Az iDisc elnevezés bizony nem egy új hordozható zenelejátszót takar. Az új terméknév a Bosch Csoporthoz tartozó Buderus Guss innovatív féktárcsáinak gyűjtőneve. Ezzel a jelenleginél 90 százalékkal kevesebb fékpor kerül a levegőbe, jelentősen javítva a városok levegőminőségét.
Általában a dízelüzemű járműveket jelölik meg a levegőbe kerülő szennyező részecskék (por) elsődleges forrásának, pedig annak mindössze 10 százaléka származik egyáltalán a járművekből. Sőt, még a közlekedés során sem az üzemanyag tökéletlen elégése miatt a kipufogón át távozó gázokból eredeztethető a szennyező részecskék nagyobb része. Például a nagy mennyiségű dízel járművel rendelkező Németországban is csak a levegőbe jutó részecskék 3 százalékát bocsátják ki a dízelmotoros személyautók. A részecskeszennyezés nagyobb hányada ugyanis a gumiabroncsok kopásából, valamint a járművek elhaladásakor felkavart és a fékezéskor keletkező porból származik.
A gumiabroncsok és a járművek fékrendszere felelős a közlekedés során a levegőbe jutó részecskék 32 százalékáért, azaz szinte a harmadáért, és ennek körülbelül a fele fékpor. A szennyezés jelentőségét támasztja alá az is, hogy csupán 2016-ban összesen több mint 330 millió féktárcsát gyártottak világszerte személyautókhoz. Nagyon is értelmezhető tehát környezetbarát féktárcsáról beszélni, hiszen a jelenleg nagy mennyiségben gyártott termékek messze nem jelentenek tökéletes megoldást. Jó hír viszont, hogy már létezik környezetbarát alternatívája a ma még környezetszennyező féktárcsáknak. Ez az iDisc, amely 2017 novembere óta sorozatgyártásban készül. Az új Porsche Cayenne az első autótípus, amelynek kínálatában megjelenik a forradalmi féktárcsa.
Dr. Dirk Hoheisel, a Bosch csoport igazgatótanácsának tagja fantasztikus lehetőséget lát az újfajta féktárcsában. Mint fogalmazott, az iDisc a féktárcsák 2.0-ás verziója. Ha valakinek, hát neki elhihetjük az elsőre talán túlzónak tűnő kijelentést. Hiszen a Bosch Csoporthoz tartozó Buderus Guss is az ő irányítása alatt működik és éppen ez a cég fejlesztette ki az iDisc féktárcsát. Ennek különlegessége a volfrám karbid bevonat, amely nagyban csökkenti a féktárcsa kopását és növeli azok élettartamát. A volfrám karbid a gyémánt után a legkeményebb anyag. Használatával akár 90 százalékkal csökkenhet a levegőbe jutó fékpor mennyisége, és akár duplájára nőhet a tárcsa élettartama. Ráadásul elfelejthetjük a féktárcsa rozsdásodását is, így az mindig csillogóan fényes és tiszta marad, maximális fékteljesítményt biztosítva. Ez főleg a zömében fékenergia-visszatermeléssel lassuló, üzemi féket alig használó villanyautóknál nagy előny.
Az iDisc alapja a hagyományos öntöttvas féktárcsa, amilyenből évente 20 millió példány készül a Bosch égisze alatt. Azonban jelenleg csak a cégcsoporthoz tartozó Buderus Guss gyárt olyan iDisc – azaz innovation disc – innovatív féktárcsát, amelynek alapja ez a hagyományos féktárcsa. Ezt, a bevált gyártási folyamat után mechanikus, galvanikus és hőkezelésnek vetik alá, mielőtt megkapja a különleges volfrám karbid bevonatot. Az eljárást több év alatt dolgozták ki a Buderus és a Bosch szakemberei. Az iDisc pedig minden tekintetben beváltotta a hozzá fűzött reményeket. A fentieken túl további előnye, hogy a hagyományos féktárcsával szemben, nagy igénybevételre is elenyésző a fékhatás csökkenése. E tekintetben is a jóval drágább karbon-kerámia féktárcsa tulajdonságait mutatja az iDisc.
A költségeket tekintve, az iDisc csupán harmadannyiba kerül, mint a karbon-kerámia féktárcsa, miközben hasonló fékteljesítményt nyújt. Jelenleg ez egyben azt is jelenti, hogy az ára körülbelül háromszorosa a normál féktárcsáénak. A gyártási mennyiség emelkedésével azonban ez az arány jelentősen kedvezőbb lehet. Márpedig városaink levegőminőségét szem előtt tartva, a lakosság mindenképpen igényli a féktárcsa új, környezetbarát nemzedékét. A Bosch épp ezért úgy látja, hogy az iDisc rövid időn belül átveheti a helyét a hagyományos féktárcsáknak, azaz remélhetőleg minél hamarabb alapfelszereléssé válik valamennyi járművön. Hasonló jövő állhat előtte, mint például a blokkolásgátló előtt állt néhány évtizede, amely nélkül manapság már elképzelhetetlen egy új jármű forgalomba bocsátása.
Feliratkozás a hírlevelünkre:
[wysija_form id=”1″]
Kapcsolódó bejegyzések: