Skip to main content
 
Történelem

Amikor rosszat jelentett a csengőszó

2021-10-13 No Comments 9 perc olvasási idő
Amikor rosszat jelentett a csengőszó

Mutattunk már nektek jó néhány érdekességet a Boschblog felületén az autózás több mint 100 éves múltjából, most viszont egy olyan különlegesség következik, amely alaposan megelőzte a korát.

A képeken látható furcsa kis eszköz tulajdonképpen nem más, mint a Bosch első járműipari szenzora. Persze most sokak szája mosolyra húzódik, azoké pedig biztosan, akik felismerték milyen eszköz szerepel a fotókon.

Majd 100 éves szenzor

A Bosch 1923-ban dobta piacra ezt az eszközt, amely abban az időben egyedülálló biztonsági találmánynak számított. A Bosch-Glocke, vagyis Bosch csengő névre hallgató eszköz az automobilok elterjedésével vált egyre elismertebbé. Persze felhasználhatósága nem korlátozódott a gépjárművekre, hiszen akár lovaskocsikra is felszerelhető volt, bár azok közül viszonylag kevés használt levegővel töltött gumiabroncsot. Tekintettel arra, hogy teljesen mechanikus szerkezetről beszélünk, így nem volt szükség hozzá elektromos áramra, felhasználhatóságát mérete határozta meg leginkább.

Majd 100 éves szenzor

Egyszerű, de nagyszerű találmány

A feladata az volt, hogy a kerekekben lévő nyomást figyelje. Persze jóval egyszerűbben, mint évtizedekkel később bemutatkozó utódai. A kerékre szerelt szerkezet itt ugyanis nem a szelephez csatlakozott és nem közvetlenül a nyomás változását figyelte. A keréktárcsára rögzített csengő karja alap esetben semmivel sem érintkezett, vagyis, ha minden rendben volt, akkor a jármű csendesen suhant. Ha viszont bekövetkezett a legrosszabb és az adott autó defektet kapott, akkor a szenzor karja leért a földre, működésbe hozva a csengőt minden kerékfordulat esetében. Akkoriban, amikor piacra került nagyon hasznosnak bizonyult, hiszen az utak minősége miatt a vezető nem biztos, hogy azonnal észrevett egy defektet. Ráadásul az abroncs nyomásvesztése már ekkoriban is balesetveszélyes volt, a sokszor fából készülő keréktárcsák pedig nagyon sérülékenyek is voltak. És ha mindez még nem lett volna elég, ott volt magának a gumiabroncsnak az ára, ami az első világháború után nagyon magas volt és egyébként is hiányterméknek számított Európában.

Egyszerű, de nagyszerű találmány

Egy eszköz szinte mindenhez

A leírt erények mellett már a kezdetektől volt még egy hatalmas előnye a rendszernek, ez pedig nem más volt, mint a rugalmas telepíthetőség. A Bosch csengő ugyanis egyszerűen állítható volt, így gyakorlatilag azonnal az adott járműhöz, vagy terheléshez lehetett igazítani a csengettyűket. Ez pedig egyben azt is biztosította, hogy szinte minden gépjárműre felszerelhető lett. Ráadásul mivel nagyon egyszerű szerkezetről beszélünk, tartóssága is kiemelkedőnek számított, még annak ellenére is, hogy az utak állapota akkoriban Európa szerte hagyott maga után kívánnivalót.

Reneszánsz: évtizedek múlva

Hiába több mint 100 éves ötlet, újkori megvalósítására több mint 60 évet kellett várni. Az első modern keréknyomás-ellenőrző rendszert a legendás Porsche 959 mondhatta magáénak 1986-ban. Ezt követően persze egyre több járműben feltűnt, immár modern formájában. 1991-ben az Egyesült Államokban például a Corvette is megkapta az elektronikus rendszert. A TPMS ennek ellenére csupán 2014-ben lett Európában a járművek kötelező felszereltségének része.

Újkori változatát a Porsche 959 kapta meg elsőként Európában…
… és a Corvette az Egyesült Államokban

Mit tud ma?

Természetesen az újkori rendszerek jóval összetettebbek és többet is tudnak, mint az elődök. Alapvetően két nagy csoportot különböztetünk meg. Az egyik az úgynevezett direkt megoldás, ahol a kerék belsejében elhelyezett vezeték nélküli szenzor méri a légnyomást. Ezek jellemzően a szelepbe integrálva helyezkednek el.
Az úgynevezett indirekt rendszer az adatait a blokkolásgátló szenzoraiból nyeri. Míg az első rendszer képes pontosan megmutatni az egyes abroncsok nyomását, addig az utóbbi csak nyomásvesztés, vagy defekt esetén jelez.

Mit tud ma
Kívülről szinte észrevétlenek, de ma már minden új autóban ott vannak a szenzorok

Kívülről szinte észrevétlenek, de ma már minden új autóban ott vannak a szenzorok

A direkt rendszerek számos ponton tudhatnak még többet. Vannak olyanok, amelyek egy időben több készlet jeleit is képesek azonosítani, így például téli/nyári szezonban sem kell újra programozni a fedélzeti eszközt. Mindkét rendszernek teljesítenie kell a vonatkozó jogszabályokat. Jelezniük kell a jelentős mértékű légnyomás-csökkenést (10 perc alatt legalább 20 százalékos nyomásvesztés). Szintén figyelmeztetniük kell arra, ha 60 percen keresztül folyamatosan csökken az abroncs/abroncsok nyomása, de az is fontos kitétel, hogy megbízhatóan kell működnie 40 kilométer/óra sebesség és a jármű végsebessége között! Ha probléma van a TPMS visszajelzője világít a műszerfalon, ha pedig maga a rendszer hibás, ugyanez a visszajelzőn villogni kezd. Persze opcionálisan a nyomás értékét is mutathatja, sőt akusztikus jelzést is adhat, de csengetni ma már nem tud. Legalábbis mechanikusan, biztosan nem…