Skip to main content
 

A Genfi Autószalon elmaradhatatlan része, illetve egyben hivatalos kezdete az Év Autója versengés végeredményének kihirdetése. Fontos elismerés ez az autóiparban, amelyért minden gyártó ringbe száll, bár a teljes képhez hozzátartozik, hogy még ez a díj sem garancia semmire.

Olyannyira nem, hogy a díj 1964 óta íródó történelmében több olyan gyártó, vagy épp típus is található, ami csúfos bukás lett az elismerés után. Elég csak az első Év Autója nyertesre, a Roverre gondolni. A patinás brit márka ma már nem is létezik, pedig később, 1977-ben is bezsebeltek még egy díjat. Persze nem szabad igazságtalannak lenni, velük együtt az egész angol autóipar is szinte teljesen eltűnt mára, legalábbis ami a szigetországban alapított, populáris márkákat illeti.

Hiába volt a maga korában kiemelkedő konstrukció, az SD1 sem tudta megmenteni a Rovert a mélyrepüléstől

Hiába volt a maga korában kiemelkedő konstrukció, az SD1 sem tudta megmenteni a Rovert a mélyrepüléstől

A statisztikákat vizsgálva nyugodtan kijelenthetjük, hogy az egykor szebb napokat látott olasz autóipar a díj történetének egyik legmeghatározóbb szereplője. A Fiat kilenc, az Alfa Romeo kettő, a Lancia pedig egy alkalommal nyert Genfben, az utolsó olasz győzelemig azonban egészen 2008-ig kell visszalapoznunk, amikor az újjáélesztett Fiat 500 tudott nyerni. A másik kiemelkedő nemzet az elismerés történetében a francia, a Citroën három, a Renault hat, a Peugeot pedig szintén hat elsőséget gyűjtött be. A legutóbbit épp idén könyvelhette el az oroszlános márka, ami ezzel egyben az utóbbi 10 év legsikeresebb gyártója is, legalábbis ami ezt az összevetést illeti.

Nálunk ez a forma Zsiguliként futott be nagy karriert, az alapot jelentő Fiat 124 viszont 1967-ben az év autója lett

Az idei díj kapcsán érdemes azonban egy kicsit a színfalak mögé pillantani és levonni a következtetéseket a döntőbe jutott autók kapcsán. A legszűkebb körbe, vagyis a hét döntős közé az új 1-es BMW, a Ford Puma, a későbbi győztes Peugeot 208, a Porsche Taycan, a Renault Clio, a Tesla Model 3 és a Toyota Corolla jutottak.  Többségében eltérő karakterek, egyvalami viszont jól látszik, a klasszikus autós erények idén már kevésnek bizonyultak a döntőhöz. Egyedül a BMW menetelt egészen a döntőig, ott azonban már kevés volt a nemes vérvonal és a jó kidolgozottság. A kompakt BMW hibrid és elektromos kivitel híján esélytelen volt a riválisokkal szemben.

A klasszikus autós erények idén már kevésnek bizonyultak a végső sikerhez

A Toyota Corolla már egy érdekesebb és esélyesebb versenyzőnek tűnt, hiszen a japán gyártó kapcsán a hibrid technológia zászlóvivőjéről van szó. A Magyarországon is nagy népszerűségnek örvendő típus ráadásul komoly múlttal rendelkezik, hiszen minden idők legtöbb példányban gyártott autójáról van szó. A dicső múlt és a fejlett technológia is kevés volt azonban2020-ban, talán épp azért, mert az ítészek többet vártak az egykori technológiai úttörőtől.

Néhány éve a Corolla majdnem biztos befutó lett volna

Néhány éve a Corolla majdnem biztos befutó lett volna

Csak egy kicsit indult jobb eséllyel a Ford kis méretű SUV-modellje, a Puma. Az egykori sportkupé mára kategóriát váltott, a legdivatosabb felépítés és az enyhehibrid-rendszerekkel felvértezett motorok sem tudtak annyi pluszt adni, hogy áttörést érjen el a kis Ford SUV.

