Skip to main content
 

Új digitális, testre szabható szolgáltatást fejlesztett ki szállítmányozási- és logisztikai vállalatok számára a Bosch. A L.OS segítségével sokkal könnyebb például a flották irányítása vagy éppen a fuvarlevelek továbbítása. Egy másik újdonságunk a Track and Trace pedig minden konténert megtalál pillanatok alatt, még egy nagyobb telephelyen is.

Három földrészt is meghódított a L.OS

A Bosch digitális logisztikai platformja, az L.OS, amely a szállítási és logisztikai iparág informatikai folyamatainak egyszerűsítését célozza, már nemcsak Európában, hanem Indiában és az Egyesült Államokban is egyre több – már ötven – vállalatnak nyújt szolgáltatást. Németországban és Indiában egyaránt húsz, az Egyesült Államokban pedig tíz logisztikai cég tartozik az L.OS-ügyfelek közé.  Ráadásul a digitális térbe további, több mint ötven szolgáltató integrálása zajlik.

A L.OS tudásának köszönhetően komoly sikereket ért el eddig és ez után is hasonló fejlődésre számíthat

A L.OS tudásának köszönhetően komoly sikereket ért el eddig és ez után is hasonló fejlődésre számíthat

Külön csapattal készülünk

Mindezt többek között az tette lehetővé, hogy 2022-ben a Bosch stratégiai együttműködést kötött az Amazon Web Services (AWS) adatfelhő-szolgáltatóval a logisztika digitalizálása érdekében. Ezt követően pedig vállalatunk 2023 júliusában létrehozta új, transznacionális „Mobilitási platform és szolgáltatások” operatív egységét, amely nevének megfelelően a digitális platformok felépítéséért felelős. Európában, Indiában és az Egyesült Államokban több mint 400 munkatárs dolgozik a Bosch digitális platformjainak továbbfejlesztéséért és támogatásáért. Jelenleg ide tartozik például a Mobility Marketplace, vagyis egy digitális e-kereskedelmi piactér, valamint a ParkZeus, ami egy integrált parkolási platform és a Logistics Operating System vagyis a L.OS.

A adatfelhő használatával új lehetőségek nyíltak meg a szervezés és a követés terén is

Az adatfelhő használatával új lehetőségek nyíltak meg a szervezés és a követés terén is

Gyors és költséghatékony megoldás

A digitális L.OS platform segítségével a logisztikai és szállítási vállalatok világszerte gyors és egyszerű hozzáférést kapnak az informatikai szolgáltatásokhoz, és így hatékonyabban és fenntarthatóbban működhetnek. Az L.OS különlegessége, hogy nyitott a logisztikai megoldások valamennyi szereplője számára, és megkönnyíti a különböző szolgáltatások és adatok zökkenőmentes integrálását.

A fuvarozó- és a szállítmányozó cégek számára ez lehetőséget jelent arra, hogy az adott ország egyedi igényeinek megfeleljenek. A szabályozásának megfelelő platform használatával hasznot húzhatnak a digitalizációból anélkül, hogy erőforrás- és költségigényes IT-projektekbe vágnának bele.

A különböző országok egyedi szabályaihoz sokkal egyszerűbb így hozzáigazítani a flottákat

A különböző országok egyedi szabályaihoz sokkal egyszerűbb így hozzáigazítani a flottákat

Testre szabott szolgáltatások

Indiában például a Bosch saját fejlesztésű TrakZeus helymeghatározási megoldása a hatékony flotta- és szállításirányításhoz, valamint az útvonal- és parkolótervezéshez a kezdetektől fogva elérhető az L.OS-en. A Digital CN pedig lehetővé teszi a szállítási dokumentumok gyors és egyszerű digitalizálását, így azok biztonságosan továbbíthatók, akár mobiltelefonon keresztül.

