Skip to main content
 
Technológia

A tisztánlátás új módszere

2015-08-26 No Comments 8 perc olvasási idő

Idén tavasszal nagy feltűnést keltett a Volvo XC90 második generációja. A skandináv SUV tizenkét év után váltotta elődjét és számos újdonságot hozott a márka életébe. Például a harmadik generációs központi kijelzőt, vagy a szériafelszereltségként kínált Bosch Jet ablaktörlő rendszert, amelyet most részletesebben is bemutatunk.

Azt gondolnánk, hogy az olyan egyszerű szerkezetek kapcsán, mint az ablaktörlő motorok, karok, vagy lapátok, már nincs komoly fejlődési lehetőség. Persze a Bosch mindig is élen járt ezek fejlesztésében, hiszen az első ilyen elektromos szerkezet is Bosch gyártmány volt. Mivel ezek nemcsak kényelmi, hanem biztonsági feladatokat is ellátnak, így fejlesztésük elengedhetetlen és folyamatos. Az új Volvo XC90-ben található rendszer pedig számos olyan tulajdonságot mondhat magáénak, amelyek kiemelten fontosak a jövő autóinak tervezésénél.

Egy 1926-os plakát. A Bosch közel 90 éve gyárt ablaktörlő rendszereket

Egy 1926-os plakát. A Bosch közel 90 éve gyárt ablaktörlő rendszereket

Először azonban ismerkedjünk meg cikkünk főszereplőjével a Volvo XC90-el. Az idei Genfi Autószalon egyik sztárját már nagyon várták a skandináv márka szerelmesei. Az idén forgalomba kerülő típus iránt a világ minden táján, így Magyarországon is hatalmas az érdeklődés. Persze ez egyáltalán nem meglepő, hiszen az impozáns jármű gyakorlatilag mindent tud, amit az autóipar fel tud mutatni jelenleg. Formája egyszerre sportos, elegáns és tökéletesen megfelel annak ami „svéd dizájn” kapcsán él a legtöbb emberben. Hasonló a helyzet a belső teret vizslatva is. A felhasznált anyagok minősége, a kidolgozottság mind megfelelnek a kategória elvárásainak.

A belső tér kifogástalan, avatottabb szemek itt már felfedezhetnek néhány Bosch terméket

A belső tér kifogástalan, avatottabb szemek itt már felfedezhetnek néhány Bosch terméket

A bejegyzésünkben látható jármű egészen pontosan egy D5 Inscription 7 üléses változat, vagyis a legerősebb dízel erőforrással szerelt, legmagasabb felszereltséggel büszkélkedő modell. Bejegyzésünk apropója ugyan nem ez, de a korábban leírtak alátámasztására vessünk egy pillantást a jármű felszereltségére. A Volvo járművei mindig is híresek voltak biztonságukról, gondoljunk csak a hárompontos biztonsági övre, amely a skandináv gyártó mérnökének, Nils Bohlinnak köszönhető. Ennek megfelelően például az XC90-ben felhasznált acélok többsége nagy, vagy ultra nagy szilárdságú. Az aktív vezetéstámogató rendszerek között pedig – többek között – megtalálhatjuk az adaptív sebességtartó és szabályzó berendezést, az aktív sávelhagyásra figyelmeztető és sávtartó automatikát, az adaptív LED-fényszórókat, az adaptív légrugós felfüggesztést, a lejtmenet vezérlést, a közlekedési tábla felismerő rendszert és természetesen az esőérzékelős ablaktörlőt is. Mindezek állapotát, illetve akár a navigációs rendszer információit is a Bosch által fejlesztett harmadik generációs kijelzőn követhetjük nyomon. A grafikus kijelző a jármű üzemmódjaihoz igazodva jeleníti meg a paramétereket. Színvilága és a megjelenített információk pedig szinte szabadon programozhatóak, ahogy már egy korábbi blogbejegyzésben is bemutattuk. Ennek megfelelően az XC90 is számos lehetőséggel kedveskedik a pilótának.

A vezető műszercsoportja tulajdonképpen egy digitális kijelző

A vezető műszercsoportja tulajdonképpen egy digitális kijelző

Az előbb említett esőérzékelős ablaktörlő kapcsán azonban ideje rátérni bejegyzésünk apropójára, a különleges Bosch Jet megoldásra. Bár a következőkben bemutatottakhoz hasonló kivitelekre korábban is voltak már példák, ennyire komplex rendszert még soha senki nem épített. Elsősorban a tehergépjárműveken és autóbuszokon évtizedek óta használják néhány kedvező tulajdonsága miatt ezt az elrendezést. Lényege, hogy a fúvókák a lapátokra rögzítve nedvesítik a felületet működés közben. Bár az említett járműveknél elsősorban a kényszer és a helyhiány szülte ezt a megoldást, számos előnye is van. Nézzük ezeket, illetve azt, mivel nyújt többet a Volvo XC90-nél is használt Bosch rendszer az eddigiekhez képest.

