Forradalmian új, negyvennyolc voltos, kisméretű és könnyű akkumulátorokat fejlesztett ki a Bosch. Az új telepek hatékonyan képesek tárolni a felhasznált energiát, ráadásul a hozzájuk köthető zaj elenyésző és még külön hűtőrendszert sem igényelnek.
Egyre több elektromos energiát igényelnek a gépjárművek, és ez persze nem csak a tisztán elektromos hajtású modellekre igaz: a (lágy)hibrid hajtáslánccal működő autókban a gyorsításhoz rengeteg energia szükséges. A Boschnak azonban van egy jó ötlete, illetve találmánya arra, hogyan lehet hatékonyabbá tenni a járművek elektromos hálózatát: negyvennyolc voltos akkumulátorok segítségével.
Kicsi az akkumulátor, de erős
Ez az energiaforrás minden szempontból felülmúlja a hagyományos, tizenkét voltos társait. Vegyük például a méreteit: nem nagyobb, mint egy cipős doboz, ugyanis 309 milliméter hosszú, 175 milliméter széles, és mindössze 90 milliméter magas. Emiatt könnyen lehet tárolni például a csomagtartóban vagy az utasülés alatt, ráadásul még beépíteni is egyszerű és költséghatékony, mivel nem igényel külön hűtőrendszert. Kis méreteihez még egy-két kilóval könnyebb tömeg is társul, mégis jóval hatékonyabban működik, mint az eddig megszokott telepek.
Bírja a meleget
De hogyan is sikerült elérni mindezt? Hosszas fejlesztés előzte meg az új akkumulátorok elkészítését, vállalatunk mérnökei négy évet töltöttek az új típusú, lítium-ion akkumulátor cella kifejlesztésén, amelynek egyik titka, hogy nem igényel hagyományos hűtési módszereket. Amíg a jelenleg használatos cellák üzemi hőmérséklete ötvenöt-hatvan Celsius fok között van, e felett pedig már csökken a teljesítményük, addig a Bosch új energiaforrása még hetvenöt fokosan is hatékonyan működik.
Folyadék- vagy léghűtés helyett pedig elegendő az ilyen eszközök számára a passzív hűtés, így is megoldható a hőelvezetés az akkumulátor működése közben és után. Mivel a passzív hűtés alkatrészek és vezetékek nélkül működik, ez nemcsak a telepítéshez szükséges helyet csökkenti, hanem a költségeket és a tömeget is.
Szén-dioxid csökkentés energia visszanyeréssel
Amíg a hagyományos akkumulátorok a fékezés során visszanyert energia nagy részét a hűtőrendszer táplálására használják fel, addig a passzív hűtés esetén az ily módon visszanyert energia máshogy hasznosul: egy generátor segítségével a rendszer újra tölti az akkumulátort. A megtakarított áram pedig felhasználható a motor teljesítményének fokozására, kiegészítő nyomaték biztosítására, de a jármű elektromos rendszerének ellátására is.
Lágy hibridek esetén tehát az akkumulátor csökkenti a belsőégésű motor terhelését, így üzemanyagot takarít meg, ezáltal csökkenti a szén-dioxid kibocsátást. Ez a megoldás nemcsak a gépjárműgyártók, hanem a járművezetők számára is előnyös, mivel az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátás alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást jelent. A passzív hűtés ráadásul azt is jelenti, hogy nincs ventilátorzaj, a negyvennyolc voltos akkumulátor így szinte teljesen hangtalan.
Ráadásul a negyvennyolc voltos akkumulátor megkönnyíti a járműben található olyan biztonsági és kényelmi berendezések használatát is, amelyek sok energiát fogyasztanak. Ezért a járművek következő generációjában már negyvennyolc voltos rendszereket használnak majd a mérnökök: magasabb feszültségre van ugyanis szükség az egyre jobban automatizált rendszereket vezérlő processzorok táplálásához. Ráadásul az egyszerűbb 12 voltos rendszerekről sem kell lemondania a tervezőknek, mert a cellákról egyszerűen lecsatolható a kisebb feszültségű rendszerek tápellátása.
Univerzális használatra tervezve
Többféle feladatra is használható tehát a negyvennyolc voltos akkumulátor, hiszen különböző kapacitású rendszereket gyárt a Bosch, így a motor teljesítményének fokozásától kezdve a gépjárművekben található, növekvő számú fogyasztóig mindennel megbirkózik az újfajta telep. Az egyenáram-átalakító (DC-DC) pedig a negyvennyolc voltos akkumulátor feszültségét a jármű hagyományos elektromos rendszeréhez szükséges tizenkét voltra alakítja át.