Történelem

Kulcs nélküli nyitástól a kulcs nélküli nyitásig

2020-02-26 No Comments 6 perc olvasási idő

Ma már elképzelni sem tudjuk, hogy autónkat ne lehessen bezárni, azt pedig még kevésbé, hogy bárki, aki beül a járműbe, beindíthassa a motort kulcs, kártya, vagy valamilyen más azonosító eszköz nélkül. Pedig nem mindig volt ez ilyen természetes.

Amikor még nem volt kulcs

A huszadik század elején, amikor megjelentek az utakon az első autók, bármilyen hihetetlennek is tűnik, fel sem merült az, hogy zárhatóvá tegyék az utasteret, ahogyan az sem, hogy valamilyen biztonsági eszköz segítségével csak az autó tulajdonosa számára tegyék lehetővé a jármű indítását. Egészen az 1920-as évekig ugyanis annyira bonyolult művelet volt egy gépkocsi beindítása, hogy csak nagyon kevesen értettek hozzá, és a legtöbben egyszerűen nem is foglalkoztak ezzel a kérdéssel.

Az autózás hőskorában szinte egyáltalán nem volt igény a zárhatóságra

Az autózás hőskorában szinte egyáltalán nem volt igény a zárhatóságra

Az első, közúti közlekedésre tervezett, elektronikus gyújtással ellátott autókat is, még az áramkör bekapcsolása után, kurblival kellett beindítani. 1900 körül a gépkocsi indítása meglehetősen összetett feladatsor volt, amely körülbelül tíz lépésből állt, amelyeket csak a megfelelően képzett járművezetők tudtak elsajátítani. Ennek eredményeként az autólopás nem volt akkoriban igazi probléma, és a lopásgátlás nem szerepelt az autógyártók és olyan beszállítók napirendjén, mint például a Bosch. Az utastér zárhatóvá tételével sem foglalkoztak ekkoriban, hiszen a huszadik század első évtizedeiben még nem volt teteje az autóknak, de sok modellnek még ajtaja sem.

Sok esetben a járművek indítása egy külön szakértőt igényelt

Sok esetben a járművek indítása egy külön szakértőt igényelt

Néhány évvel később, 1911-ben a Bosch mintha a jövőbe látott volna, és már újított is ezen a téren: piacra dobta a kulcsot igénylő gyújtáskapcsolókat. A járművezetőknek innentől kezdve a kulcsot a gyújtáskapcsolóba kellett illeszteniük, és bekapcsolt helyzetbe fordítaniuk, e nélkül lehetetlen volt elindítani az autót. Ezt tekinthetjük a lopásgátló rendszerek kezdetének, ugyanakkor a zárható autók csak bő tíz évvel később terjedtek el, amikor már tetőt is szereltek a járművekre.

Különböző kulcsok különböző zárakhoz ugyanazon autón

Az 1960-as évekig az autókban külön kulcsok voltak az ajtókhoz és a gyújtáshoz. A kombinált kulcs, a mai zárrendszerek előfutára ennek az évtizednek a végén jelent meg. Érdekesség, hogy a vasfüggöny keleti oldalán továbbra is legalább kétféle kulccsal gyártották, sőt sok esetben gyártják az autókat.

Amikor már nem kell kulcs

A fejlődés nem állt meg ezen a területen, és a kezdeti, kulcs nélküli indítás korszakából mintegy száz év alatt lassan eljutunk ismét a kulcs nélküli indítás korszakába. Csakhogy ez napjainkban természetesen teljesen mást jelent, mint korábban, hiszen a lopásgátló rendszerek teljes hiánya helyett immár feltörhetetlen biztonsági megoldásokra törekednek szakembereink. Ma már a kulccsal indítható autók száma is csökken, de egy új találmánynak köszönhetően az indítókártya is hamarosan korszerűtlen megoldássá válik. A Bosch Perfectly Keyless rendszerének használatához ugyanis elég a telefonunkat használni.

A digitális kulcskezelő alkalmazás adatfelhőn keresztül köti össze a járműveket és az okostelefont. Személyre szóló, biztonságos digitális kulcsot generál, amelyet elküld a járműnek és a sofőr okostelefonjára is. Amint a vezető megközelíti a kijelölt járművet, a beépített szenzorok érzékelik az okostelefont, anélkül, hogy azt elő kellene venni. A jármű ajtaja csak akkor nyílik ki, ha a telefon kulcsa „illeszkedik” a digitális zárba. Amikor a sofőr az utazás végén kiszáll, a rendszer ezt észleli, és automatikusan bezárja az ajtókat. Ráadásul a tulajdonos, vagy flotta esetében például a diszpécser több, akár időben korlátozott hozzáférést is adhat a járműhöz.

A mobilkészülék egyedi azonosítóit olyan részletességgel figyeli a rendszer, hogy a készülék klónozása esetén sem lesz lopható az autó

A mobilkészülék egyedi azonosítóit olyan részletességgel figyeli a rendszer, hogy a készülék klónozása esetén sem lesz lopható az autó

A megoldás lelke a passzív NFC(Near Field Communication)-technológia – ezt a rövid hatótávú kommunikációt használjuk az érintésmentes bankkártyákban is. Mivel passzív, nem igényel energiát, így akár lemerült mobiltelefon esetén is nyitható marad a jármű. Az azonosításhoz a készülék egyedi azonosítóit használja a rendszer, ám minden eddiginél több részletet figyelembe véve, még a készülék klónozásával sem lehet átverni. A mobiltelefon ellopása ugyan okozhat problémákat – de ez ugyanúgy igaz a kulcs esetében is. Fontos különbség azonban, hogy a készülékek engedélyei bármikor megvonhatók a megfelelő jogosultsággal. Ennek köszönhetően, a rossz kézbe került „kulcs” azonnal letiltható.

Haszongépjárművek esetében különösen kényelmes a használata, ráadásul a flottamenedzser különböző jogosultságokat tud adni

Haszongépjárművek esetében különösen kényelmes a használata, ráadásul a flottamenedzser különböző jogosultságokat tud adni

Iratkozz fel hírlevelünkre