
A közlekedési szituációkat felismerő mesterséges intelligenciával teszi még biztonságosabbá és kényelmesebbé a Bosch és a CARIAD az automatizált vezetést.
Egyre inkább a mindennapjaink részévé válik a mesterséges intelligencia. Jelen van a közgondolkodásban, a közbeszédben, a munkahelyeken, iskolákban és egyre több járműben is megjelenik. A Bosch és a Volkswagen csoporthoz tartozó CARIAD 2022 óta dolgoznak együtt a Automated Driving Alliance nevű szövetség alapítóiként. Céljuk egy olyan jól skálázható, második (SAE2) és harmadik (részben automatizált – SAE3) szintű vezetéstámogató platformot hozzanak létre, amely minden járműszegmensben integrálható és elérhető a felhasználók számára.
SAE J3016 vezetésautomatizálási szintek
- 0. szint – Nincs automatizálás. A funkciók segítik a sofőrt a vezetésben, de az autó irányítására nincsenek hatással, csak vészhelyzetben avatkoznak be (például holttérfigyelő, sávelhagyásra figyelő rendszer, vészfékezés).
- 1. szint – A jármű egy vezetési feladatban (kormányzás vagy gyorsítás/fékezés) segít, de továbbra is a vezető irányít (például adaptív sebességszabályozó vagy sávtartó asszisztens).
- 2. szint – A jármű képes kormányozni és gyorsítani/fékezni bizonyos körülmények között. A vezetőnek folyamatosan figyelnie kell, és beavatkoznia, ha szükséges (például adaptív sebességszabályzó és aktív sávtartó, kormányszögérzékeléssel).
- 3. szint – A jármű képes teljes vezetési feladatot ellátni bizonyos körülmények között (például autópályán, vagy dugóban araszolva). A vezetőnek nem kell folyamatosan figyelnie, de be kell avatkoznia, ha a rendszer figyelmezteti arra.
- 4. szint – A jármű a vezetési feladatot teljesen el tudja látni meghatározott körülmények között (pl. városi zóna vagy autópálya), emberi beavatkozás nélkül. A rendszer képes önállóan kezelni a rendkívüli helyzeteket is a működési zónáján belül.
- 5. szint – Teljes automatizálás minden körülmény között. Nincs szükség emberi beavatkozásra, a jármű minden környezetben önállóan működik.
A harmadik szint biztosításához a Bosch és a CARIAD a meglévő megoldásait bővíti ki a legújabb mesterséges intelligencia (röviden: MI) technológiákkal, hogy a vezetéstámogató rendszerek a rendelkezésükre álló információk alapján felismerjenek különféle közlekedési helyzeteket, pont ahogy azt az emberi vezetők teszik. Ez nemcsak a vezetési élményt emeli új szintre, hanem a biztonságot is növeli.
Elengedni a kormányt
A szoftverréteg a megértés (percepció), az értelmezés, a döntéshozatal és a reakció minden kulcsfontosságú kognitív feladatát lefedi. A cél, hogy a fejlett vezetési funkciók lehetővé tegyék a sofőr számára, hogy bizonyos helyzetekben – adott feltételek teljesülése esetén – elengedhesse a kormányt. Például egy dugóban araszolva a jármű képes legyen követési távolságot tartva haladni a tömeggel, ha szükséges kikerülni az úttesten lévő tárgyakat a sofőr aktív beavatkozása nélkül, a sávon belül maradva, vagy akár önállóan sávot váltani.
Az első verziók már elkészültek és napi szinten, tesztflottákban használják azokat, hatalmas adatmennyiséggel tréningezve a MI-t. A sorozatgyártásra kész szoftverréteg 2026 közepére várható.
A Volkswagen-csoport azt tervezi, hogy integrálja a Bosch és a CARIAD automatizált vezetési funkcióit újjárműarchitektúrájába. A Bosch viszont ezeket a megoldásokat (a funkcióktól a teljes szoftverkörnyezetig) világszerte elérhetővé teszi majd más gyártók számára is, hogy támogassa az automatizált vezetés széleskörű elterjedését.
MI, ami mindent érzékel
Az Automated Driving Alliance számára az MI alkalmazása nem újkeletű. Objektumok felismerésére már korábban is használták, mostantól azonban a gépi tanulás holisztikus módon végigkíséri a teljes folyamatot, egészen a szenzorok (kamerák, radarok) adatainak feldolgozásától, az azzal kapcsolatos döntéshozatalon át, egészen a cselevésig, ami lehet a hajtás, a kormányzás, a fékek biztonságos és automatizált vezérlése.
A generatív AI megközelítést használva ezek a rendszerek megismerik és megtanulják az adatok mögöttes mintáit és struktúráit, azokon keresztül a komplex közlekedési helyzeteket és előre jelzik a többi közlekedő várható viselkedését.
A szoftverréteg alapot teremt a multimodális AI-megközelítések lehetséges integrálására is, amely összekapcsolná a több különféle forrásból (például vizuális és nyelvi) érkező információkat. Ezek az úgynevezett vision-language-action (VLA) módszerek utánozzák az emberi gondolkodást és cselekvéseit, ami lehetővé tenné a még hatékonyabb tréninget és a komplex közlekedési helyzetek még mélyebb megértését az algoritmusok számára.
Adatgyűjtő tesztflotta
A sorozatgyártás beindításáig a fejlesztők és a mérnökök folyamatosan javítják az AI teljesítményét. Óriási mennyiségű adatot gyűjtenek annak érdekében, hogy maximalizálják a rendszer biztonságát és megbízhatóságát. Ehhez elengedhetetlen a közúti teszt- és validációs flotta. A CARIAD és a Bosch csapatai világszerte (Európában, Japánban, valamint az Egyesült Államokban) nyilvános utakon tesztelik a vezetési funkciókat, hogy a megoldás a globális piacon ténylegesen használható legyen.

A Volkswagen Csoport a Bosch és a CARIAD automatizált vezetési funkcióit hamarosan bevezeti az új, szoftver által definiált járműarchitektúrájába
A technológia már használatban van olyan tesztjárművekben, mint például az ID.Buzz és az Audi Q8. Ebben az évben több száz további tesztjárművet szerelnek fel a szenzorok teljes készletével annak érdekében, hogy kiváló minőségű adatokat gyűjtsenek. Ezek az adatok segítik a fejlesztőket az AI-réteg további optimalizálásában és a ritka, összetett vezetési helyzetek elemzésében.




