Okosvilág

Az elővigyázatosság védheti meg az autóipart is

2020-03-10 No Comments 6 perc olvasási idő

Eddig csupán a második világháború miatt maradt el a Genfi Autószalon, amely idén ráadásul jubileumra készült, hiszen 90. alkalommal rendezték volna meg. Európa és egyben a világ egyik legnagyobb autós seregszemléje már szinte nyitásra kész volt, amikor a szervezők kénytelenek voltak lefújni.

Az ok egészen prózai, mégis érdemes egy kicsit mögé nézni. A koronavírus terjedésének megelőzése érdekében a svájci Szövetségi Tanács minden 1000 főnél nagyobb rendezvényt betiltott február 28-án. Az intézkedés elsősorban a báli szezon kezdete miatt volt fontos, az ország vezetői ezzel akarták elkerülni, hogy a nagyszabású bálok inkubátorként szolgáljanak a fertőzésnek. Csakhogy ezzel, a patinás autós rendezvényt is lehetetlenné tették, tegyük hozzá gyorsan, érthető módon. Az intézkedés elrendelésekor azonban mindössze öt megbetegedésről tudtak az országban, ismerve azonban a svájci mentalitást, lehetett erre számítani.

A Genfi Autószalonon a legfrissebb autóipari újdonságokat láthatja évről évre az európai szakma és a nagyközönség
Már a szakmai napokon is tömeg van, a publikus napokon pedig többszázezren vettek részt

Ismerve a kiállítás felépítését és működését az is érthető lett volna, ha a rendelkezés kimondottan csak emiatt született volna meg. Genfbe ilyenkor valóban a világ minden részéről érkeznek, először csak a kiállítók szakemberei, aztán az újságírók, végül pedig a látogatók, a nagyközönség. Előbbiek nagy része egyébként már valószínűleg a helyszínen tartózkodott a bejelentés idején, de a jelentős tömeget nem ők képviselték. A kiállítás publikus napjain tavaly több mint 600 000 ember fordult meg a Palexpo területén. Ez jól mutatja milyen veszélyeket rejtett volna magában a rendezvény és egyben azt is, milyen fontos eseménye ez az autóiparnak.

Biztosak lehetünk benne, hogy a helyszínen már minden készen állt az újabb premierekre

Biztosak lehetünk benne, hogy a helyszínen már minden készen állt az újabb premierekre

A gyártókat is sokként érte a bejelentés és érezhetően nem tudtak mit kezdeni a hírrel, a kialakult helyzettel. A leszervezett, gondosan megkomponált bemutatók forgatókönyvei hirtelen a szemeteskosarak mélyére estek és újra kellett gondolni mindent. A legtöbben természetesen az online bemutatók mellett döntöttek, csakhogy ez sem volt olyan egyszerű és gördülékeny, mint ahogy elsőre gondolnánk. Egyrészt Genfben minden szervezetten megy, így hiába van rengeteg kiállító, a bemutatók egymást követik, nem esnek egy időbe. Másrészt főleg a tanulmányok esetében az is gondot jelentett, hogy a járművek félúton jártak a gyártó központja és a svájci város között. Márpedig ezekből a különleges járművekből általában mindössze egy darab létezik, egy kamion gyomrából pedig mégsem lehet online bemutatót közvetíteni.

Természetesen az online bemutatóknak is megvannak az előnyei, de bizonyos dolgokat, például a prototípusokat lehetetlen megismertetni így a szakmai közönséggel

A legjobb szó a kialakult helyzetre a kuszaság. Volt olyan gyártó, ahol az eredeti bemutató időpontjában, de egy nappal a kapkodva összehozott online leleplezés előtt postázta az automatizált rendszer a sajtóanyagot. Persze képek és egyéb vizuális tartalmak nélkül, de minden műszaki adattal és a részletes szöveggel együtt. Nagyon kellemetlen szituációk alakultak ki, láthatóan a legnagyobb és legkomplexebb szervezetek sem voltak felkészülve a kialakult helyzetre.

Persze könnyen lehet, hogy az a felkészültség és óvatosság, amivel például a svájci szakemberek is hozzáálltak a szituációhoz, megóv minket a kínaihoz hasonló helyzetektől Furcsaságokra azonban a legoptimistább forgatókönyvek szerint is fel kell készülnünk. A szintén a járműiparhoz kapcsolódó, sőt annak laboratóriumaként funkcionáló motorsport világában például már jól láthatók a problémák. A MotoGP már bejelentette a szezon két futamának elhalasztását, csakúgy, mint a Formula 1 az áprilisi Kínai Nagydíjét. Utóbbi sorozat esetében viszont már az Ausztrál szezonnyitó is érdekes kérdéseket vet fel (március 13-án, alig néhány órával az első szabadedzés kezdete előtt a nagydíjat végül elhalasztották – a szerk.). A csapatok ugyanis kizárólag olyan ázsiai országokat érintve tudnak eljutni a legkisebb kontinensre, amelyekkel szemben korlátozások vannak, vagy voltak érvényben az elmúlt időszakban. Még érdekesebb a szezon második és harmadik versenyének a kérdése. Bahreinben zárt kapus nagydíjat rendeznek, a Vietnámi Nagydíj előtt pedig sosem látott biztonsági intézkedéseket ígértek a szervezők. Az országba jelenleg kéthetes karantén van érvénybe az olasz állampolgárokkal szemben. Ez pedig nemcsak az itáliai csapatoknak (Ferrari, Alpha Tauri) okoz fejfájást, hanem a sorozat szintén olasz gumiabroncs-beszállítójának is.

A koronavírus a Formula 1 több versenye fölött is Demoklész kardjaként lebeg

A koronavírus a Formula 1 több versenye fölött is Demoklész kardjaként lebeg

Általános gazdasági leállásról, vagy teljes iparági összeomlásától nem kell tartanunk, a Genfi Autószalon elmaradása és sportesemények átszervezése jól mutatja, hogy valóban nagy feladat kezelni a helyzetet. Túlzottan aggódni azért nem érdemes, mert Genfben ismét tucatnyi korszakalkotó újdonság mutatkozott be. Ez a bejegyzés eredetileg róluk szólt volna, de a kialakult helyzet miatt róluk egy következő alkalommal értekezünk majd. Tartsatok velünk akkor is!

Szerencsére azért újdonságokból az idei évre is jutott

Szerencsére azért újdonságokból az idei évre is jutott

Iratkozz fel hírlevelünkre