Mit hoz a következő egy-két évtized az autózásban, illetve mi az, amit ebből már ma is látunk? A elektromos járművek megjelenése nem kisebb üzenetet hoz nekünk , mint egy szép új világ, egy tisztább és csendesebb jövő ígéretét. A Föld nevű bolygó lakóiként elég sok kihívással nézünk szembe a következő évtizedekben, így igazán itt az ideje, hogy ilyen jó hírt kapjunk.
Nem ez az első elektromos személyautó, erről a címről több mint száz évvel lecsúszott. Nem az első újkori hírnök, az a megtiszteltetés megmarad az olyan csodabogaraknak, mint a szomorú sorsú GM EV1. Darabszám tekintetében is kétszázezres hátrányban áll a modernkor első tisztességes elektromos autója, a Nissan Leaf mögött. Mitől különleges akkor a Volkswagen e-Golf? E két egymást követő szó kapcsán egyértelmű, az egyik legnagyobb példányszámban eladott kompakt személyautó akkumulátoros villanymotoros változata ez. Most szólunk, aki egy tankolással egyenértékű kétperces töltési időt, ezer kilométeres hatótávolságot vagy a hibridekhez hasonló árszintet követel, valószínűleg csalódni fog.
Az e-Golf ugyanis nagyon jól előrevetíti és példázza azokat a trendeket és műszaki fejlesztéseket, amelyekkel a következő évtizedekben találkozni fogunk. Mindenképpen kalapot kell emelni az autó alapjául szolgáló Moduláris Keresztmotoros Padlólemez (MQB) megálmodói előtt. Erre az építőkészletre épül majd az évtized végére jóformán minden járművük a Polo kisautótól a Tiguan szabadidő-autón át a Touran egyterűig. Ha ez még nem lenne elég, éppen a közös platformnak köszönhetően a különböző alternatív hajtásláncokhoz is remek alapot jelentenek, így születhetett meg az Audi A3 e-tron hálózatról tölthető hibrid konszerntárs és a sűrített földgázhajtású Škoda Octavia G-TEC is. Vagyis nem utólag villamosították, hanem már eleve felkészült erre a gyártó. Ez egy olyan trend, ami a jövőben általánossá válik majd, „hagyományos” (kőolajszármazékkal üzemelő belső égésű motor) és ma még alternatívnak nevezett hajtásláncok egyre nagyobb arányban szerepelnek majd egyszerre a következő generációs típusok kínálatában. A Bosch előrejelzése szerint 2020-ban várhatóan 113 millió járművet értékesítenek világszerte, ebből 6,5 millió lesz a teljes értékű hibrid (6%), 3 millió hálózatról tölthető hibrid (3%) és 2,5 millió teljesen elektromos (2%). Ha kicsit távolabbra tekintünk, látjuk a robbanásszerű növekedést: a számítások alapján 2040-re várhatóan az újonnan eladott autók több mint harmada elektromos lesz!
Természetesen ez nem változtat azon, hogy a 11,4 millió forintos alapár és a körülbelül 190 kilométeres hatótávolság hallatán itt és most sokan lemondóan legyintenek az autóra. Szerencsére műszaki érdeklődésűként ennél szélesebb a látókörünk, így mi nem így teszünk. Miért? Mert tisztán látjuk, hogy az e-Golf inkább egy műszaki és fejlődéstörténeti demonstrátor, csak nevében népautó. Nagyon jól előjelzi a megállíthatatlan városiasodásból eredő közlekedési és járműhasználati szokások változását. Nem véletlen, hogy évszázados múltú autógyártók is mobilitási szolgáltatásokat indítanak, intermodális közlekedésre buzdítanak és közösségi autómegosztó programokban gondolkoznak. Hiszen minek kell kombi a családnak, ha egyébként elég lenne egy kisebb? Miért kellene egész évben fenntartani az egyterűt, ha évente két hetet használják ki összesen? Minek egyáltalán saját járgány, ha a városi autómegosztó rendszerrel mindig lehet kedvező áron bérelni megfelelő méretű autót? Ezek olyan kérdések, amelyek a felhasználói szokások, az új generációk, az egyre zsúfoltabb városok miatt a következő évtizedekben egyre gyakrabban hangzanak el. Éppen ezért ezekkel a témákkal természetesen a Bosch is már jó ideje foglalkozik. Ezért is indított a közelmúltban saját IoT-felhőt a Bosch.
