Skip to main content
 
Történelem

Így lett világszerte ismert a Bosch

2023-12-19 No Comments 12 perc olvasási idő
Így lett világszerte ismert a Bosch

Vállalatunk ma az összes kontinensen, a világ mintegy 150 országában jelen van valamilyen formában. Kijelenthetjük tehát, hogy cégcsoportunk globális szereplő. De mikor és hogyan vált azzá? A globális vállalattá fejlődő Bosch rövid története következik.

Az 1886-os alapítást követően viszonylag hamar felismerte Robert Bosch a globális piac fontosságát a sikeres növekedés érdekében, ezért a kezdeti nehéz éveket felváltó lendületet kihasználva nyitott a külföldi piacok felé. Az üzleti élet jellege az idők során ugyan változott, de a nemzetközi orientációs stratégiája iránti elkötelezettség rendíthetetlen maradt.

Robert Bosch korán felismerte, hogy a nemzetközi terjeszkedésnek köszönhetően tud tovább fejlődni a vállalat stuttgarti telephelye is

Robert Bosch korán felismerte, hogy a nemzetközi terjeszkedésnek köszönhetően tud tovább fejlődni a vállalat stuttgarti telephelye is

Minden a mágneses gyújtással indult

1897-től a Bosch mágneses gyújtást kínált belső égésű motorokhoz, ezáltal a korszak legmegbízhatóbb technológiai megoldásának egyetlen gyártója lett. 1902-ben a vállalat főmérnöke, Gottlob Honold egy még jobb megoldást tett közkinccsé – a nagyfeszültségű mágneses gyújtásrendszert. Ez a termék tette vezető beszállítóvá a Bosch üzemeket a világ autóiparában.

A huszadik század elejére tehát a vállalat legsikeresebb terméke ez lett, amely az akkori hasonló megoldásokkal ellentétben nagyon megbízhatóan működött. Ezt az eszközt teljes egészében a Bosch stuttgarti gyárában fejlesztették ki, tesztelték és gyártották. Kezdetben Németországon belül forgalmazták, majd néhány év elteltével egyre nagyobb mértékben külföldön is. Németországon kívül elsőként 1898-ban, Londonban alapított Robert Bosch leányvállalatot, majd Franciaország következett, ahol 1899-ben vetettük meg a lábunkat. A fentiek mellett az is jól szemlélteti a nemzetközi piacon elért dinamikus növekedést, hogy 1899 és 1906 között a Németországon kívül realizált árbevétel aránya 16-ról 79 százalékra emelkedett. És ez még csak a kezdet volt…

Elsőként az Egyesült Királyságban lépett piacra a Bosch 1898-ban, innentől nevezhetjük nemzetközinek a vállalatot

Elsőként az Egyesült Királyságban lépett piacra a Bosch 1898-ban, innentől nevezhetjük nemzetközinek a vállalatot

Irány Amerika!

Jelentős mérföldkő volt cégünk történetében, amikor sikerült betörni az Egyesült Államok piacára is. Minden egy amerikai újságokban megjelent hirdetéssel kezdődött, amely a mágneses gyújtásrendszert reklámozta. A hirdetés sikeresnek bizonyult, ennek nyomán 1906-ban egymillió dollár értékű rendelést adtak az „újvilágból” a Bosch részére, ami egy éven belül megduplázódott. Az amerikai térnyerés olyan dinamikus lett, hogy 1912-ben a Bosch saját gyárat létesített és ott – a Massachusetts állambeli Springfieldben – kezdte előállítani sikertermékét.

Egy korabeli hirdetés az Egyesült Államokból

Egy korabeli hirdetés az Egyesült Államokból

Közvetlen kommunikáció volt a siker kulcsa

A 19. század végén tehát a Bosch felismerte, hogy a német piac önmagában nem lesz elegendő, ha tovább szeretne bővülni. A belépés a nemzetközi piacokra meghatározó döntésnek bizonyult vállalatunk életében, hiszen így sikerült globális szereplővé válni és a motorizáció meghatározó szereplője lett a cég világszerte.

A megfelelő stratégia kidolgozása azonban kulcsfontosságú volt, gyakran a személyes kapcsolatok kiépítése bizonyult a leghatékonyabbnak. A huszadik század fordulóján például a párizsi autószalon volt az egyik legjobb helyszín ennek kapcsán. Robert Bosch a nemzetközi autókiállításon ismerkedett meg sok olyan emberrel, akikkel később együttműködött. A megállapodásoknak köszönhetően Kínában 1909-ben, Japánban 1911-ben kezdték meg a Bosch termékeinek értékesítését. Ekkoriban még a Németországon kívüli leányvállalatok és gyártóhelyek létrehozása inkább kivétel volt, mint szabály. 1914-ig ugyanis Németországon kívül csak két nagyobb gyártóhely volt: Franciaországban és az Egyesült Államokban.

