Skip to main content
 

Egy különleges rekord dőlt meg a közelmúltban. Az eddigi listavezető Ferrari 250 GTO árát alaposan túlszárnyalva egy Mercedes-Benz lett a világ legdrágább autója. A 67 éves sportautóért 135 millió eurót, vagyis több mint 54 milliárd forintot fizetett egy gyűjtő!

A Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupéból mindössze kettő épült, ezek egyikét árverezte el a Mercedes-Benz Classic Collection a közelmúltban. A bevételt jótékony célra fordítják, egy alapítvány forrásaként szolgál majd, amely oktatási és környezetvédelmi kutatásokat finanszíroz.

Ola Källenius és Renata Jungo Brüngger a sikeres árverés főszereplőjével

Ola Källenius és Renata Jungo Brüngger a sikeres árverés főszereplőjével

Minden gyűjtemény legértékesebb darabja lehetne

A vevő biztosan nem minden nap használja majd gyűjteménye legértékesebb darabját, pedig a prototípus sokáig szolgált „egyszerű közlekedési eszközként”. Nevét a csillagos márka egykori főtervezőjéről, Rudolf Uhlenhautról kapta, aki a fejlesztések tesztelése mellett szinte minden nap használta az autót. Konkrétan ezzel járt munkába, céges utazásokra. Valószínűleg az övé volt minden idők legmenőbb céges autója, hiszen a rajongók és a szakértők is az autóipari tervezés és formatervezés legkülönlegesebb példájaként aposztrofálják ezt a sportautót.

Rudolf Uhlenhaut és az ő céges autója

Rudolf Uhlenhaut és az ő céges autója

A járműből létező mindkét példány a Mercedes-Benz Classic nem nyilvános gyűjteményének része volt korábban. Ez a gyűjtemény elképesztő értéket képvisel, hiszen 1100 járműből áll, kizárólag különlegességekből, az autó 1886-os feltalálásától egészen napjainkig. A májusi árverést is a Mercedes-Benz Múzeum stuttgarti épületében tartották a neves RM Sotheby’s aukciósházzal együttműködve.

Marcus Breitschwerdt, a Mercedes-Benz Heritage vezetője elárulta, hogy az új tulajdonos beleegyezett abba, hogy a 300 SLR Uhlenhaut Coupét különleges alkalmak esetén továbbra is elérhetővé teszi majd a nagyközönségnek. A másik példány pedig a cég tulajdonában marad és továbbra is látható lesz majd időnként a múzeumban.

Évtizedek óta igazi legenda

A modellt egyébként mindig is különös misztikum övezte. A dizájn a maga idejében teljesen formabontó volt, hiszen 1955-ben egyáltalán nem volt jellemző ez a fajta karosszériaépítés. A sirályszárnyas ajtókat pedig az elmúlt 100 évben is csak nagyon kevés autó mondhatta magáénak. És ha mindez nem lenne elegendő, a burkolatok alatt igazi versenytechnológia lapult. Igazi guruló kísérleti labor volt ez a jármű, amelyben sok Bosch-fejlesztés is vizsgázott a stuttgarti gyártónál az évek során.

A jármű a legendás versenyautók, az ezüst nyilak műszaki alapjaira épült. A mindössze kilenc példányban készülő W196 alvázból kettőt elkülönítettek, hogy abból később a Carrera Panamerica versenysorozat szabályainak megfelelő gépeket építsenek. A Le-Mans-i katasztrófa miatt azonban a Mercedes-Benz kivonult ezekből a sorozatokból, így a „félkész” versenyautókat a főtervező kapta meg személyes használatra. Ezek a járművek akkoriban a világ leggyorsabb közúti autójának számítottak, hiszen végsebességük meghaladta a 290 kilométer/órát. Kering is egy történet Uhlenhaut egyik útjáról, amikor késésben volt, így meghajtotta céges autóját München és Stuttgart között. A legenda szerint alig egy óra alatt tette meg a 220 kilométeres utat…

Igazi műszaki kuriózum

Igazi műszaki kuriózum

A középmotoros kupé nemcsak erős, hanem különlegesen stabil és jól kezelhető is volt, ami még évtizedekkel később sem volt magától értetődő ebben a kategóriában sem. A 2932 köbcentis, soros, nyolchengeres erőforrás 310 lóerőt biztosított 7400-as percenkénti fordulat mellett. Nyomatékból is akadt bőven, hiszen 311 Nm értéket produkált 5960-as fordulatnál. Az erőforrást 53 fokkal megdöntötték a mérnökök a kedvezőbb aerodinamikai tulajdonságok miatt. A dupla vezérműtengely mellett a motor különlegessége volt még a közvetlen benzinbefecskendezés is. Az ehhez szükséges alkatrészeket a Bosch szállította a Mercedes-Benz számára és az Uhlenhaut kupéban 98-as oktánszámú üzemanyaggal is működött, vagyis nem volt szükség hozzá speciális versenybenzinre.

Időtálló forma

Időtálló forma

Lassításáról különleges, széles dobfékek gondoskodtak, legendás stabilitását pedig független kerékfelfüggesztésének köszönhette, amely akkoriban szintén egyedinek számított – „utcai autón” különösen.

Nemes célért talált új gazdára

A 300 SLR Uhlenhaut Coupé igazi mérföldkő volt a sportautók fejlesztésében, ugyanakkor az autóipari fejlesztőmunka kapcsán is. Ola Källenius, a Mercedes-Benz vezetője az árverés után kiemelte, hogy a hagyományokból fakadó érték új célok megvalósítását segíti majd. Az alap, amelyet létrehoznak a befolyt összegből az oktatás mellett a szén-dioxid-mentesítés kapcsán is komoly segítséget jelent majd, hiszen ez a program egyik kiemelt célja, speciális ösztöndíjak és támogatások integrálásával.

Nemes célért talált új gazdára