Az autózás hőskorában elképesztő volt a fejlődés. A járművek számának növekedésével egyre nagyobb igény mutatkozott a felkészült szervizekre is. A kor szavát megértve a Bosch létrehozta a Bosch Service hálózatot. Ennek már 100 éve…
Bizony, egy évszázada írták alá a vállalat vezetői az első Bosch Service szerződését. A hamburgi Max Eisenmann & Co. kerékpár nagykereskedő 1897 óta importált angol gyártmányú autómobilokat, így egyre nagyobb igény mutatkozott a szervizelésre is. 1921 január elsején tehát életbe lépett az első partnerségi megállapodás és ezzel a cég lett a később világhálózattá növő rendszer első tagja.
Elképesztő növekedés
A járműipar robbanásszerű fejlődését jól mutatja, hogy 1926-ban a Bosch Service európai műhelyeinek első nyomtatott jegyzéke már 68 pontot sorolt fel. Ezek Madridtól Stockholmig, Athéntól Glasgowig kínáltak szolgáltatásokat és termékeket. A címtár tanulsága szerint a műhelyeket minden szükséges géppel és speciális szerszámmal felszerelték, amelyek kellhettek az alapos átvizsgáláshoz és javításhoz. A képzett szakemberek mellett pedig alkatrészekből is mindig volt raktáron, igaz ekkoriban jóval kevesebb speciális részegység volt az autókban.
Öt évvel az után, hogy az első műhely megnyitotta kapuit, az autó már alaposan túlvolt úttörő életciklusán. A járművek száma folyamatosan emelkedett, a technikai felszereltségük pedig fejlődött. Hogy érzékeljük ennek dinamikáját, érdemes szemügyre venni a következő adatokat. 1900-ban a világszerte épített autók száma, még alig haladta meg a 10 000 darabot. Tíz évvel később ez a szám már 250 000-re emelkedett, újabb tíz év elteltével pedig elérte a 2,5 millió darabot.
Megváltozó felhasználási szokások
A kezdetekben a sofőrök vagy elég képzettek voltak a javításokhoz, vagy viszonylag drágán szerelőt fogadtak a karbantartásokhoz. Az autók fejlődése, például a világítóberendezések és az önindítók megjelenése könnyebben használhatóvá, olcsóbbá és kényelmesebbé tette az autózást. A járművek számának növekedésével viszont nőtt az igény a szakszerű karbantartásra is.
A teljes képhez persze az is hozzátartozik, hogy a Bosch már a szerződött partnerek csatlakozása előtt is biztosított támogatást az autósoknak. Saját műhelyei már korábban működtek az egyébként is meglévő értékesítési pontok mellett. Itt a megvásárolt kiegészítőket, alkatrészeket szerelték be. Az Egyesült Államokban, ahol gyorsan terjedtek az autómobilok, már az első világháború előtt működtek ilyen műhelyek, de a világégés során ezeket kisajátították, alaposan lelassítva a fejlődést. A háború után pedig beköszöntött az új koncepció.
Ez volt a mai Bosch Service hálózat születésének időpontja. A vállalathoz közvetlenül nem kapcsolódó vállalkozások a termékértékesítések mellett javítási szolgáltatásokat is kínálhattak. Az elvégzett munkákról, alkatrészekről, sőt a tanácsadásról is saját számlát állítottak ki. Ez egy 100 éve alapvetően változatlan koncepció, ma is minden partner e szerint működik.
Átlátható működés
1926-tól egységes arculatot kaptak a műhelyek és szabványos szerződés is garantálta, hogy az ügyfelek ugyanazt a kiszolgálást kapják minden helyszínen. Hat évvel később egy új irányelvekből álló ajánlást adott ki a vállalat. Ebben 152 pontot foglaltak össze a műhelytulajdonosok számára, amelyek a segítséget nyújtottak a raktározás, az ügyféltér, a szállítási szokások és a reklámozás területeken. Ezek mellett kollégáink persze kiemelt figyelmet fordítottak a szerelési folyamatokra, a minőségbiztosításra, a képzésekre, az ügyfélkezelésre és még a balesetmegelőzésre is! A műhelyeket segítve a Bosch azóta is támogatást nyújt minden területen, ezzel segítve a partnerek működését és a minőség biztosítását.