Robert Bosch (balra) egy korai üzemanyagbefecskendező modelljét mutatja egy kiállításon

Robert Bosch (balra) egy korai üzemanyagbefecskendező modelljét mutatja egy kiállításon

Stratégiaváltás az első világháború után

Ez azonban hamarosan megváltozott és a Bosch az 1920-as években fokozta nemzetközi jelenlétét. Az első világháború előtti pozíció visszanyerése ugyanis több országban – például az Egyesült Királyságban, Franciaországban és az Egyesült Államokban – csak akkor volt lehetséges, ha a Bosch képes helyben gyártani termékeit. Az 1920-as évek végén és az 1930-as évek elején ezért a cég vezetősége vegyesvállalatokat hozott létre több országban.

Stratégiaváltás az első világháború után

Kilábalás a második világháborús sokkból

Az üzleti kapcsolatok aztán a második világháború miatt egy időre ismét megszakadtak, de a háborút követő években sikerült új alapokra helyezni az együttműködéseket. Ezek pedig néhány év után ismét stabil partnerkapcsolatokká fejlődtek. Az 1950-es években a Bosch a nemzetközi munkamegosztást, a termékek helyi gyártását jelölte ki hosszú távú stratégiának. A Németországon kívüli befektetések ezért már 1960-ban is inkább arra irányultak, hogy a Bosch saját gyártóüzemeket hozzon létre az értékesítési hálózat megerősítése helyett. Fontos volt ugyanis az ügyfelek közelsége, valamint a hozzáférés megkönnyítése a különböző országok piacaihoz.

Európa és az USA meghódítása után a távolkeleti országokban is megvetette a lábát a Bosch

Európa és az USA meghódítása után a távolkeleti országokban is megvetette a lábát a Bosch

Cél: a márka népszerűsítése

A Bosch a fenti stratégia jegyében egyre több helyen nyitott Bosch Car Service állomásokat, hogy ismertté tegye a céget. Később a háztartási gépek és az elektromos kéziszerszámok is segítették a brand ismertségének terjedését. Sőt, a jó munkakörülményeket és kiváló minőséget kínáló gyártótelepek mindig is jó ajánlólevélnek bizonyultak, amikor a helyi cégek új projektekhez kerestek partnert.

A Bosch Car Service műhelyek megnyitása tovább erősítette a cég bizalmi pozícióit

A Bosch Car Service műhelyek megnyitása tovább erősítette a cég bizalmi pozícióit

Helyben tervezve

Minél globálisabbá vált egy üzleti tevékenység, a Boschnak annál inkább meg kellett küzdenie a vetélytársakkal. A kutatás-fejlesztés, amely egészen az 1980-as évekig egyértelműen Németországban összpontosult, szintén globális fejlesztési hálózattá alakult. A helyi mérnökök jobb helyzetben voltak ahhoz, hogy a helyi igényeket „életre tervezett” megoldásokká alakítsák át.

Újabb szintre emelte mindezt a távközlési hálózatok fejlődése. Az 1990-es években egy új termék fejlesztési szakaszában a világ különböző pontjairól származó munkatársak kezdtek együtt dolgozni. Az adatátvitel gyorsulása és az internet adta lehetőségek további lökést adtak mindennek és az elmúlt években egyre több virtuális csapat jött létre, amelyekben különböző országokban élő szakemberek dolgoznak együtt.

A stratégiaváltás része volt, hogy a fejlesztési projektek is teret kaptak Németországon kívül is. Így létesült fejlesztési központ a kétezres években Magyarországon is

A stratégiaváltás része volt, hogy a fejlesztési projektek is teret kaptak Németországon kívül is. Így létesült fejlesztési központ a kétezres években Magyarországon is

Ma már vitathatatlanul globális cég

Azt tehát, hogy melyik termékkel kezdődött a Bosch nemzetközi karrierje, könnyű meghatározni. Arra a kérdésre már nehezebb válaszolni, hogy melyik termék lenne leginkább jellemző a Boschra 2023-ban? Ma már ugyanis akkora a választék, hogy ezt szinte lehetetlen meghatározni.

A fejlesztés és gyártás folyamata is jelentősen átalakult a kezdeti évtizedekhez képest. A technológia és a szolgáltatások vezető globális szállítójaként a Bosch 468 leányvállalattal és regionális vállalattal rendelkezik több mint 60 országban. Ennek fényében nem meglepő, hogy több mint 150 különböző nemzetiségű munkatárs dolgozik a cégcsoportnál, ők, a kollégáink napi szinten járulnak hozzá a vállalat nemzetközi sikeréhez, és ennek a történetnek még koránt sincs vége.

Természetesen a vállalat központja ma is Németországban van, de a Bosch már régóta globális cégként funkcionál

Természetesen a vállalat központja ma is Németországban van, de a Bosch már régóta globális cégként funkcionál