A Ford SUV-ot faragott a kupéból, de az első helyhez ez is kevés volt

A Ford SUV-ot faragott a kupéból, de az első helyhez ez is kevés volt

Épphogy megelőzte a Pumát és kevéssel maradt le a dobogóról Renault Clio új generációja. A korszerű francia kisautó elsőre nem tűnik érdekes versenyzőnek, de mérete, elérhetősége és innovatív megoldásai esélyessé emelték. A hibrid kivitel műszaki megoldásai egyediek és ennek megfelelően újszerűek. Erről a hajtásláncról még egészen biztosan hallunk még a közeljövőben is.

Az új Clio komoly versenytárs volt az élmezőnynek, kis híján a dobogóra is odaért

A képzeletbeli dobogó legalsó fokára a Porsche első újkori villanyautója állhatott fel. A Taycan kapcsán sok érdekességet lehetett olvasni, arra pedig még a laikusok is felkapták a fejüket, amikor a legerősebb kivitelt Turbo S névvel illették.  Természetesen az elektromos Porsche egyáltalán nem tartalmaz turbófeltöltőt, az elnevezés a hagyományokra utal, amikre okkal büszke a Porsche. A győzelemhez azonban a kiemelkedő minőség és az illusztris menetteljesítmények is kevésnek bizonyultak.

A Porsche Taycan már Magyarországon is elérhető

Hasonlóan járt a mezőny másik villanyautója a Tesla Model3 is. Az amerikai gyártó jó esélyekkel indult neki a díj elhódításának, népautója ugyan kapott kritikákat (elsősorban minőségi kifogásokat fogalmaztak meg maguk a tulajdonosok is), de az igazság az, hogy mind hatótáv, mind használhatóság terén kiemelkedő autóról van szó. Nem is sokkal maradt le az első helyről, az azonban végül mégis egy oroszláné lett.

A Telsa Model 3 értékesítései nehezen indultak, de ma már az egyik legsikeresebb villanyautó

A Telsa Model 3 értékesítései nehezen indultak, de ma már az egyik legsikeresebb villanyautó

Idén a 208-as Peugeot lett az Év Autója, ami első pillantásra egészen biztosan sokakat meglep. Egyrészt azért, mert egy klasszikus kisautóról és nem egy divatos SUV-ról van szó. Másrészt azért, mert legyőzte a sokak vágyait jelentő korszerű villanyautókat is. Azonban, ha jobban megvizsgáljuk a győztest, akkor egészen más képet kapunk. Egyrészt már maga a platform is különleges, hiszen egyszerre fogadja be a benzines, a dízel és az elektromos hajtásláncokat úgy, hogy egyik sem érződik utólagos megoldásnak. Másrészt olyan megoldásokat tartalmaz a mérete ellenére, amik korábban csak jóval nagyobb és drágább autókban voltak elképzelhetők. Elég csak műszercsoport kijelzőjét megnézni, a passzív 3D-s egység igazi világújdonság (amiről blogunkon természetesen már olvashattatok).

Bár ahogy írtuk, ez semmire sem garancia, mindezeket figyelembe véve már érthető a zsűri döntése. A végső győztes személye ellenére a trendek is jól látszanak. Ma már kevés az, ha valaki egy jó és divatos autót épít. Kijelenthetjük, hogy döntő fontosságú az elektromos meghajtás megléte és a hálózatba kapcsolhatóság, illetve az ehhez kapcsolódó szolgáltatások. Az idén ez a Peugeot esetében állt össze egésszé, ünnepelni azonban nem ünnepelhette meg méltóképp a nagyközönség. Kíváncsian várjuk, jövőre vajon újra egy nagynevű klasszikus márka győzedelmeskedik, vagy az újhullám gyártóinak szimbólumaként, például a Tesla, vagy valamely más gyártó odafér-e az első helyre? Egyvalami mindkét esetben szinte biztos: Bosch alkatrészt tartalmaz majd a 2021-es győztes is.