A Mercedes-Benz tanulmányautója, a VISION EQXX nem kisebb feladatot kapott, mint hogy teljesen új szintre emelje az elektromos autók hatótávolságát és hatékonyságát!
A Mercedes-Benz azt az egyszerű elvet vette alapul, hogy a kevesebb néha több. Az elektromos autózás terén még mindig gyakori probléma, hogy a hatótáv erősen korlátozott. Párszáz kilométerenként akár több óra töltés és még az sem biztos, hogy találunk szabad töltőállomást. Sokaknak hiába elég az elektromos autók tudása, azok nem adják meg azt a szabadságérzetet, amit a hagyományos üzemanyagokkal működő autók. A csillagos gyártó ezt a problémát igyekszik kiküszöbölni a VISION EQXX koncepciójával. A szimulációs tesztek alapján az autó több mint 1000 kilométert képes megtenni egy töltéssel. Hogyan lehetséges ez?
A kevesebb néha több
A német gyártó úgy döntött, hogy nem az akkumulátor kapacitását növeli, hanem az autó különböző paramétereit módosítja úgy, hogy azok végül a leghatékonyabb energiakihasználást tegyék lehetővé. Tökéletesen áramvonalassá tették a járművet, és ez nem marketingfogás: légellenállási együtthatója mindössze 0.17, kisebb mint egy amerikai focilabdáé.
Az autó tömegét lecsökkentették, amennyire csak lehetett. Az 1750 kilogramm össztömeget úgy érték el, hogy a 100 kilowattóránál nagyobb akkumulátor csak 495 kilogramm. Könnyű kovácsolt magnézium keréktárcsákat kapott az autó, illetve a belső dizájn elemeknél is mindenhol a lehető legkönnyebb anyagokat használták. A karosszéria teherviselő elemei ultranagy szilárdságú martenzites acélból vannak, amit ráadásul 100 százalékban újrahasznosított anyagokból állítanak elő elektromos ívkemencés technikával. Ennek az anyagnak a kivételes szilárdsága kiváló védelmet nyújt az utasoknak ütközés esetén, miközben a tömeget minimálisra csökkenthették a mérnökök.
A VISION EQXX fejlett hőkezelési rendszerrel rendelkezik. Egyrészt kiemelt figyelmet fordítottak a hőenergia megőrzésére, másrészt jelentősen csökkentették a jármű hűtésrendszere kapcsán meglévő légellenállást. Mindkettő hozzájárul a maximális hatékonysághoz.
Ezek mellett az autó tetején egy 117 napelemcellából álló panel is helyet kapott, az itt termelődő energiát szintén egy kis tömegű akkumulátor tárolja. Ez látja el energiával a fedélzeti fogyasztókat – ezáltal 25 kilométerrel növekedhet a hatótáv.
Nem csak fogyasztását tekintve környezettudatos
A belső terét szuper-purista formatervezési stílus jellemzi. A felhasznált anyagok teljesen organikusak, nem alkalmaztak állati eredetű alapanyagokat.
Az ajtóbehúzóhoz nagy szilárdságú vegán selymet használtak, az ülések és a műszerfal gombafonalakból és porított kaktuszszálakból készült, több felületet pedig vegán bőrrel borítottak. A padlókárpitokhoz 100 százalékban bambuszszálakat használtak.
A belső tér műanyag felületei 38 százalékban újrahasznosított PET palackokból készültek, illetve UBQ anyag is található benne, amely nem más, mint egy kommunális hulladékból készült fenntartható műanyag helyettesítő matéria.
A Mercedes-Benz azért választotta ezeket a fenntartható forrásokat, mert ezek és a hozzájuk hasonló innovatív megoldások potenciálisan helyettesíthetik az autóiparban jelenleg használt összes kőolaj- és állati eredetű terméket. Együtt mutatnak utat a luxus dizájn felé, amely kíméli az erőforrásokat és egyensúlyban van a természettel.
Szép és okos is
Nemcsak a „hardver”, hanem a szoftver is a legmodernebb technikát használja. Ez a Mercedes-Benz első „megszakítás nélküli” kijelzője, amely 47,5 hüvelyket nyúlik át egyik A-oszloptól a másikig. A 8K felbontású vékony LED kijelző kapocsként működik, amely összeköti a vezetőt és az utasokat az autóval és a külvilággal egyaránt. A sofőr igényeinek megfelelően alakítja a megjelenítést, csak azok a részei működnek, amire éppen szükség van, ezzel is gondoskodva az energiamegtakarításról. A rendszer kezeli az információkat, a járművezető, vagy épp utasa pedig megkapja amire szüksége van, pont akkor, amikor kell.
A korábbi stuttgarti modellekből már ismert intelligens asszisztens is az autó része, amely a „Hey Mercedes” hívószóval aktiválható. A továbbfejlesztett megoldás amellett, hogy lenyűgözően valósághű, érzelmeket is visz a beszédbe, így vezető és az autó közötti beszélgetést egy teljesen új szintre emeli – igen, ezzel az autóval már akár beszélgethetünk is.
A Mercedes-Benz csapata a NAVIS Automotive Systems navigációs szakértőkkel dolgozott együtt. Ez (NAVIS-AMS) az első valós idejű 3D navigációs rendszer, amit ekkora képernyőre fejlesztettek ki. A háromdimenziós városábrázolásban akadásmentes zoom- és görgetési funkciókat hajthat végre a felhasználó a műholdnézettől egészen 10 méteres magasságig. Az egy egységből álló kijelzőn lenyűgözően tiszta, pontos és intuitív útbaigazítást kínál a felhasználónak.
A jármű teljesítménye 245kW (333 lóerő), fogyasztása 10kWh/100 km, így képes a korábban már említett ezer kilométer hatótávolságra. Ez azt jelenti, hogy Budapesttől Frankfurtig tudnánk autózni vele, vagy ha ingázásban gondolkodunk, akkor egy hónapig tudnánk napi 30 kilométert megtenni mindössze egy töltéssel. Szép teljesítmény, amihez nem kellett csodaakkumulátor, vagy forradalmi villanymotor. A könnyű építésmód mellé csupán ideális formára volt szükség. Ugye milyen egyszerű?