Skip to main content
 
Technológia

Feltettük az i-re a pontot

2015-06-25 No Comments 10 perc olvasási idő

Mindenkinek vannak olyan pillanatai, amelyekre egy életen át emlékszik. Például arra, hogy milyen autót vezetett először. Talán még az első érzéseinket is fel tudjuk idézni ennek kapcsán. Aki szereti a járműveket, annak szinte biztosan maradandó momentum volt, amikor először pillantott meg egy BMW i8-at.

Ez a jármű a hétköznapi forgalom szürke autói között úgy fest, mintha egy sci-fi filmforgatás díszlete „szökött” volna meg. A BMW neve természetesen garancia arra, hogy nem csak a külső megjelenése hozza a jövőt az utakra. A benne foglalt technika is tudományos fantasztikum volt még néhány éve. Egy sor különleges vívmány teszi lenyűgözővé ezt a járművet, így nehéz lenne elképzelni, hogy ezek között nincs Bosch-innováció. A legfontosabb és a legszebb alkatrész is a mi logónkat viseli. A Bosch a 2015-ös boxbergi sajtóeseményén büszkén prezentálta saját hozzájárulását az i8 sikereihez. A Baden-Württembergben található kisváros melletti tesztpályán egy exkluzív flotta mutatta be a járműipar jelenlegi helyzetét, és a technikai megoldások fejlesztési irányait. A Porsche 918, VW XL1 és a hasonló, úttörő modellek sorából nem hiányozhatott a BMW i8 sem.

.: A 94 hektáros boxbergi tesztpályán próbálhatták ki az újságírók a legújabb Bosch fejlesztéseket

A 94 hektáros boxbergi tesztpályán próbálhatták ki az újságírók a legújabb Bosch fejlesztéseket

Megjelenésekor a szaksajtó nem tudta értelmezni a típust. Futurisztikus külső, szemet bántóan keskeny gumiabroncsokon? 1485 kilogrammos tömeg, egy 231 lóerős benzinmotorral és egy 130 lóerős villanymotorral? A legdrágább BMW háromhengeres motorral? A kérdések és kételyek hamar elillantak, amikor az első példányokat kiszállították. Minden tekintetben a vártnál többet mutatott az autó.
A BMW i8 alumínium-magnézium vázra épülő, szénszálmerevítésű kompozit karosszériával készül. Az ajtók felfelé nyílnak, ami egyrészt nagyon látványos, másrészt kényszermegoldás is. A karosszéria megfelelő merevsége teszi szükségessé a magas küszöböt. A beszállás nem túl kényelmes, de az enteriőr mindenkit kárpótol.

A felfelé nyíló ajtók mögött látható a kompozit utascella anyagstruktúrája

A felfelé nyíló ajtók mögött látható a kompozit utascella anyagstruktúrája

Az utastér mindössze 2+2 üléses, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy szinte a hátsó ülések jelentik a csomagteret. A felhasznált anyagok minősége megfelel azoknak az elvárásoknak, amelyeket ebben az árkategóriában támasztanak a vásárlók. Minden ergonomikus és egyszerűen kezelhető. Az autó audiorendszerére különös figyelmet fordítottak, mert a feladata nem csak az utasok szórakoztatása. Pontosabban nem csak a hagyományos értelemben, hiszen a „motorhang” is a hangszórókon keresztül „érkezik” az utastérbe. A rendszer tökéletes illúziót kelt, így garantált a mosoly a gázpedál lenyomásakor.
A nem éppen szerény méretei ellenére az i8 kiválóan használható hétköznapokon is. A komfortot és a stabilitást a minőségi futómű garantálja, amely elöl kettős keresztlengőkaros, hátul független, ötkaros. Hatalmas, 20 colos könnyűfém keréktárcsákon, de keskeny gumiabroncsokon gurul az autó, így nem csak látványos és stabil, hanem a gördülési ellenállása is kedvező. A parkolást tolatókamera, vagy felár ellenében 360 fokos kamerarendszer segíti. Természetesen minden fényforrás LED-ek felhasználásával készül kivéve az első adaptív fényszórókat, mert azok akár a lézertechnológiát is képviselhetik, amely abszolút a jövő fényforrása a járműiparban.

