Skip to main content
 

Izgalmas, energikus és lélegzetelállító – talán ezekkel a jelzőkkel írható le leginkább a Mercedes-AMG PureSpeed koncepcióautója. A teljesen nyitott, tető és szélvédő nélküli, kétüléses jármű radikális formaterve a motorsport ikonikus autói előtti tisztelgés.

Méltó bemutatkozás

Az említett modell a Mercedes-Benz Mythos sorozatának első, erősen limitált szériás sportautója a Mercedes-AMG PureSpeed. Mivel a járműből mindössze 250 darab készül, csak a legelkötelezettebb Mercedes-Benz rajongók és gyűjtők vásárolhatnak belőle. Nem véletlen, hogy exkluzív környezetben, a Formula-1 2024-es Monacói Nagydíján mutatták be a hercegség kikötőjében egy úszó pontonon.

Különleges megoldások

A jármű a Mercedes-Benz egyedülálló hagyományait ötvözi tiszta és kompromisszumok nélküli versenyautó-dizájnnal, innovatív megoldásokkal és modern technológiával. A legendás versenyautók által inspirált, páratlan esztétika és a rendkívül dinamikus teljesítmény kombinációja egyedülálló vezetési élményt tesz lehetővé.

Biztonságos száguldás

Az egyik, különleges ismertetőjele a HALO (glória) rendszer, amely a jármű hagyományos A-oszlopait helyettesíti. Ez az elem egyenesen a motorsport királykategóriájából származik, és 2018 óta minden Formula-1-es versenygépen megtalálható. Ahogy az F-1-ben, a Concept Mercedes-AMG PureSpeed biztonsági megoldása is egy konzolból áll, amely a jármű karosszériájához csatlakozik. Ez az aerodinamikailag optimalizált alkatrész az utasok védelmét szolgálja.

Glória (HALO) védi az utasokat, akár csak a Formula-1 világában

Glória (HALO) védi az utasokat, akár csak a Formula-1 világában

A járműhöz járó csomagban két, kifejezetten a Concept Mercedes-AMG PureSpeed számára tervezett és gyártott, aerodinamikailag optimalizált sisak is található. A Formula-1-hez hasonló látómező így két ember számára válik valósággá. Sem tető, sem szélvédő, sem oldalablakok nem választják el az autóban ülőket környezetüktől.

Minden a teljesítményről szól

A Mercedes-AMG PureSpeed egy igazi teljesítményorientált autó. Számos dizájnelemét a Mercedes-AMG ONE hipersportautó ihletette. A jármű alsó részén található szénszálas alkatrészek erős kontrasztot mutatnak a jármű felső, fényezett részeinek lekerekített formáival.

Szemet szúrhat még az első és hátsó keréktárcsák egyedi szénszálas burkolata. A hátsók teljesen zártak az aerodinamikai szempontok miatt, elöl azonban nyitottak, hogy optimalizálják a légáramlást, a fékek hűtését és a leszorító erőt.

A karosszéria egészét jellemzik a végletekig csiszolt megoldások
A hátsó keréktárcsák egyedi burkolatot kaptak

Szemből is, oldalról is vadító

A Mercedes-AMG PureSpeed eleje a sportautók jellegzetességeit mutatja. A gépháztető hosszúkás, a nagyon alacsony, hangsúlyos „cápaorr” pedig a Mercedes-AMG ONE stílusjegyeit hordozza hasonlóan a széles alsó légbeömlőhöz, amin egy AMG felirat és sötét, krómozott csillag tudatja, milyen járműről is van szó. Ehhez járul a nem öncélúan optimalizált, sportos gépháztető, valamint az elülső és az oldalsó részen elhelyezett apró, átlátszó légterelők, amelyek a pilótafülke fölé irányítják a légáramlatokat.

