenthető, hiszen a megoldás hajszálpontosan dolgozik és működéséhez használja a navigációs rendszer online frissített adatbázisát, a táblafelismerő rendszert és a motorvezérlő adatait is.

Persze van az a helyzet amikor a fejlett technológiáknak nem mindenki örül

Igazi különlegesség az új Touareg és nem csak világelső kijelzője miatt. A jármű kiváló példája annak, hogy milyen sokat fejlődtek a személyautók a közelmúltban, elsősorban az elektronikai, kényelmi és vezetést támogató segédrendszereknek köszönhetően. A hálózatba kapcsolt megoldások, már ennek a klasszikus hajtáslánccal felszerelt modellnek is olyan funkciókat biztosítanak, amelyek összességében kényelmesebbé és biztonságosabbá teszik a közlekedést. Az olyan innovatív megoldások pedig, mint a hajlított kijelző a hagyományos műszercsoport helyén, még izgalmasabbá teszik ezt a fejlődést.

Iratkozz fel hírlevelünkre