Skip to main content
 

Az autógyártás történetében készültek olyan kivételes remekművek, amelyek nem csupán közlekedési eszközként funkcionáltak, hanem igazi műalkotások is voltak egyben. Tökéletes példa erre a Mercedes-Benz 500 K Special Roadster, amely a Berlini Nemzetközi Autószalonon (IAMA) debütált 1934 márciusában. Ez az autó nem csupán egy soron következő modell volt a Mercedes-Benz kínálatában; új irányt mutatott a luxusautók tervezésében és gyártásában.

Reflektorfényben a luxus és az elegancia

A 1930-as évek az autóipar egyik legizgalmasabb korszaka volt, ahol a verseny a technológiai fejlődés és a stílus új szintjére emelte az autógyártást. Ebben az időszakban a Mercedes-Benz ambiciózus tervezőcsapata olyan járműveket alkotott, amelyek örökre beírták magukat az autóipari történelemkönyvekbe. A 90 évvel ezelőtt bemutatott 500 K Special Roadster lenyűgöző eleganciája és meggyőző teljesítménye azonnal rabul ejtette az autórajongók és a tehetős vásárlók szívét.

90 évvel ezelőtt mutatkozott be az 500 K a nagyközönség előtt

90 évvel ezelőtt mutatkozott be az 500 K a nagyközönség előtt

Impozáns karosszéria, fényűző belső tér

Az 500 K Special Roadster nem csupán egy autó volt, hanem egy igazi státuszszimbólum is, amelyet az emberek csodáltak és irigyeltek. A nagy, elegánsan ívelt sárvédőkkel és a hosszú gépháztetővel ellátott karosszéria valósággal vonzotta a tekintetet. A kézzel készített üléskárpit és az impozáns szalonok hangulatát idéző belső tér pedig első pillantásra lenyűgözte a közönséget. Az elefántcsontszínű kormánykerék, az órásmestert is irigységgel eltöltő műszerfal és a tervezők minden részletre kiterjedő figyelme pedig tovább fokozta az autó exkluzivitását.

Csúcsteljesítményre hangolva

Az 500 K Special Roadster megjelenése mellett kiváló teljesítményével is kitűnt a sorból. Nem meglepő tehát, hogy a német mérnökök által tervezett és a legmagasabb minőségi szabványoknak megfelelően elkészített autó hamar legendává vált az autóiparban. Az 500 K M29 kódjelű erőforrása akár 118 kW (160 LE) teljesítmény leadására is képes volt egy kompresszornak köszönhetően. A karburátor előtt elhelyezett Roots kompresszor akkor aktiválódott, amikor a gázpedál teljesen kinyitotta a fojtószelepet. Az úgynevezett kickdown ponton a feltöltő felsírt és azonnali teljesítménynövekedést hozott (ennek köszönhette az 500 K a jellegzetes hangját is). Ebből adódóan az autó 160 kilométer per órás végsebességre volt képes– ez pedig a kor legelvetemültebb sportautó-rajongóinak igényeit is kielégítette. Természetesen mindennek ára volt, amit az új tulajdonosok az üzemanyagfogyasztás formájában fizettek meg: 27 és 30 liter közötti mennyiségű benzint habzsolt az 500 K 100 kilométer megtétele alatt.

A kompresszornak hála, az 500 K 160 kilométer per órás végsebességre is képes volt

A kompresszornak hála, az 500 K 160 kilométer per órás végsebességre is képes volt

Egyedi elképzelések nyomában

A tehetős ügyfelek egyedi kívánságainak kielégítése érdekében három alváz változatot készített a Mercedes-Benz az 500 K-hoz. Két hosszú, 3290 milliméteres tengelytávú változat – amelyekben különbözött a hajtáslánc és a karosszéria elrendezése – illetve egy rövid tengelytávú változat 2980 milliméterrel. Emellett pedig a luxusautó-rajongók nyolc különböző karosszériakivitel közül választhattak. Ha mindez még nem lenne elég, a leendő tulajdonosok a külsőre és belsőre vonatkozó, egyedi kívánságait is megvalósította a gyártó. A speciális fényezéstől az utastérben használt különleges anyagokig bármit kérhettek azok, akik hajlandóak voltak megfizetni a kivitelezés borsos árát. Az egyedi kívánságokat Hermann Ahrens irányítása alatt a sindelfingeni üzem speciális járműgyártási osztályán valósították meg, ami a korszak legjobb karosszériaépítő műhelyének számított.

Korszakalkotó innováció

A német gyártó számára a határ a csillagos ég volt: olyan fejlesztéseket mutatott be az 500 K esetében, amelyek egyedülállóak voltak az akkori európai piacon. Ezek között az újítások között szerepelt többek között a pótkerék, a biztonsági üvegezés és a hidraulikus fékrendszer. Emellett pedig ebbe a típusba 12 Voltos elektromos rendszert is építettek az ablaktörlők és irányjelzők, valamit az ajtózárak működtetéséhez. Továbbá a futómű precíz működése és ennek köszönhetően a vezetési élmény is minden tekintetben felülmúlta a kortársakat. A kürtök, a fényszórók és a gyújtásrendszer komponensei mind a Bosch technológiájára támaszkodtak, ami természetesen szintén hozzájárult az autó megbízhatóságához és hatékonyságához.

A 12 Voltos elektromos rendszer felelt az ajtózárak működtetéséért is

A 12 Voltos elektromos rendszer felelt az ajtózárak működtetéséért is

Ritka kincs

Az 500 K már az 1930-as években is ritkaságnak számított. 1934 és 1936 között mindössze 342 darabot gyártottak a különböző karosszériaváltozatokból összesen. Ezt a típust az 540 K követte, amelynek motorja nagyobb lökettérfogatú volt. Két- és négyüléses kabrióként, négyüléses kupéként vagy hétüléses limuzinként is kapható volt, ezzel korának egyik legsokoldalúbb autója lett. Az 500 K hagyatéka még ma is visszaköszön a modern Mercedes-Benz modelleken. Különleges kialakítása és kiváló minősége révén örökre beírta magát az autóipar történetébe. A luxusautók egyik ikonjává vált: a vagyon, a stílus és az elegancia szimbóluma a mai napig.

Az utód az extrém hosszú kivitelben is elérhető 540 K volt

Az utód az extrém hosszú kivitelben is elérhető 540 K volt