A szállítási dokumentumok kezelése is egyszerűbbé és átláthatóbbá válik

A szállítási dokumentumok kezelése is egyszerűbbé és átláthatóbbá válik

Európában az L.OS a meglévő szállításirányítási rendszerek kiegészítő funkciójaként pedig lehetővé teszi a biztonságos tehergépkocsi-parkolóhelyek lefoglalását. Mindeközben az Egyesült Államokban egy az ország követelményeire szabott szállításirányítási rendszer egyszerűsíti és irányítja a flották műveleteit.

Eltűnt konténerek nyomában

A fentiek mellett a konténerkezelés is fontos szerepet játszik a nagyvállalatok logisztikájában. A legtöbb esetben csak akkor tűnik fel ennek fontossága, ha valami probléma adódik. Például, ha eltűnnek konténerek és emiatt a szállítási idők megnövekednek, esetleg újakat kell vásárolni, jelentős, nem tervezett költséggel. Különösen az autóiparban gyakran használt, drága és különleges rakományhordozók esetében jelentenek kellemetlenséget az átláthatatlan szállítási láncok. Ezért fejlesztette ki a Bosch a Track and Trace (nyomon követés) szolgáltatást. Ez az intelligens megoldás teljes átláthatóságot biztosít a rakományszállítás során, a különböző üzemeken és országhatárokon keresztül, a beszállítók, logisztikai szolgáltatók és lerakodási helyek integrálásával.

A konténerek megtalálása nem egyszerű feladat…
… volt eddig, de a Track and Trace ezt alapjaiban változtatja meg

Leltározás helyett valós idejű nyomon követés

Hol találhatóak éppen a konténerek? Optimálisan használják-e azokat? Lehetne még hatékonyabban használni ezeket az eszközöket? Ez csak néhány, a gyakran felmerülő kérdések közül, amelyekkel a logisztikai szakemberek rendszeresen szembesülnek. A konténerek leltározását ugyanis több telephelyen még mindig emberi erővel végzik, ami bonyolult, körülményes munkafolyamat, ráadásul számtalan ponton csúszhat hiba az eljárásba. Az alkalmazottaknak ugyanis nagyon sok időt kell tölteniük olyan konténerek keresésével, amelyeket nem a megadott ponton, vagy nagy nem megfelelő módon helyeztek el. Ezért sokszor a folyamatos termelés érdekében további rakománytárolókat kell vásárolni, közben pedig valószínűleg a telephely egy másik részén üresen állnak a rossz helyre lepakolt és elveszettnek hitt konténerek.

Mostantól egyetlen konténernek sem veszhet nyoma

Mostantól egyetlen konténernek sem veszhet nyoma

A Bosch intelligens logisztikai megoldása, a Track and Trace azonban képes segíteni a fenti helyzetek kiküszöbölésében. Az intelligens nyomon követési megoldás ugyanis teljes átláthatóságot biztosít az egyes tárolók használatáról és hollétéről. A valós idejű nyomon követés érdekében a konténereket érzékelőkkel szerelték fel. Az üzemeken belüli fő csomópontokon és a beszállítói telephelyeken elhelyezett kapuk pedig összegyűjtik ezek adatait, és pozícióadatokkal egészítik ki azokat, mielőtt továbbítják a központi adatfelhőbe. A szoftver webes felületének köszönhetően a kapott adatok áttekinthetően és könnyen megjeleníthetők az ellenőrzést végző munkatársak számára. Ezáltal minden felhasználói csoport állandó hozzáférést kap a rakodóegységek pozíciójához, valamint a szállítási, átfutási és állásidőkhöz.

A klasszikus eszközkövetés mellett a Track and Trace lehetővé teszi az anyagok vagy áruk pontos nyomon követését is. Így a mozgások az IoT-eszközökön keresztül valós időben ellenőrizhetők, ezért pontosan lehet tudni, milyen mennyiségű áru áll éppen rendelkezésre. Ráadásul a termékkel kapcsolatos adatok – például a hőmérséklet, a páratartalom és az esetleges sérülések – szintén megjeleníthetők a nyomon követési megoldással.