Motorozni a legtöbb ember szerint nagyon veszélyes, elég egy pillanatnyi figyelmetlenség, vagy egy váratlan helyzet, aminek súlyos sérülés lehet a következménye. A motorkerékpár-biztonságtechnikában piacvezető Bosch azonban egy sor fejlesztéssel teszi sokkal biztonságosabbá a kétkerekű járműveket, köztük radar alapú eszközökkel vagy a motorkerékpár-stabilitást szabályozó rendszerrel (MSC). A biztonsági eszközöket nemrég leteszteltük és kiállták a próbát!
Hirtelen lefékező, vagy holttérből felbukkanó jármű, nedves, csúszós út. Ezek különösen nagy veszélyt jelentenek a motorkerékpárosokra, a legtöbb esetben eddig szinte lehetetlen volt elkerülni a baleseteket hasonló szituációkban. A Bosch azonban számos fejlesztést mutatott be az elmúlt években, amelyek segítségével nagymértékben csökkenthető az ilyen és hasonló helyzetekben a balesetek száma. Nemrég pedig, hogy megbizonyosodjunk arról, a gyakorlatban is működnek a biztonsági kiegészítők, egy motoros újságíró segítségével le is teszteltük őket.
Mint az látható, a Bosch eszközei kiállták a próbát a tesztpályán. Érdemes azonban részletesebben is megvizsgálni, milyen biztonsági kiegészítők fejlesztésén dolgoznak mérnökeink! A radar alapú rendszerek – amelyekkel várakozásaink szerint minden hetedik motorkerékpár-baleset megelőzhető lesz – úgy működnek, mint egy érzékszerv. Működésbe hozzák a motorkerékpárosokat segítő biztonsági funkciókat, közben pedig pontos képet nyújtanak a jármű környezetéről. Vagyis nemcsak a biztonságot növelik, hanem a motorozás kényelmét, élményét is javítják.
ACC – adaptív sebességszabályzó
A nagy forgalomban motorozás során a megfelelő követési távolság megőrzése nagy figyelmet igényel, ami hosszabb idő után megerőltető, így egyre könnyebb hibázni. Ezen segít a személy- és tehergépjárművekben már régóta használt ACC. Aktiválás után a jármű sebességét a forgalom ritmusához igazítja, és fenntartja a biztonságos távolságot. Ha túl közel kerülnénk az előttünk haladó járműhöz, a rendszer lassítani kezd, majd, amikor már elegendő terület van előttünk, a megadott sebességre gyorsít vissza.
Ütközésre figyelmeztető rendszer
Ez a rendszer attól a pillanattól fogva aktív a motorkerékpáron, ahogy elindulunk: folyamatosan figyeli a forgalmat és amint veszélyesen közel kerülünk az előttünk haladóhoz, hangjelzéssel, és a központi kijelzőn villogó jelekkel figyelmeztet arra, hogy sürgősen lassítsunk.
Holttér figyelő rendszer
Ez a radarok segítségével működő „elektronikus szem” minden irányba figyel, hogy segítsen a biztonságos sávváltásban. Ha a holttérbe kerül egy jármű, optikai jelzéssel figyelmezteti a motorost a veszélyre.