Működés közben csöndes és hatékony, ami az innovatív megoldásoknak köszönhető

Először is vegyük a biztonsági szempontokat. Az első és legfontosabb, hogy a fúvókák gyakorlatilag nem képeznek úgynevezett szórási ködöt, ahogy hagyományos társaik. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a vezetőt egy pillanatra sem vakítja el a folyadék, az ugyanis közvetlenül a törlőmozdulat előtt kerül a lapátok elé. Ráadásul nem csak a fúvókák elhelyezése, hanem a fecskendezés időzítése is pontosan szabályozott, vagyis csak a karok felfelé irányuló mozgásakor jut folyadék a szélvédőre. A pontos és precíz folyadékadagolás azért is fontos, mert a vezetéstámogató rendszerek lézeres és radarérzékelői általában a belső visszapillantó tükör közvetlen környezetében kapnak helyet és az előttük lévő üvegfelület tisztasága kulcsfontosságú a pontos működéshez. Szintén nagyon fontos, hogy a menetsebesség sem befolyásolja a folyadék eloszlását, hiszen a menetszéltől maga a törlőpenge védi meg a folyadékot. Így nem fordulhat elő, hogy nagy sebességnél a szélvédő felső részére már nem jut a tisztítószerből.
A téli zavartalan üzemhez szükséges a fúvókák fűtése, amelyet a Bosch rendszerébe természetesen integráltak a mérnökök, így a legnagyobb hidegben sem jelent problémát az ablakmosó használata.

Jól látszik, hogy szinte nincs szórási köd használat közben, így a „kilátás” mindvégig zavartalan

Jól látszik, hogy szinte nincs szórási köd használat közben, így a „kilátás” mindvégig zavartalan

Természetesen további előnyöket is meg kell említenünk. Az eddigiekhez képest jóval kevesebb alkatrész kisebb tömeget is eredményez. Szintén a kedvezőbb fogyasztási értékekhez járul hozzá, hogy a Bosch Jet megoldása a jármű légellenállási együtthatója szempontjából is előnyös. Nemcsak üzemanyag takarítható meg azonban ezek által, hanem jelentősen csökken a felhasznált ablakmosó-folyadék mennyisége is. Szakembereink mérései szerint akár felére is redukálódhat annak mennyisége, így egy-egy hosszabb őszi/téli utazás során nem kell annyiszor utántölteni, az általában legrosszabb pillanatokban kiürülő tartályt. Ráadásul a haszontalan vízpermettel nem terítjük be a mögöttünk haladókat és a saját autónkat sem.

Szinte minden beállítást a középkonzol érintőkijelzőjének segítségével tudunk elvégezni

Szinte minden beállítást a középkonzol érintőkijelzőjének segítségével tudunk elvégezni

Ennyi előny után megfogalmazódhat a kérdés: mennyivel drágítja ez meg a végfelhasználó számára a terméket? A rendszer meglehetősen költséghatékony, köszönhetően annak, hogy nincs szükség hozzá speciális kiegészítőkre – például újfajta ablaktörlő lapátokra –, hiszen a Bosch Aerotwin törlőpengéi kompatibilisek a megoldással. Az Aerotwin egyébként nemcsak hatékony, de csöndes működéséről is ismert, így a Jet rendszerrel együtt minden szempontból meggyőző párost alkotnak. Érdemes megnézni a komplett berendezést működés közben is.

A Bosch Jet rendszerrel együtt a „hordozó” XC90 is meggyőző. A prémium szegmens egyik legattraktívabb képviselőjévé lépett elő a Volvo. Ez köszönhető az olyan megoldásoknak, mint az érintőkijelzőről vezérelhető funkciók sora, a párhuzamos, illetve merőleges parkolásra is felkészített automatika, az önállóan fékező tolatóradar, a nyolcfokozatú automatikus sebességváltó, vagy épp a bemutatott ablaktörlő rendszer. Ezekhez kifogástalan menetdinamika, komfortos belsőtér és gazdaságos erőforrások is társulnak. Na és persze még jó néhány Bosch innováció, amelyekre talán még lesz módunk kitérni egy következő blogbejegyzésen.

Az XC90 szoborszerű sziluettjén alap esetben láthatatlan a Bosch Jet rendszer

Az XC90 szoborszerű sziluettjén alap esetben láthatatlan a Bosch Jet rendszer