Skip to main content
 

Mindent felismerni és időben észrevenni, majd megfelelő döntéseket hozni, „mindössze” ennyi a feladata az önvezető autókba épített rendszereknek. Az MPC3 kamerát pont erre fejlesztették ki mérnökeink, mindent látnak és érzékelnek a járművek környezetében és még akkor sem jönnek zavarba, ha nincsenek útburkolati jelek, vagy hirtelen, takarásból lép ki valaki az autó elé.

Erős havazás vagy eső, hiányzó, kopott útburkolati jelek, eltűnő járdaszegély: többek között ezek jelentettek eddig megoldhatatlannak tűnő problémákat az önvezető autóknak.

Sokáig ugyanis komoly fejtörést okozott a vezetéstámogató rendszerek fejlesztése során, hogyan utazhatunk biztonságosan, ha hiányoznak a tájékozódáshoz szükséges jelzések. A Bosch legújabb fejlesztésű kamerarendszere, az MPC3 azonban megbirkózik minden ilyen helyzettel, így az önvezető autózás fejlesztése szempontjából nem túlzás forradalmi jelentőségűnek nevezni.

Az MPC3 kamera

Beépítve is diszkréten meghúzódik, mégis sokkal többet tud, mint elődei

Többek között azért, mert az emberi szemet helyettesítő kamerák kulcsszerepet játszanak a járművezetők segítésében és az önvezető autózással kapcsolatos fejlesztésekben. A Bosch által alkotott új rendszer pedig ténylegesen mindent érzékel, ami a jármű környezetében történik. A komplex megoldás a kamera mellett radar és ultrahangos érzékelőket is használ az információk begyűjtéséhez, így sokkal több mindent képes észlelni, mint az emberi szem, vagy az eddig használt hasonló megoldások. A mesterséges intelligencia segítségével pedig még tanulni is képes, ezzel pedig még biztonságosabbá teszi a közlekedést.

A fejlesztés során sokszor közvetlenül a járműben végezték el a módosításokat mérnökeink

A fejlesztés során sokszor közvetlenül a járműben végezték el a módosításokat mérnökeink

Gyors, gyorsabb, MPC3

Miközben az eszköz mindenre figyel és mindent érzékel, azt is eldönti, hogy az utunkba kerülő tárgyak indokolnak-e bármilyen beavatkozást, és ha igen, mi a legbiztonságosabb megoldás? Az ember ezt nem mindig tudja jól megítélni, különösen nem olyan gyorsan, mint a Bosch rendszere, hiszen egy-egy kockázatos szituációban a másodperc tört része alatt kell döntést hozni. Az emberi szemtől és agytól eltérően az új Bosch MPC3 videokamerarendszert az ilyen döntések meghozatalára optimalizálták.

Az új technológia erőssége a mesterséges intelligenciát használó tárgyfelismerésben rejlik. Például mérnökeink megtanították a kamerát arra, hogy megbízhatóan érzékelje az út széleit, még jelzések híján is. Ráadásul az eszközt régebbi vezetéstámogató rendszerekbe is integrálni lehet, így bővíthető azok alkalmazási területe. Például javíthatja az automatikus vészfékező rendszereket, mivel a kamera akkor is képes felismerni a gyalogosokat, ha például egy fa vagy oszlop takarásában vannak. Ehhez a folyamatos adatfeldolgozás és a mozgáselemzés biztosít támpontokat. Vagyis a gyakorlatban ezt úgy kell elképzelni, hogy mielőtt a gyalogos a fa mögé ér, a rendszer már figyeli a mozgását, sebességét és számol azzal, mikor lép majd ki a takarásból. A Bosch innovációja javítja az útjelző táblák felismerését is, az új kamera ugyanis optikai karakterfelismeréssel rendelkezik, amely megbízhatóan leolvassa és értelmezi a feliratokat és a számokat a közúti jelzőtáblákról.

Az adatok mennyiségéből és a funkciók sokaságából látszik, hogy mennyi mindenre figyel egy ilyen kamera

Az adatok mennyiségéből és a funkciók sokaságából látszik, hogy mennyi mindenre figyel egy ilyen kamera

Háromszoros biztonság

Az MPC3 rendszer háromféleképpen is vizsgálja és értelmezi a környezetéről készített felvételeket. Az első, a ma már hagyományosnak nevezhető megoldás szerint a szoftver osztályozza és megjelöli a közlekedés szereplőit, például járműveket és gyalogosokat, és persze az útburkolati jeleket, közlekedési táblákat is – már ha vannak. A második mód lényege, hogy a jármű közelébe kerülő többi autó, gyalogos, kerékpáros sebességét is érzékeli a rendszer, így meg tudja különböztetni a parkoló járműveket a mozgásban lévőktől. A harmadik mód hasznosítja a mesterséges intelligenciát, így a háromdimenziós képalkotásnak köszönhetően meg tudja különböztetni az utat a padkától, vagy járdától, és még az sem okoz problémát a rendszernek, ha egyszer csak eltűnnek az útburkolati jelek, vagy megszűnik maga az útpadka. Ahogy korábban már említettük, az oldalról, takarásból érkező gyalogosokat, kerékpárosokat is előbb képes észlelni, mint az emberi szem, így nagyobb biztonsággal tud reagálni. A három észlelési út, valamint a kamera, radar és ultrahangos érzékelők kombinálásával a rendszer nagy segítséget jelent a ténylegesen önvezető SAE 4 és SAE 5 szintű járművek megalkotásához és a már meglévő vezetéstámogató rendszerek „okosításához” is.

Mérnökeink természetesen minden körülményre megpróbálják felkészíteni a rendszert, amely ettől függetlenül folyamatosan tanul

Mérnökeink természetesen minden körülményre megpróbálják felkészíteni a rendszert, amely ettől függetlenül folyamatosan tanul

A rendszer már elérhető a járműgyártóknak, így várhatóan hamarosan élesben is találkozhatunk vele. Nem feltétlenül önvezető autókban, azt is előre kell azonban bocsátani, hogy a részleges, vagy a teljes önvezető üzemmódhoz később is használható eszközről beszélünk, így lehet, hogy később hardveres beavatkozás nélkül is alkalmassá lehet tenni az ezzel szerelt autókat erre a funkcióra.