Jelentős lépést tehetünk a biztonságosabb és fenntarthatóbb közlekedés irányába, ha sikerül összekapcsolni a közlekedés különböző résztvevőit. Az ilyen járművek vezeték nélküli, gyors és stabil hálózatokon keresztül kommunikálnak egymással és a közvetlen környezetükkel.
Az önvezető és vezetéstámogató rendszerek egyik sarokköve a biztonságos adatkommunikáció a forgalom különböző szereplői között. Az így biztosított információkkal az ilyen rendszerek jobban hozzá tudják igazítani a manővereket az aktuális helyzetekhez, ez pedig biztonságosabb, mintha a jármű kizárólag saját szenzorai által észlelt adatokra támaszkodna.
A Bosch, az Escrypt, a Kapsch, a Nokia és a Telekom a CONCORDA elnevezésű projektben az elmúlt három és fél évben éppen ezért azt vizsgálta, hogyan érhető el a stabil és biztonságos adatáramlás a járművek közötti kommunikációban. Ennek a kutatásnak az irányítását az Ertico – ITS Europe konzorcium végezte, amely intelligens közlekedési rendszerek fejlesztésével és telepítésével foglalkozik, vagyis például az egymás közelében közlekedő járművek közötti folyamatos adatátvitellel.
Gyorsan, stabilan
Amíg a korábbi kutatások főként az alkalmi figyelmeztető üzenetekre koncentráltak, amelyeket közvetlen veszély esetén küldtek ki, a mostani vizsgálatok célja ezen már messze túlmutat. A projektben dolgozó mérnökök nagy figyelmet fordítottak a kommunikációs hálózat illetéktelen hozzáférés elleni védelmére. Ezen túlmenően törekedtek arra, hogy a hálózat minőségétől függetlenül minden körülmények között biztosítani tudják a gyors és stabil adatkommunikációt az úthasználók között, akár még alagutakban is. A kutatás célja tehát annak meghatározása volt, hogy a különböző kommunikációs technológiák milyen előnyöket kínálnak a folyamatos, biztonságos jármű-jármű közötti adatátvitelhez.
Ugyanaz, mégis más
A CONCORDA projektben a teszteléshez konvojban haladó kamionokat használtak. Útjuk során a tehergépjárművek megosztották az információkat, például a gyorsítási és fékezési paramétereket. A tesztelés háromféle jármű-jármű kommunikációt tartalmazott: közvetlen Wi-Fi-alapút (ITS-G5), mobil alapú közvetlent (LTE-V2X PC5), illetve mobilhálózaton (LTE) keresztüli közvetett kommunikációt. Utóbbi módszerrel a teherautók LTE-hálózaton keresztül továbbítottak jeleket először a mobil peremhálózaton (MEC) lévő szerverre, majd onnan a további tesztjárművekhez.
Mindenki jelesre vizsgázott
A kísérletek azt bizonyították, hogy az összes tesztelt rendszer könnyedén teljesítette a szigorú információbiztonsági szabványokat. Nagy átviteli sebességüknek köszönhetően a két közvetlen kommunikációs csatorna kiválóan használható a járműtől akár 500 méteres sugarú körben – például arra, hogy a rendszereket előre figyelmeztessék még olyan váratlan helyzetekre is, amikor egy nehezen belátható útkereszteződésben takarásból lép ki egy gyalogos és ezért vészfékezni kell. A közvetett (LTE) kommunikáció ráadásul még ennél is nagyobb, akár 3000 méteres sugarú körben is működik.
A jármű saját és a közlekedés többi szereplőjének adatainak összekapcsolásával tehát még fejlettebb funkciók valósíthatók meg. A jármű és jármű közötti (V2V) kommunikáció mellett így fejlesztik a jármű és infrastruktúra (V2I) és a jármű és hálózat közti (V2N) kapcsolatot is. Mindez azért lehet fontos, mert ha például a csomópontokban elhelyezett kamerák adatait a közeli szervernek 5G-hálózaton keresztül továbbítják, a jármű néhány ezredmásodperc alatt reagálni tud. Ehhez a megoldáshoz fontos, hogy az adatfeldolgozás közel legyen a forráshoz, amit a már említett mobil peremhálózat szerverekkel lehet elérni, amelyeket közvetlenül a mobilhálózatba építenek be.
Melyiket válasszuk? Mindkettőt!
Manapság a legtöbb új teherautónál már az alapfelszereltséghez tartozik az LTE-egység. A közvetlen, biztonságos kommunikációs csatorna hozzáadásával pedig a két technológia párhuzamos alkalmazása optimális megoldást jelenthet a stabil, folyamatos adatátvitel szempontjából. A projekt eredményeit hamarosan a gyakorlatban is kipróbálhatjuk, hiszen azokat a gyártók felhasználják az önvezető és vezetéstámogató rendszerek továbbfejlesztésére, ezzel még biztonságosabbá, hatékonyabbá és kényelmesebbé teszik a közúti közlekedést.
Konvojozási kísérletek
A Bosch részvételével futó CONCORDA projekt mellett szinte minden nagy tehergépjármű-gyártó, foglalkozik hasonló kutatásokkal. Ezek keretében a konvojozással és az automatizált áruszállítással kapcsolatos kihívásokat próbálják megoldani. Az MAN a konténerkezelési folyamatok automatizálásán dolgozik ANITA elnevezésű projektjében, ami a gyártó önvezető teherjárművének üzemeltetői tesztprojektje. A DAF is kísérletezik konvojozással, az EcoTwin projekt keretében hatósági engedélyt próbálnak szerezni a vezeték nélkül összekapcsolt szerelvények üzemeltetéséhez. A járművek a tervek szerint Wifi-P, radar és kamerák használatával, akár közvetlenül követhetik egymást, ami mintegy tízméteres távolságot jelent 80 kilométer/órás sebesség esetén. Ezzel pedig lényegesen csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás és a sofőrök leterheltsége is.