Miközben komoly presztízsharcot folytatott egymással az Audi és a Lexus, a Mercedes-Benz mindenki mást megelőzve bemutatta az első olyan járművet, amely külső visszapillantó tükrök nélkül kerül gyártásba. És még csak nem is a legendásan innovatív S-osztály új kiegészítőjéről van szó, az új rendszert az Actros tehergépjármű kapta meg a világon elsőként.
Hogy a Mercedes-Benz egy tehergépkocsiban mutatja be a MirrorCam névre keresztelt rendszert annak több oka is van. Egyrészt az Actros megújítása épp aktuális volt, másrészt ebben a kategóriában lehet leginkább kihasználni a rendszer sokoldalúságát. Előbbire a bizonyíték az, hogy maga a jármű 60 ponton újult meg, utóbbit pedig az mutatja, hogy a sok nóvum közül is a visszapillantók a legkülönlegesebbek.
Az új Actros hivatalos bemutató videója amelyben szintén kiemelt szerepet kap a MirrorCam
Akik rendszeresen követik a Bosch Magyarország Facebook-oldalát, azok ezzel a megoldással már 2015-ben találkozhattak, hiszen Boxbergben már akkor beülhettek az újságírók egy Mercedes-Benz tehergépjárműve, amelyben egy hasonló rendszer dolgozott. Igaz azon akkor még teljes értékű tükrök is voltak (lásd az első forgó galériát). A Bosch mérnökei az elmúlt három évben tovább finomították a rendszert és olyan kemény teszteknek vetették alá, amelynek normál használat mellett soha nem lesz kitéve a MirrorCam.
Mielőtt azonban erre kitérnénk, nézzük mit is tud az említett rendszer. A MirrorCam alapja két nagyfelbontású kamera, amelyeket az A-oszlopok felső részén lévő karokra helyeztek el a stuttgarti mérnökök. Ezeknek a masszív, ugyanakkor rugalmas karoknak köszönhetően a kamerák védőháza nagyobb ütéseket is képes gond nélkül átvészelni. Ugyanakkor sokkal kisebb szélzajt generálnak és a fogyasztásra is jótékony hatással vannak. Amikor a megjelenített képet kell beállítani, akkor ezt mechanikusan nem szükséges mozgatni, csupán a nagylátószögű kamera megjelenítési zónáját állítjuk át. A kameraház fűthető, ennek köszönhetően kemény fagyban is szinte azonnal üzemképes, külső lencséjét pedig olyan bevonatok védik, amelyek hatékonyan akadályozzák meg a por és kosz lerakódását. Ez utóbbi nem újkeletű találmány, gondoljunk csak a tolatókamerákra, amelyek az autók legkönnyebben koszolódó részén csücsülnek, mégsem vakok szinte soha. A koszolódást egyébként nagyon komolyan vették, ezért ezt a Bosch és a Mercedes-Benz szakemberei is heteken át tesztelték poros, saras bányákban, esős és havas útszakaszokon. Az összehasonlítás eredménye az lett, hogy amíg egy hagyományos tükröt akár kétóránként is törölnie kellett a sofőrnek, addig a MirrorCam akár egy egész napot is kibírt tisztítás nélkül a legzordabb körülmények között is.
A kamerák képét a belső térben az A-oszlopokra rögzített 15 colos kijelzőkön látja a sofőr. Ezek a kijelzők jóval kisebb részt takarnak ki a periférikus látómezőből, mint a hagyományos tükrök. Ráadásul sötétben is optimális képet nyújtanak, miközben a hátulról érkező napsugarakat sem verik vissza az ember szemébe egy nyári délutánon. A megjelenített felületet a sofőr természetesen – a tükörhöz hasonlóan – üléspozíciójához állíthatja. Hasonlóan a segédvonalakhoz, amelyet a vezető szintén maga kalibrálhat a felépítménynek, vagy épp a pótkocsinak megfelelően. A leghátsó vonal a szerelvény végét jelzi és tolatásos manőverezésnél jön jól, a további jelzővonalak pedig előzés utáni visszasorolást, vagy a hátulról érkező jármű sebességkülönbségét segítenek pontosan felmérni. Az igazi varázslat azonban a beállítások után kezdődik. A rendszer olyan képet biztosít, mint a hagyományos dupla tükrök. Gombnyomásra viszont aktiválható az úgynevezett ingázó funkció, amelynek köszönhetően éles kanyarodás esetében (például körforgalomban, vagy tolatáskor) a megjelenítés automatikusan követi a pótkocsi hátulját, mintha kifordulna a tükörlap. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nem a félpótkocsi tölti ki a képet, hanem a szerelvény hátsó része és annak közvetlen környezete (jól látható a galériában a két egymást követő képen a különbség). Ráadásul a beállított hátsó segédvonalnak köszönhetően akár tíz centiméteres pontossággal tud a sofőr a célvonalhoz (mondjuk a rámpához) tolatni. Természetesen ezt a funkciót nem kell minden egyes manőverezéskor be- és kikapcsolni, de ha nem szeretnénk élni vele, akkor kikapcsolva fixen rögzíthető a kijelzőn megjelenő képformátum.
És a rendszer előnyeinek ezzel még közel sem értünk a végére. A kamerák képe ugyanis akár a fekhelyről is elérhető, így, ha a sofőr zajt hall éjszaka, anélkül utána tud nézni, hogy felkelne. Ha veszélyt lát azonnal segítséget tud hívni, vagy egészen egyszerűen el tudja hagyni a helyszínt. Ez sokkal biztonságosabbá teszi a sofőrök életét, főleg az olyan parkolókban, ahol nem számíthat közvetlen segítségre baj esetén.
A vezetők és az üzemeltetők annak is örülni fognak, hogy kisebb szélzaj és a biztonságosabb közlekedés mellett az üzemanyagfogyasztásra is jótékony hatással van a rendszer. A mérések alapján a rendszer 1-2 százalékkal csökkentheti az üzemanyagfogyasztást a használat módjától függően. Ráadásul a meghibásodásoktól sem kell félni, hiszen mozgó alkatrészt gyakorlatilag nem tartalmaz, a kijelző és a kamera pedig kipróbált technológia.
Összességében az új Actros átlagosan öt százalékkal kevesebb tüzelőanyagot igényel száz kilométerenként, mint egy azonos specifikációval rendelkező elődje. A MirrorCam az alapfelszereltség része, külön megrendelésre azonban hagyományos tükrök is elérhetők az opciós listában. A Mercedes-Benz nehéztehergépjárművében e mellett számos érdekesség is debütált, például a passzív NFC-t használó indítókulcs, amely az elem lemerülése esetén is nyitni, illetve indítani tudja a járművet. Valamint ott az új sebességtartó automatika, amely már nemcsak a domborzatot, hanem a sebességkorlátozásokat, vagy a lakott területeket is figyeli és a digitális információs rendszer, amely biztosítja a jármű hálózatba kapcsolásának lehetőségét. Ezek azonban már önmagukban is megérnek egy külön bejegyzést.