Skip to main content
 

Forradalmasíthatja az autóipart az a fejlesztés, amelyen a Bosch mérnökei dolgoznak. Kollégáink olyan szoftvert fejlesztenek, ami a jármű szinte valamennyi rendszerének felügyeletét képes elvégezni és összehangolni a működésüket. Az autók így biztonságosabbak lesznek, a vezetés pedig kényelmesebb és hatékonyabb.

Extrém helyzetben is kényelmesen

Az út nedves, csapadéktól csúszik, de Ralf Manemann, a Bosch mérnöke és egyben tesztpilótája ennek ellenére intenzíven gyorsít. A 2,8 tonnás elektromos autója eléri a 100 kilométeres óránkénti sebességet, amikor hirtelen jobbra rántja a kormányt. Ezt követően sokan már látják is maguk előtt a következő pillanatokat: a Mercedes-Benz megcsúszik és oldalra sodródik, miközben a gumik a tapadás visszanyeréséért küzdenek. Ez azonban végül nem történik meg, a különleges Bosch technológiával felszerelt tesztjármű ugyanis minden nehézség nélkül tartja a hirtelen mozdulattal kijelölt irányt. Manemann nem sokkal később leállítja az autót, megnézi a diagramot a jármű kijelzőjén. Elégedetten nyugtázza az eredményeket a németországi Boxbergben, a Bosch tesztpályáján.

Extrém helyzetben is kényelmesen

A kormány és a fékek szinte tökéletes összhangban működtek, köszönhetően az új Vehicle Motion Management szoftvernek, amely a jármű mozgását, így a fékrendszert és a kormányművet is vezérli. Az előző teszt során például azért nem csúszott meg az autó, mert bár a pilóta által kiadott hirtelen kormánymozdulatnak köszönhetően a kerekeknek 8 fokos szögben kellett volna elfordulniuk, a szoftver beavatkozása miatt végül csak 2 fokot mozdultak el, vagyis annyit, amennyi még biztonságos ilyen körülmények között. Ez azért volt lehetséges, mert a tesztautónak a fékpedálja és a kormánykereke már nincs fizikális kapcsolatban a futóművel és a főfékhengerrel, minden elektronikusan és szoftveresen vezérelt.

Következő lépés a finomhangolás

Azért persze még nem működött minden tökéletesen, a próbafutás során a pilóta egy enyhe rázkódást érzékelt, mert a kormányrendszer néhány pillanatig túlkompenzált. Vagyis a mérnököknek még maradt tennivalójuk, ami nem is csoda, ugyanis mindössze négy hónap és 6000 kilométernyi tesztelésen van csak túl a csapat. Az eredmények azonban már ebben a viszonylag korai szakaszban is kecsegtetőek.

A fejlesztés során minden paramétert gondosan elemeznek a mérnökök

A fejlesztés során minden paramétert gondosan elemeznek a mérnökök

​Persze mindehhez komoly munka kellett, jelenleg a Bosch négy különböző részlegének mintegy 140 szakértője dolgozik a Vehicle Motion Management projekten. A rendszer jelentősége nem elhanyagolható, kollégáink egyenesen paradigmaváltást emlegetnek, amely az egész autóipar számára fontos lesz.

Egységben a hatékonyság

A fejlesztések arra irányulnak, hogy a járművekben található különböző rendszerek és az azokat irányító vezérlőegységek összefogva, közös irányítással működjenek. Vagyis azt próbálják meg elérni a szakemberek, hogy a hardvertől független fék-, kormány-, hajtás- és futóművezérlő-rendszerek funkcióit egyesítse a most fejlesztés alatt álló szoftver.

A jövőben akár utólag is korrigálható a járművek viselkedése, szoftveres frissítésekkel. Ráadásul ezzel a megoldással akár a piacok egyedi igényeihez is igazíthatók lesznek a járművek

A jövőben akár utólag is korrigálható a járművek viselkedése, szoftveres frissítésekkel. Ráadásul ezzel a megoldással akár a piacok egyedi igényeihez is igazíthatók lesznek a járművek

Ez a megoldás azért is előnyös, mert új funkciók bevezetését és rendszeres szoftverfrissítéseket tesz lehetővé, ami a járművek infotainment rendszereinek esetében például már szinte alapkövetelménynek számít. A hardver és a szoftver szétválasztása tehát a kutatók egyik célja, mert ezáltal lehetővé válik, hogy alkalmazás-specifikus szoftvereket kínáljanak a járműgyártók számára önálló termékként, akár a hardvertől függetlenül is.

Már most sokat tud, de még többre lesz képes

Az új szoftver minden vezetési helyzetben hozzáadott értékkel szolgál, például a fék- és a kormányrendszer közös felügyeletével sokkal biztonságosabbá válik a járművek irányítása. Ha pedig a villanymotort is hozzákapcsolják ehhez az ökoszisztémához, még a motorfék előnyeit is sokkal jobban ki lehet használni. Nemcsak a járművek irányítása válik ettől kényelmesebbé és biztonságosabbá, hanem a lassítással még energia is visszanyerhető, majd az akkumulátorban tárolható. Így a hatékonysági, takarékossági és fenntarthatósági szempontokból is új szintet képvisel a megoldás.

A Bosch csapata a boxbergi tesztpályán a kísérleti járművel

A Bosch csapata a boxbergi tesztpályán a kísérleti járművel

Mindenki tesztpilótának érezheti magát

A Bosch tesztjárműve – amelyben már működnek az összekapcsolt rendszerek – nemcsak Boxbergben, hanem a svédországi Arjeplogban található téli tesztpályán is felbukkant. Hetekig futotta a próbaköröket, ráadásul néhány szerencsés ügyfél is kipróbálhatta az átalakított Mercedes-Benz EQS modellt. A legtöbben rácsodálkoztak, hogy még nehéz körülmények között is milyen könnyen tudják irányítani, a mérnökök azonban pontosan látták az adatokból, hogy a szoftver volt az, aminek köszönhetően hirtelen „megnőtt” az alkalmi tesztpilóták tudása.

A tesztjármű a svédországi környezetben is jól vizsgázott

A tesztjármű a svédországi környezetben is jól vizsgázott

Átszervezéssel a hatékonyságért

Az, hogy a Bosch négy részlegének szakértői együtt dolgoznak a projekten, jó példája annak, hogy a Bosch Mobility működését miért alakítják át. 2024-től ugyanis az egyéb változások mellett a Chassis Systems Control és az Automotive Steering összeolvad, így létrejön a Vehicle Motion divízió, ezzel pedig vállalatunk tovább növeli a hatékonyságot.