Fel kell készülni a változásra, amelyet ez az új szituáció, az új járművek hoznak. Rengeteg hasznos alkalmazás és szolgáltatás könnyíti meg majd az életünket ezek kapcsán – az e-Golfban ezek közül néhányat már ma is élvezhetünk. Igény esetén okostelefonunkkal távolról vezérelhetjük a 230 voltos hálózati csatlakozóról 12 órát igénybe vevő töltési folyamatot, feledékenyek gyalog elnavigáltathatják magukat a leparkolt autóig, de akár vezetési stílusunkat is elemezhetjük a fogyasztási adatok alapján. Apropó, a fogyasztás is újabb változást hoz majd: ma ki az, aki tudja, hogy a 12,7 kilowattóra/100 kilométer jónak számít-e?!
Ezt az energiamennyiséget benzinre átszámolva megdöbbentő eredményt kapunk, ez 2,5 liter/100 kilométer fogyasztásnak felel meg! A hasonló, 81 kW (110 LE) teljesítményű és nagyjából négyszáz kilogrammal könnyebb Golf 1.2 TSI pont kétszer ennyit eszik. Ennyivel hatékonyabb egy elektromos autó, ennyivel kisebbek a veszteségek a hajtásláncában. Jól mutatja ezt az is, hogy a gyár által megadott, fent jelzett átlagfogyasztást tizedre pontosan sikerült produkálni a tesztidőszak végére. No, az igazán takarékos vezetés itt is ugyanúgy megdolgoztatja az embert, mint a hagyományos erőforrások esetében. A váltókar menetállásban hátrafelé meghúzható, így aktiváljuk a gázelvételkor jelentős rekuperációs lassítást biztosító B üzemmódot. A rekuperáció mértéke három fokozatban szabályozható, ezek között a váltókart balra és jobbra „pofozva” tudunk váltani. Természetesen a villanymotorok a belső égésű erőforrásokkal ellentétben éppen a várost preferálják. Ugyan itt a sok elindulás-megállás miatt nagyobb a terhelés, azonban a rekuperációval itt rendkívül sok energia visszanyerhető. Ezzel szemben lakott területen kívül az egyenletes tempójú haladáskor csak fogy az áram, a visszatermelésre lényegesen kevesebb mód adódik.
Praktikum szempontjából éppen az integrált koncepciójának köszönhetően teljes értékű az e-Golf. Nyilván nem kell ma már ecsetelni a típus hetedik nemzedékének jellemzőit, erről bemutatása óta sokfelé sokat olvashattunk már. Ami számunkra lényeges: sem az utas-, sem a csomagteret nem csökkenti a villamosított hajtáslánc. Így az otthon-iskola-munkahely-iskola-otthon útvonal kihívásainak minden szempontból kiválóan megfelel, hiszen a gyakorlatban is valóban közel 190 kilométer a hatótávolsága városi forgalomban. Ez azért fontos, mert így a hétköznapokban soha nem kerít markába a „hatótávszorongás” nevű szörnyű félelem.
Összességében remek városi autó az e-Golf, hiszen a típus ismert praktikus, kényelemes és biztonságos jellemzőivel mind rendelkezik. A lakott területen megengedett sebességtartományban olyan dinamikával és rugalmassággal bír, amelyet akár sportautók is megirigyelhetnek. Ugyanakkor éjszakánként otthon meg tudjuk „tankolni”, kevesebb a mozgó alkatrésze egy hagyományos autónál, takarékos vezetéssel a fékbetétek is alig kopnak. Nem kell „rakétatudósnak” lenni a kezeléséhez, pontosan ugyanúgy vezethető, mint egy kettős tengelykapcsolós automatizált váltóval szerelt hétköznapi társa.
Egyik legnagyobb előnye, miszerint a villanyautózás pozitívumait egy Golf testébe csomagolva kapjuk, sajnos az árán nem látszik meg. A nagy darabszámban készülő, moduláris építőkészlet felhasználásával épített járgány lényegesen drágább a 9,1 millió forinttól induló közvetlen konkurensénél. Bár a Nissan Leaf utastere egyszerűbb, csomagtere kevésbé jól bővíthető, az e-Golf áráért a japánok már nagyobb kapacitású, 250 kilométer hatótávolságú akkumulátort kínálnak. Így sajnos ma még leginkább csak azon cégeknek éri meg e-Golf autókat venni, amelyeknek mindennél fontosabb a „szuperzöld” imázs. Ugyanis a típus már ma egy olyan kort vetít előre, amelyben az új autók jelentős része helyi károsanyag-kibocsátás nélkül és csendesen suhan majd. Addig azok, akik megtapasztalják egyenletes gyorsulását és megdöbbentő takarékosságát, új hangokat fedeznek fel a városban a megdöbbentő csendben, megtanulják értékelni a hálózatba kapcsolás származó előnyöket. És türelmetlenül várják, hogy megérkezzék végre az ígért szép új világ.
Kapcsolódó bejegyzések:
[wysija_form id=”1″]