A belső tér kevésbé futurisztikus, de így is kifogástalan

A belső tér kevésbé futurisztikus, de így is kifogástalan

A BMW i8 fő attrakciója azonban mégsem ez, esetében a főszerepet a hajtásrendszer kapta. A hátsó kerekeket 1,5 literes, közvetlen benzin-befecskendezéses, turbófeltöltővel ellátott motor (231 LE, 320Nm) hajtja, hatfokozatú automatikus váltó segítségével. Az összkerékhajtás a villanymotornak (131Le, 250 Nm) köszönhető, ami kétfokozatú váltón keresztül juttatja el teljesítményét az első kerekekhez. A lítiumion-akkumulátoroknak köszönhetően 37 kilométert tud megtenni károsanyag kibocsátása nélkül, amit az alapfelszereltség részét képező navigációs rendszer adatai alapján úgy oszt be az autó, hogy azt a lehető legoptimálisabban, a városi szakaszokon tudja kihasználni.

Az összetett hajtásrendszernek köszönhetően az autó egyszerre takarékos és dinamikus

Az összetett hajtásrendszernek köszönhetően az autó egyszerre takarékos és dinamikus

A 4,4 másodperces gyorsulás álló helyzetből 100 km/órára és a lenyűgöző 2,1 L/100 km vegyes körülmények között mért átlagos üzemanyag-fogyasztás nagyban köszönhető a rendszerbe épített Bosch komponenseknek is. A legfontosabb ezek közül a hajtásrendszer „agya”, a Bosch teljesítményelektronika. Ez az egység garantálja, hogy az autó ki tudja használni a belsőégésű motor és a villanymotor előnyeit. Az alumínium házba foglalt elektromos rendszer a legtöbb esetben nem nagyobb egy cipősdoboznál, mégis ez teremti meg a jármű elemeinek összhangját. Az akkupakkban tárolt egyenáram itt alakul át váltóárammá, ami a villanymotor energiaellátását biztosítja. A rendszer működése kritikus, mert minél hatékonyabban alakítja át az áramot, annál nagyobb a jármű hatótávolsága elektromos üzemben. A Bosch megoldása 92 százalékos hatásfokkal üzemel. A legújabb teljesítményelektronika nagyon széles körben használható, mert 150 Volt és 430 Volt közti feszültségtartományban képes üzemelni. Ez azt jelenti, hogy egy „hétköznapi” hibridben, vagy akár a BMW sportautóban is hatékonyan szolgál. Az hogy az i8-ban is működhet a rendszer, kis méretének köszönhető, ugyanis a fejlett hajtásrendszer és az akkumulátorok mellett nem sok hely marad a gépháztető alatt. A Bosch-rendszer 2.3 verziója nem csak a gyorsításkor gondoskodik az energiaellátásról, hanem „visszafelé is működik”. Lassításkor a fékenergia-visszanyerő funkció (rekuperátor) által megtermelt váltóáramot egyenárammá alakítja és visszatáplálja a hajtásrendszert szolgáló akkumulátorokba.

A Bosch teljesítményelektronika nem nagyobb egy cipősdoboznál

A Bosch teljesítményelektronika nem nagyobb egy cipősdoboznál

Az energiamenedzsmenten kívül más feladatokat is ellát a teljesítményelektronika. A DC-DC átalakító a nagyfeszültségű egyenáram feszültségét csökkenti 12 voltra. A hagyományos kisfeszültségű fogyasztókon kívül – mint a fényszórók vagy a rádió – egy sor másik rendszer is használja ezt az energiaforrást. A kényelmi berendezések, biztonsági rendszerek, az elektromos szervokormány, az elektronikus menetstabilizáló, különböző vezérlőegységek és az autó információs hálózata is a lítium-ion akkumulátorokból nyer energiát a működéshez. Amikor a fényszórók és a vezetőtámogató rendszerek is egyidejűleg működnek, akkor több mint 150 amper erősségű áramot képes biztosítani a kisfogyasztóknak ez a kompakt teljesítményelektronika.

