Skip to main content
 

Tovább bővült az önállóan, emberi beavatkozás nélkül is parkolni képes Mercedes-Benz modellek száma. Így összesen már hét modell használhatja például a stuttgarti repülőtér melletti parkolóház azon részét, ahol a Bosch által fejlesztett Automated Valet Parking (AVP) funkció működik.

Már nemcsak a 2020. decembere után gyártott S-osztályú Mercedes-Benz járművek, hanem az E-osztály lépcsőshátú és kombi változata, az EQS és az EQE limuzinok, illetve a 2023. júniusától gyártott EQE SUV és az EQS SUV modellek is képesek az Automated Valet Parking funkcióval felszerelt stuttgarti parkolóházban „egyedül”, vagyis sofőr nélkül megtalálni az üres helyet és leparkolni oda. Illetve visszatérni gazdájukhoz, az okostelefon segítségével elindított folyamat végén.

Egyre többen használják a rendszert, amely a típuskínálat bővülésével még dinamikusabban fejlődhet

Egyre többen használják a rendszert, amely a típuskínálat bővülésével még dinamikusabban fejlődhet

Csak aktiválni kell a funkciót és kész!

Amint az Intelligent Park Pilot elérhetővé válik egy adott járműhöz, a szolgáltatás megjelenik a MercedesMe alkalmazás menüjében, és aktiválhatóvá válik. A szolgáltatás használatához a felhasználóknak létre kell hozniuk egy fiókot, majd a használati feltételek elfogadását követően az autót hozzá kell rendelni a profilhoz. A tulajdonosok ezt követően már használhatják is az Intelligent Park Pilot szolgáltatást.

Intelligens parkolóházak

Stuttgartban már közel másfél éve működik a rendszer, de a Bosch mérnökei több helyen is kiépítették már azt kísérleti jelleggel

Stuttgartban már közel másfél éve működik a rendszer, de a Bosch mérnökei több helyen is kiépítették már azt kísérleti jelleggel

A Bosch AVP rendszere – amelynek segítségével emberi beavatkozás nélkül képesek parkolni bizonyos autók – a stuttgarti repülőtér melletti P6-os parkolóházban 2022. novembere óta elérhető.  Kísérleti jelleggel azonban más helyeken is működik már a szolgáltatás: például a német város egy másik pontján, a Mercedes-Benz múzeum mélygarázsában. Azonban nemcsak Európában, hanem az Egyesült Államokban is találkozhatunk a vállalatunk által fejlesztett rendszerrel. Detroit városában a Ford egyik parkolóházát szerelték fel az AVP rendszerrel.

Rendszerkövetelmények

Ahhoz, hogy használni tudjuk a rendszert, automatikus, vagy automatizált sebességváltóval szerelt, elektronikus menetstabilizálót (ESP), elektromos rögzítőféket, elektromos, vagy elektrohidraulikus kormányművet, start-stop funkciót és megfelelő kommunikációs interfészt tartalmazó járművekre van szükség.

A frissítéssel már nemcsak a klasszikus Mercedes-Benz modellek, hanem az elektromos és SUV változatok is jogosulttá váltak a rendszer használatára

A frissítéssel már nemcsak a klasszikus Mercedes-Benz modellek, hanem az elektromos és SUV változatok is jogosulttá váltak a rendszer használatára

A technológia támogatja a vegyes üzemmódú forgalmat, azaz az automatizált (Automated Valet Parking – AVP) és az emberi irányítást is. Vagyis mi magunk is parkolhatunk, de megfelelő felszereltségű járművekkel már nem kell a helykereséssel és a manőverezéssel bajlódnunk. Az AVP ugyanis lehetővé teszi, hogy a járművet a garázs bejáratánál egy arra kijelölt helyen hagyja a tulajdonosa, majd egy okostelefonos alkalmazás segítségével „elküldje” helyet keresni és leparkolni. Az utasítás kiadásától a Bosch által tervezett program veszi át az irányítást, kiszámítja a jármű méreteinek megfelelő parkolóhely felé vezető utat, majd be is parkol oda. Amikor pedig szükségünk van az autónkra, s rendszer vissza is hozza azt nekünk. Vagyis nem kell helyet keresgélnünk, ráadásul elterjedését követően húsz százalékkal több jármű fér majd el ugyanakkora területen, hiszen az AVP nem hagy feleslegesen üres tereket – például a ki és beszálláshoz.

Első ránézésre talán meg sem mondaná senki, hogy ez itt az önvezető autók birodalma
Pedig a hét kiválasztott Mercedes-Benz modell teljesen önállóan képes közlekedni és parkolni a kijelölt épületben

Lidar a lelke az AVP-nek

A parkolóház intelligens infrastruktúrája ismeri az épület minden részét, azonosítja az akadályokat és képes elnavigálni az autónkat a legközelebbi szabad parkolóhelyre. Mindezt úgy, hogy közben bármilyen váratlan helyzetben biztonságosan működik, és ha akadályt észlel, megfelelően reagál.

Az automatizált parkolás lényege, hogy az épületbe kamerákat és lidar érzékelőket telepítettek 30 centiméterenként, 80 centiméteres magasságban. Ezek a szenzorok másodpercenként 25 alkalommal szkennelik a teret és irányítják a járműveket, folyamatosan ellenőrizve annak környezetét. Az oszlopok LED kijelzői pirosan világítanak, ha problémát észlelnek, kék színűek, ha az érzékelők felismerték a járművet és zöldre váltanak, amikor a rendszer készen áll és az autó indulhat a helyére. A fejlesztés hibabiztos: a szoftver folyamatosan figyelemmel kíséri az autót, hogy észleljen minden esetleges problémát, akadályt. Ezt a megfigyelő szoftvert pedig egy másik szoftver ellenőrzi, így egy újabb biztonsági szintet hoztak létre a fejlesztők. Csak akkor indul el az autó, ha mindkét biztonsági szűrő úgy ítéli meg, minden rendben van. Ha pedig bármi problémát észlelnek, a jármű azonnal megáll.

A lidar érzékelők mellett fejlett kamerarendszer is segíti a működést

A lidar érzékelők mellett fejlett kamerarendszer is segíti a működést

Ez már négyes!

A SAE J3016 szabvány a vezetésautomatizálás hat szintjét határozza meg (0-tól 5-ös szintig). A SAE 4. szint, amely a stuttgarti P6-os parkolóházban már megvalósult, a magas szintű vezetésautomatizálást jelenti: a jármű bizonyos körülmények között (jelen esetben a parkolóházban) képes önállóan, vezető nélkül is közlekedni.

Ez már négyes!