Skip to main content
 
Technológia

Dízelmotor: túl az ötvenen

2021-01-19 No Comments 7 perc olvasási idő
Dízelmotor: túl az ötvenen

Bár személyautóknál egyre nagyobb teret nyernek a hibrid, elektromos, vagy üzemanyagcellás kivitelek, a tehergépjárműveknél várhatóan ez egy sokkal lassabb és bonyolultabb folyamat lesz. A gyártók éppen ezért fordítanak kiemelt figyelmet az ezekben található belső égésű motorok fejlesztésére. A legújabb áttörés azonban nem egy elismert európai gyártó laboratóriumából érkezett, hanem Kínából.

Nálunk még nem cseng ismerősen a Weichai név, pedig Kína egyik legnagyobb ipari vállalatáról van szó. Az ipari óriás gyárt hajókat, munkagépeket és tehergépjárműveket egyaránt. Ennek fényében talán nem is olyan meglepő, hogy a vállalat már 17 éve dolgozik stratégiai partnerségben a Bosch csoporttal. A közös munka legfrissebb gyümölcse az a 12,9 literes, soros hathengeres dízelmotor, amely a világon elsőként érte el az 50 százalékos termikus hatásfokot.

A Weichai Kína egyik legnagyobb ipari vállalata, a tehergépjárműgyártás portfóliójának csak egy kis része

A Weichai Kína egyik legnagyobb ipari vállalata, a tehergépjárműgyártás portfóliójának csak egy kis része

Sosem látott hatékonyság

Ez a kiemelkedő eredmény, több újítás együttes használatának köszönhető. Hogy könnyebb legyen értelmezni ezt az eredményt: az iparági átlag jelenleg 46 százalék, tehát a fejlődés jelentősnek mondható. A tehergépjárművek esetében különösen fontos ez, hiszen a károsanyag-kibocsátás és az üzemanyag-hatékonyság is kiemelten fontos. Bár az emberek jelentős részében még ma is az él, hogy Kínában nem szempont egyik sem, az igazság az, hogy az utóbbi 20 évben fordult a kocka. Az ázsiai ország ebben a tekintetben is rohamosan fejlődik, nem véletlenül lett az elektromos járművek fejlesztésének és gyártásának fellegvára az utóbbi évtizedben.

Kívülről semmi különlegeset nem venni észre az új erőforráson

Kívülről semmi különlegeset nem venni észre az új erőforráson

A Bosch számításai szerint 2030-ban az újonnan forgalomba helyezett járművek kétharmadában még lesz belső égésű erőforrás. A tehergépjárművek esetében ez az arány valószínűleg még egyértelműbb lesz, így szükség van a további fejlesztésekre. A bejegyzés főszereplője, azaz a Weichai erőforrása például már teljesíti a China VI környezetvédelmi norma szigorú előírásait is. Mindez nagyban köszönhető a 2500 bar befecskendezési nyomáson dolgozó közös nyomócsöves Bosch rendszernek, ami egyébként moduláris felépítésű. Ez azért is fontos, mert a munkagépekben, vagy épp hajókban akár nyolchengeres kivitelben is bekerülhet majd ez a motor. A rekordgyorsan, mindössze két év alatt kifejlesztett erőforrás mögött mindkét fél komoly tapasztalataival áll.

A Bosch moduláris befecskendezője az új erőforrás lelke

A Bosch moduláris befecskendezője az új erőforrás lelke

Titokzatos újdonság

A nóvumot nem csak az anyagok használatában, a befecskendezési nyomásban is kell keresni. Bár iparági titkokról beszélünk a motor kapcsán, annyit azért elárultak a mérnökök, hogy az egyik legfontosabb tényező a nagy befecskendezési tömegáram, ami lehetővé teszi az égési folyamat hatékony optimalizálását. A hatékonyság mellett a másik fontos tényező, amelyre kiemelt figyelmet fordítottak a fejlesztés során, az üzemi élettartam. Ez az 1,6 millió kilométert is elérheti a tesztek alapján. Ráadásul ez a motor minden különösebb átalakítás nélkül integrálható hibrid hajtásláncokhoz is, ezzel maximalizálva a gazdaságos üzemeltetést.

A két cég együttműködése egyébként nem korlátozódik a belső égésű erőforrások tökéletesítésre. A két cég stratégiai partnerként dolgozik együtt az üzemanyagcellás járművek, a vezetéstámogató rendszerek, sőt az Ipar 4.0 megoldások fejlesztése kapcsán is. A dízelmotor már ugyan 130 éves technológia, mégis van még benne fejlődési potenciál, amely az átmeneti időszakban tisztábbá és hatékonyabbá varázsolhatja. A szakemberek jelenleg is ezeket keresik, miközben már az új technológiákon is dolgoznak, ezzel párhuzamosan.

A Bosch folyamatosan fejleszt új technológiákat, de a tehergépjárműveknél még jó ideig a dízelmotor lesz az elsődleges erőforrás

A Bosch folyamatosan fejleszt új technológiákat, de a tehergépjárműveknél még jó ideig a dízelmotor lesz az elsődleges erőforrás