Motorkerékpár-stabilitást szabályozó rendszer (MSC)
Persze nem csak a radarok növelik a biztonságot, a stabilitásszabályozó szintén hatékony segítséget nyújt a vezetőnek kritikus pillanatokban, hogy az úton tudja tartani a gépét. A rendszer egy sor érzékelő segítségével folyamatosan méri és elemzi a kulcsfontosságú adatokat, többek között a nyomatékot, a gyorsulást, a fordulatszámot (mindkét keréken), valamint a sebességet. Ennek köszönhetően az MSC képes beavatkozni a kritikus pillanatokban. A fékvezérlés segítségével elkerülhető, hogy egy hirtelen és túl erős fékezésnél a motorkerékpár kerekei blokkoljanak, és a jármű csúszni kezdjen, vagy ami még rosszabb, átforduljon az első keréken. Az MSC ugyanis kiszámítja a fékerő határértékeit, az első és hátsó kerekek közötti sebességkülönbség, valamint a kétkerekű járművekre jellemző egyéb paraméterek, például a gumiabroncs mérete és alakja, az érzékelők pontos elhelyezkedése alapján. Ha a rendszer észleli, hogy túl erősen kezdünk lassítani, aktiválja a nyomásszabályozót. Így egy pillanatnyi időre csökken a fékhatás, ezáltal elkerülhető, hogy a kerék blokkoljon. A rendszer ugyanis pont akkora erővel enged fékezni, hogy irányítható maradjon a jármű, kivédhető legyen a baleset, és a lehető legrövidebb távon meg lehessen állítani a motorkerékpárt. Az MSC használatával az sem lesz többé probléma, ha valaki csak az egyik féket használja, azt viszont a kelleténél erősebben húzza meg: a fékvezérlés automatikusan biztosítja a fékerő optimális eloszlását a két kerék között.
Gyorsításnál is hasonló a helyzet: mindig csak akkora nyomatékot enged leadni a motornak, hogy azt a vezető stabilan az úton tudjon tartani, akár csúszós, nedves útfelületen is.
Már kanyarokban is biztonságos az ABS
A Bosch blokkolásgátló rendszereinek legújabb változata, az ABS Cornering használatával már nemcsak egyenes úton, hanem kanyarokban is stabil marad a kétkerekű. Ez az eszköz ugyanis szemben a „hagyományos” fékerőszabályozó rendszerekkel, – ahogy a neve is elárulja – kanyarodás közben is segít a vezetőnek az úton tartani a gépét. További részletekért kattints ide!
Bűvös kéz tartja az úton a motort
A Bosch egyik legújabb fejlesztése – ha sorozatgyártásba került az eszköz – szintén rengeteg életet menthet meg. A virtuális bűvös kéz megakadályozza, hogy oldalirányba elcsússzon a jármű, ha például az olajfolton vagy nedves falevelekkel borított útszakaszon halad át. Mindez úgy működik, hogy amikor a szenzorok észlelik, hogy a kerekek kezdenek oldalirányban csúszni, akkor egy fúvókán keresztül gázt lövell ki oldalirányba, ami fordított tolóerőt hoz létre, és ez képes az úton tartani a motort. Ezen a megoldáson még dolgoznak kollégáink, így még azt sem jelentették be, hogy mikor kerülhet sorozatgyártásba. Korábban itt írtunk erről!
Digitális pajzs
Ez a rendszer a motorkerékpárok és az autók közötti kommunikációt teszi lehetővé. Ennek köszönhetően a járművek adatokat cserélnek egymással, többek között az aktuális sebességről, vagy épp a haladási irányról. Így az autó vezetője a beérkező adatokból még azelőtt tudhatja, hogy egy motoros közelít felé, mielőtt láthatná a járművet. Különösen beláthatatlan útkanyarulatokban, kereszteződésekben jelent ez nagy segítséget.
Ha mégis baj történne…
Persze még akkor is bajba kerülhet egy motoros, ha a fenti biztonsági kiegészítőket használja. Ebben az esetben segíthet majd hamarosan a motorkerékpáros eCall. A személyautókban már kötelező rendszerhez hasonlóan ez is észleli, hogy a jármű balesetet szenvedett és automatikusan vészhívást kezdeményez. Amennyiben pedig meghibásodik menet közben a gép, a bCall önállóan lép kapcsolatba a szervizzel és elküldi a rendelkezésre álló adatokat, ezzel gyorsítva az esetleges javítást. Szintén praktikus funkció az iCall, ami információkat nyújt például arról, hol található a legközelebbi benzinkút.
A motorkerékpárok is egyre biztonságosabbak és okosabbal lesznek, köszönhetően a hálózatba kapcsolt eszközöknek és persze a mérnökök alázatos munkájának. Az okosmotorkerékpárok hamarosan köztünk járnak és még élvezetesebbé teszik a legszabadabb járműveket is.