Bár személyautóknál egyre nagyobb teret nyernek a hibrid, elektromos, vagy üzemanyagcellás kivitelek, a tehergépjárműveknél várhatóan ez egy sokkal lassabb és bonyolultabb folyamat lesz. A gyártók éppen ezért fordítanak kiemelt figyelmet az ezekben található belső égésű motorok fejlesztésére. A legújabb áttörés azonban nem egy elismert európai gyártó laboratóriumából érkezett, hanem Kínából.
Nálunk még nem cseng ismerősen a Weichai név, pedig Kína egyik legnagyobb ipari vállalatáról van szó. Az ipari óriás gyárt hajókat, munkagépeket és tehergépjárműveket egyaránt. Ennek fényében talán nem is olyan meglepő, hogy a vállalat már 17 éve dolgozik stratégiai partnerségben a Bosch csoporttal. A közös munka legfrissebb gyümölcse az a 12,9 literes, soros hathengeres dízelmotor, amely a világon elsőként érte el az 50 százalékos termikus hatásfokot.
Sosem látott hatékonyság
Ez a kiemelkedő eredmény, több újítás együttes használatának köszönhető. Hogy könnyebb legyen értelmezni ezt az eredményt: az iparági átlag jelenleg 46 százalék, tehát a fejlődés jelentősnek mondható. A tehergépjárművek esetében különösen fontos ez, hiszen a károsanyag-kibocsátás és az üzemanyag-hatékonyság is kiemelten fontos. Bár az emberek jelentős részében még ma is az él, hogy Kínában nem szempont egyik sem, az igazság az, hogy az utóbbi 20 évben fordult a kocka. Az ázsiai ország ebben a tekintetben is rohamosan fejlődik, nem véletlenül lett az elektromos járművek fejlesztésének és gyártásának fellegvára az utóbbi évtizedben.
A Bosch számításai szerint 2030-ban az újonnan forgalomba helyezett járművek kétharmadában még lesz belső égésű erőforrás. A tehergépjárművek esetében ez az arány valószínűleg még egyértelműbb lesz, így szükség van a további fejlesztésekre. A bejegyzés főszereplője, azaz a Weichai erőforrása például már teljesíti a China VI környezetvédelmi norma szigorú előírásait is. Mindez nagyban köszönhető a 2500 bar befecskendezési nyomáson dolgozó közös nyomócsöves Bosch rendszernek, ami egyébként moduláris felépítésű. Ez azért is fontos, mert a munkagépekben, vagy épp hajókban akár nyolchengeres kivitelben is bekerülhet majd ez a motor. A rekordgyorsan, mindössze két év alatt kifejlesztett erőforrás mögött mindkét fél komoly tapasztalataival áll.
Titokzatos újdonság
A nóvumot nem csak az anyagok használatában, a befecskendezési nyomásban is kell keresni. Bár iparági titkokról beszélünk a motor kapcsán, annyit azért elárultak a mérnökök, hogy az egyik legfontosabb tényező a nagy befecskendezési tömegáram, ami lehetővé teszi az égési folyamat hatékony optimalizálását. A hatékonyság mellett a másik fontos tényező, amelyre kiemelt figyelmet fordítottak a fejlesztés során, az üzemi élettartam. Ez az 1,6 millió kilométert is elérheti a tesztek alapján. Ráadásul ez a motor minden különösebb átalakítás nélkül integrálható hibrid hajtásláncokhoz is, ezzel maximalizálva a gazdaságos üzemeltetést.
A két cég együttműködése egyébként nem korlátozódik a belső égésű erőforrások tökéletesítésre. A két cég stratégiai partnerként dolgozik együtt az üzemanyagcellás járművek, a vezetéstámogató rendszerek, sőt az Ipar 4.0 megoldások fejlesztése kapcsán is. A dízelmotor már ugyan 130 éves technológia, mégis van még benne fejlődési potenciál, amely az átmeneti időszakban tisztábbá és hatékonyabbá varázsolhatja. A szakemberek jelenleg is ezeket keresik, miközben már az új technológiákon is dolgoznak, ezzel párhuzamosan.