A Bosch rendszereinek is köszönhető, hogy a sportautó átlagfogyasztása 2,1 L/100km

A Bosch rendszereinek is köszönhető, hogy a sportautó átlagfogyasztása 2,1 L/100km

A meghajtás érdekességein kívül van egy másik Bosch termék, ami különlegessé teszi az i8-at. A budapesti fejlesztőközpont mérnökei tervezték az autó műszerfalába a szemet gyönyörködtető, harmadik generációs műszeregységet.
Amint a példa is mutatja, Magyarország fontos részét képezi a Bosch globális K+F hálózatának. 2014-ben a vállalat 24 milliárd forintot, vagyis az előző évinél 26 százalékkal többet fordított a helyi kutatás-fejlesztésre. Ugyanakkor a magyarországi K+F területen dolgozó munkavállalók létszáma már csaknem 1500 fő. A Budapesti Fejlesztési Központban – ahol jelenleg több mint 1200 mérnök dolgozik – különböző gépjármű-elektronikai vezérlőrendszerek és mechanikus komponensek fejlesztését végzik, többek között a biztonsági rendszerekhez, motorvezérlő technológiához és nem utolsó sorban műszeregységekhez. A Bosch fővárosi fejlesztő bázisa 2005 óta folyamatosan bővül. Az új kutatás-fejlesztési campus ünnepélyes megnyitójára 2015 augusztusában került sor.

A Bosch egyik legnagyobb fejlesztési központja (Németországon kívül) épül Budapesten

A Bosch egyik legnagyobb fejlesztési központja (Németországon kívül) épül Budapesten

A harmadik generációs műszeregység egy egész sor funkciót képes látványosan és biztonságosan megjeleníteni

A harmadik generációs műszeregység egy egész sor funkciót képes látványosan és biztonságosan megjeleníteni

Ebben az új épületben dolgoznak azok a fejlesztők is, akik az i8 műszeregységét megalkották. A BMW, Rolls-Royce, Bentley mind olyan márkák, amelyek fontos elemként kezelik a műszeregységet, amikor egy új típushoz az enteriőrt megálmodják. A felső kategóriában és a luxusautóknál már nem beszélhetünk számlapokról és mutatókról. Az első generációs egységek majdnem egy évszázadon át informálták az autóvezetőket mechanikus „órákkal”. A manapság legelterjedtebb második generációs műszeregységekben a hagyományos műszerek közé kijelzőt integrálnak, hogy többféle információ és grafikák megjelenítésére is képesek legyenek. Az egyelőre a prémium szegmensben elérhető harmadik generációs, teljesen digitális és minden mechanikától mentes műszeregységek egy sor előnyt kínálnak. Nincsenek kopásnak, rezgéseknek kitett mechanikus elemek és mivel nagyon vékony sokkal kisebb helyet vesz el az amúgy is sokszor túlzsúfolt műszerfalból.
Vannak természetesen veszélyei is a technológiának, amelyekre megoldást kellett találni. Fontos volt a tökéletes elektromágneses védelem, hiszen elfogadhatatlan lenne, hogy ha például mobilhívás közben eltűnne a kép. Mivel a műszeregység gyakorlatilag egy kijelző, teljesen szabadon készülhetnek rá a különböző grafikák. Normál esetben a hagyományos órákat idéző kép jelenik, meg, de bármikor be lehet illeszteni a navigáció képét, vagy veszély esetén akár a teljes kijelző is figyelmeztetheti a vezetőt. Mindig az aktuális szituációhoz lehet szabni a megjelenített információt, sőt az új funkciók integrálása is egyszerűbb lett. A prémiumautóknál a dizájn is lényeges, így az sem elhanyagolható, hogy változtathatók a grafikák stílusai, színei is. Az i8-ban természetesen ez a legújabb technika tájékoztatja a vezetőt, amit még különlegesebbé tesz, hogy a front része műanyag helyett üvegburkolatot kapott, mert a vásárlók elvárják, hogy olyan minőségű képernyőfelülettel találkozzanak az autójukban is, mint amit az okostelefonjaikon megszoktak.
Hozzávetőleg 100 mérnök dolgozik Budapesten a kijelzők fejlesztésén. A BMW i8-ban ülve, minden alkalommal, amikor lenézünk a műszerekre, bátran kijelenthetjük: a Bosch Budapesti Fejlesztési Központban tették fel az i-re a pontot.