Ma már egyértelműen globális szereplő a Bosch, minden kontinensen, közel 150 országban vagyunk jelen. A külföldi piacra lépés egyik korai állomása az volt, amikor Franciaországban gyárat alapított vállalatunk. A Bosch franciaországi terjeszkedésének rövid története következik.
Korai felismerés
Vállalatunk 1886-os alapítását követően Robert Bosch rövid időn belül felismerte, hogy a további növekedés érdekében nyitnia kell a külföldi piacok irányába. Ezért, kihasználva az 1897-ben sikeresen bevezetett mágneses gyújtás, majd az 1902-ben szabadalmaztatott nagyfeszültségű mágneses gyújtásrendszer iránti érdeklődést, úgy döntött, Németországon kívül is leányvállalatokat létesít. Elsőként 1898-ban, Londonban alapított céget Robert Bosch, majd egy évvel később Franciaország következett – ide azonban gyárat is álmodott.
A nagy áttörés
A francia leányvállalat 1899-es megalapítása a későbbiekben mérföldkőnek bizonyult cégünk számára. Ez a lépés vezetett ugyanis az akkoriban a legfontosabb terméknek számító mágneses gyújtóberendezés nemzetközi sikeréhez. Bár a gyors terjeszkedést később számos kudarc követte, de a Robert Bosch által Franciaországgal fenntartott szoros kapcsolatok – nem csak üzleti szempontból – 125 éve alakítják a két ország viszonyát.
Robert Bosch az autókhoz készült mágneses gyújtóberendezésével ugyanis olyan terméket dobott piacra, amely rövid idő alatt nagyon keresett lett. Bosch felismerte, hogy az Egyesült Királyság és Franciaország ígéretesebb piac, mint Németország, ezért megalapította a Compagnie des Magnétos Simms-Bosch céget Londonban, üzleti partnerével, Frederick Richard Simmsszel.
Irány Franciaország!
Boscht azonban Franciaország is érdekelte, ahol ugyanezen év áprilisában angliai üzlettársával megállapodtak abban, hogy minél előbb ott is beindítják az üzletet. A francia piac különösen ígéretes volt, mivel az ország a 19. század végén úttörő szerepet töltött be a születőben lévő autóiparban. Akkoriban Párizst tekintették az autóipar központjának, ahol több motorizált jármű közlekedett, mint bármely más városban. Ráadásul Franciaországban működött a legtöbb autógyártó cég is ebben a korszakban.
1899. február 27-én Bosch és Simms egy Párizsban bejegyzett vállalatot alapított Automatic Magneto ElectricIgnition Co. néven, amelyet nem sokkal később átneveztek Compagnie des Magnétos Simms-Bosch-ra. Alapítónk már a kezdeti időkben fontolgatta, hogy mágneses gyújtórendszereit Franciaországban is gyártja majd, akár a licencet eladva, akár saját irányítása alatt. Mivel 1904-ben a Franciaországban gyártott autók több mint 80 százaléka már a Bosch által készített mágneses gyújtásrendszert használta, végül cégünk alapítója úgy döntött, hogy saját gyárat épít, az elsőt Németországon kívül.
Bosch gyár az Eiffel-torony mellett
A termelés 1905-ben kezdődött meg a Rue Violet utcában, a párizsi Grenelle negyedben, az Eiffel-torony közvetlen közelében, egy újonnan épült létesítményben. Ezt követően, ahogy azt Bosch megjósolta, az üzlet virágzott. A lendület akkor sem tört meg, amikor Bosch és Simms útjai 1906-ban elváltak, a vállalat pedig Société des Magnétos Bosch-ra változtatta nevét. 1909 márciusában a Société nagyobb épületbe költözött a Rue Théophile Gautier utcába, majd hamarosan megnyitotta első fióktelepét Lyonban.