Szemből is könnyen felismerhető és nagyon meghatározó

Szemből is könnyen felismerhető és nagyon meghatározó

A tervezőcsapat precíz munkája az autót oldalról nézve is szembetűnő. A széles hátsó kerekek feletti izmos vállak beleolvadnak az elegáns csomagtérfedélbe. A belső tér is tartogat különleges megoldásokat, az egyedi szín- és felszereltségi koncepcióval, valamint a műszerfalon az IWC Schaffhausen által tervezett egyedi órával.

Szemből is, oldalról is vadító

Tisztelgés az ikonok előtt

Számos további részlet is a motorsportos múlt előtt tiszteleg. Az ülések mögötti támlák a legendás 300 SLR-re emlékeztetnek, amellyel Stirling Moss és Denis Jenkinson megnyerte az 1955-ös olaszországi Mille Miglia versenyt – közúton akkor hihetetlen, 157 km/órás rekord átlagsebességgel.

A szemet gyönyörködtető fényezés pedig – a Le Mans-i vörös színtől a fekete AMG-mintával ellátott grafitszürkéig terjedő színátmenettel – az 1924-es szicíliai Targa Florio versenyen győztes Mercedes versenygép fényezésére utal. Azt az autót pirosra színezték, ami jellemzően az olasz járművek védjegye volt akkoriban, a német csapatok hagyományosan fehérre fényezték a négykerekűket. A piros festék háttértörténete a megtévesztés – vagyis a valódi ok az volt, hogy a helyi rajongók ne akadályozzák a versenyzőket. A trükk bevált. 6:32:37,4 óra és a 432 kilométeres versenytáv megtétele után a győztes Mercedes, a 10-es rajtszámú versenyautó Christian Wernerrel a volán mögött az első helyen haladt át a célvonalon. A 10-es szám a Concept Mercedes-AMG PureSpeed első légterelőjén is megtalálható.

Tisztelgés az ikonok előtt

Az ősapa

A Mercedes-Benz versenyautóinak ősapja még 1952-es „születésű”. A W 194-re keresztelt jármű a későbbiekben az SL típusjelzést kapta. Ezzel az autóval tért vissza a versenypályákra az ötvenes években a Mercedes-Benz. Nem is meglepő, hogy a versenyzési szempontok határozták meg az autó minden részletét, például könnyű és nagy torziós merevségű karosszériát kapott. De a formai megoldásokat is a teljesítménynek rendelték alá: rendhagyó szerkezete miatt felfelé nyíló, sirályszárnyas ajtókat kapott, ami aztán az autóipar egyik legjellegzetesebb stíluselemévé vált. A Bosch mérnökeivel közös fejlesztéseknek hála 175 (129 kW) lóerőt biztosított erőforrása, így a W 194 képes volt akár 260 km/óra sebességre is a versenyeken. Nem meglepő tehát, hogy az 1952-ben bemutatkozott új sirályszárnyas Mercedes-Benz még abban az évben megnyerte a 24 órás Le Mans-i versenyt és a Carrera Panamericana futamot is.

Pályáról az utcára

Filozófiában abszolút ősének tekinthető a legendás W194

Filozófiában abszolút ősének tekinthető a legendás W194

Eredetileg nem volt tervben, hogy a W 194-ből utcai változat is készüljön, ám 1953-ban egy amerikai importőr, Max Hoffman meglátta benne a piaci rést. Az ő javaslatára született meg a következő évben a 300 SL Gullwing utcai változata. A jellegzetes sirályszárnyas ajtókkal rendelkező Gullwing ráadásul a cégünk által gyártott fényszórókkal és Bosch mechanikus közvetlen üzemanyag-befecskendező rendszerrel került a piacra az Egyesült Államokban. Ez utóbbi fejlesztés jelentősen megnövelte a háromliteres, felülvezérelt, hathengeres soros motor teljesítményét. 215 (158 kW) lóerő segítette a 260 km/óra végsebességhez, ami kiemelte a korabeli sportkocsik közül.