Nem látjuk, de mégis tudjuk
Annak érdekében, hogy a járművezetők fel tudjanak készülni ezekre az esetekre, a Bosch kifejlesztette a valós idejű útveszély-előrejelző szolgáltatást, amely tájékoztatja a járművezetőket a potenciális veszélyekről, jelentősen csökkentve a balesetek kockázatát.
Személyautók után haszonjárművekben is elérhető lesz
A Bosch szolgáltatása 2024 júniusa óta működik Európában, az egyik vezető német autógyártó járműflottájában. 2024 decemberétől pedig már a haszongépjárművek szegmensében, a Mercedes-Benz Trucks járműveiben is elérhető lesz. Célunk, hogy a későbbiekben a szolgáltatást minden, más járművekkel kommunikálni képes személy- és teherautó üzemeltetője igénybe vehesse.
Előrejelző szolgáltatásunk ugyanis időben, még a kritikus helyzet kialakulása előtt jelzi a veszélyes útviszonyokat a személygépkocsi- és tehergépkocsi-vezetőknek. A haszongépjárműveknél a szolgáltatás ráadásul lehetővé teszi a járművek hatékony és időben történő átirányítását is másik útvonalra, hogy el tudják kerülni a hirtelen felbukkanó veszélyhelyzeteket.
Valós idejű adatcsere
A Bosch veszélyhelyzeti szolgáltatásának lényege, hogy a járművezetők valós idejű figyelmeztetéseket kapnak az útvonalukon zajló aktuális és persze lényeges eseményekről, például balesetekről, heves esőzésről vagy széllökésekről, az út mentén lerobbant járművekről, a sűrű köd miatti korlátozott látási viszonyokról, vagy akár arról, ha egy autós az út rossz oldalán, menetiránnyal szemben halad.
Milliónyi adatot elemzünk
A kritikus útviszonyok és időjárási körülmények pontosan megjósolhatók a többmillió járműből álló globális ügyfélflotta anonimizált adatai, valamint a harmadik féltől, például időjárási szolgálatoktól vagy útkezelőktől származó adatok alapján.
A szolgáltatással felszerelt flottajárművek különböző típusú információkat szolgáltatnak, többek között a helyi külső hőmérsékletet vagy például azt, hogy a szélvédőtörlők vagy a hátsó ködlámpák be vannak-e kapcsolva, valamint baleseti jelentéseket és az ESP menetstabilizáló rendszer működési adatait is elküldik a központi adatfelhőbe.
Adatokat figyel és értesít az algoritmus
Ha például a flotta egyes járműveinek szélvédőtörlőjét a legmagasabb fokozatra állítva használják, a szoftver a meterológiai szolgálatok jelentéseivel is összehasonlítja az információkat – például azt, hogy esik-e az eső, és megbecsüli hány milliméternyi csapadék hullik az adott útszakaszon. Egy fúziós algoritmus a beérkező információk alapján pedig képes meghatározni, hogy fennáll-e például az aquaplaning (vízen csúszás) veszélye, majd a szolgáltatás figyelmezteti a vezetőt a rá leselkedő veszélyekre, hogy időben csökkenthesse járműve sebességét.
De akkor is hatékonyan működik a rendszer, ha a járművezető számára a látótávolság egy kritikus szint alá csökken, ekkor a szolgáltatás ellenőrzi, hogy az érintett területen található járművek hátsó ködzáró fényei bekapcsolt állapotban vannak-e, és egy algoritmus segítségével eldönti, hogy szükség van-e figyelmeztetésre.
Ámokfutókra is felkészültünk
Persze nemcsak az jelenthet előre nem látható veszélyt a közlekedőkre, ha hirtelen megváltoznak az időjárási körülmények, hanem akár az is, ha egy figyelmetlen autós a rossz oldalon halad. Szolgáltatásunk ilyen esetekben is figyelmeztetést küld a járművek kijelzőire, és természetesen annak a sofőrnek is, aki rossz irányba halad.
Távolabbra lát, mint a radarok
Az útveszély-előrejelző szolgáltatás a Bosch csatlakoztatott térképszolgáltatásainak része, amelyek nagyobb biztonságot és kényelmet nyújtanak a járműveknek. A térkép- és időjárási információk olyan vezetőtámogató rendszerek optimalizálására is felhasználhatók, mint az adaptív sebességszabályzó automatika vagy az automatikus vészfékezés.
Például, ha az út nedves vagy csúszós, a járműnek korábban kell vészfékezést kezdeményeznie a lecsökkent súrlódási együttható miatt, hogy elkerülje az esetleges balesetet. A szolgáltatással a járművezetők még időben figyelmeztetést kapnak, így csökkenthető a balesetek, kritikus helyzetek száma.
A hálózatba kapcsolt térképszolgáltatások tehát fontos szerepet játszanak a fejlett vezetéstámogató és önvezető rendszerek tökéletesítése, fejlesztése során. Olyan kiegészítőként működik, amely sokkal távolabb „lát”, mint a radar- és kameraérzékelők, így még rossz látási viszonyok között is megbízhatóan képes ellátni az automatizált járművet a biztonságos vezetéshez szükséges összes fontos adattal.
Praktikus is, nemcsak biztonságos
A nem csatlakoztatott járművekkel ellentétben a csatlakoztatott térképszolgáltatással rendelkező járművek az összes hálózatba kapcsolt jármű együttes tapasztalatából profitálnak. Ez lehetővé teszi, hogy a járműrendszerek olyan dolgokat is meghatározzanak, mint például az optimális haladási sebesség egy körforgalomban, a pontos sávgeometria és vezetési pálya a kanyargós kereszteződésekben, vagy a lokalizációs tájékozódási pontok, amelyek alapján a jármű centiméteres pontossággal kiszámíthatja a helyzetét. Ennek eredményeképpen az önvezető járművek természetesebben és előrelátóbban tudnak majd működni.