Válságos időszakok
A franciaországi fellendülésnek az első világháború kitörése vetett véget. Minden üzleti tevékenységet felfüggesztettek, és a franciaországi vállalatot kisajátították. A háborús éveket követően azonban nem kellett sokáig várni a folytatásra, Fernand Péan már 1920-ban megnyitotta a Bosch-termékek értékesítési irodáját. 1928-ban pedig a Bosch Henri de Lavelette gróf Atéliers de Construction Lavalette vállalatában szerzett tulajdont és így újra meg tudta vetni a lábát Franciaországban. Miután Párizs St. Ouen nevű külvárosában új gyárat építettek, a Bosch-Lavalette névre keresztelt vállalat 1930-ban megkezdte az autóipari tartozékok széles választékának gyártását. A partnerség harmonikusan működött, és évekig ellenállt az akkori nehéz politikai és gazdasági helyzetnek is. 1937-ben azonban a náci rezsim franciaellenes politikája arra kényszerítette Bosch-Lavalette német munkatársait, hogy elhagyják Franciaországot. Később pedig a vállalatot ismét kisajátították.
A nagy visszatérés
Cégünk 1950-ben térhetett vissza Franciaországba, köszönhetően annak, hogy még a második világháború alatt sem szakadt meg teljesen a kapcsolat a Lavalette-tel. A francia partner segítségével három kisebb, autóipari tartozékokkal és hűtőszekrényekkel foglalkozó üzletet nyitottak a párizsi agglomerációban. A további terjeszkedésre sem kellett sokáig várni, 1958-ban a Bosch lehetőséget kapott arra, hogy befektessen az Ateliérs Lavalette-be. A lépés sikeresnek bizonyult, ezt jól jelzi, hogy 1961-ben a vállalatot átkeresztelték Robert Bosch (France) S.A. névre.
Azok a hatvanas évek…
A hatvanas évektől a két szomszédos ország politikailag is elkezdte felélénkíteni kapcsolatát. A francia-német viszony – amelynek Robert Bosch a két világháború közötti években oly nagy támogatója volt – kezdett minden szempontból elmélyülni, és fontos mérföldkőnek számítottak az egyesült Európa felé vezető úton.
Az egyre intenzívebb gazdasági együttműködés fontos állomása volt, amikor 1962-ben a Robert Bosch GmbH, az Atéliers Lavalette és a Précisions Mécanique Labinal S.A. megalapította a Les Constructeurs Associés S.A. (LCA) közös vállalatot dízel befecskendező berendezések és más autóipari alkatrészek gyártására. A Labinal később kivonult a cégből, így a Bosch lett a többségi tulajdonos.
1966-ban vállalatunk úgy döntött, hogy átszervezi az országban folytatott tevékenységét, és egyesíti a Robert Bosch (France) S.A. vállalatot az LCA gyártási részleggel. Az új cég Robert Bosch (France) S.A. néven kezdett el kereskedni, és székhelyét az eredetileg 1928-ban létrehozott Bosch-Lavalette telephelyre helyezte át.
Tovább, előre!
A következő évtizedek során a Bosch számtalan franciaországi telephelyet létesített. A felvásárlások sorozata és az új egységek létrehozása megszilárdította pozíciónkat a francia piacon. Az 1960-as években az LCA keretében létrehozott Rodez-i gyártóüzem is tovább fejlődött. 1973-ban pedig a Bosch akkori leányvállalata, a Blaupunkt megkezdte a televíziók és autórádiók gyártását Mondeville településen.
Az autóipari tevékenység 1974-ben a vénissieux-i SIGMA Diesel felvásárlásával erősödött tovább. A SIGMA ipari technológiai részlege és a vénissieux-i gyártóüzem 2001-ben a Rexroth részeként került a Bosch égisze alá.
A kilencvenes években további járműtechnológiai gyárak jöttek létre Moulins-ban, Marignier-ben és Vendôme-ban. Az e.l.m.Leblanc felvásárlását követően fűtéstechnológiai üzemek épültek St. Thégonnec-ben és Drancy-ban, valamint egy háztartási készülékeket gyártó vállalat létesült Lipsheimben. 2015 óta pedig Sophia Antipolis is a Bosch-csoport része, és mintegy 100 szakértőt foglalkoztat, akik chipeket fejlesztenek vezetéstámogató rendszerekhez.
A 2024-es jubileumi évben a Bosch franciaországi jelenléte az összes üzletágra kiterjed. Jelenleg 20 telephelyünk van a Franciaországban, ahol értékesítési, gyártási, valamint kutatási és fejlesztési tevékenységet folytatunk.