Skip to main content
 

Közel száz évvel ezelőtt lámpákat kezdett gyártani a Bosch, így került kapcsolatba a kerékpárokkal. Vállalatunk mára az egyik leginnovatívabb pedelec eBike fejlesztő. Elég csak a Kiox névre hallgató kijelzőt górcső alá venni. Következzék a Bosch és a kerékpározás rövid közös története.

Annak ellenére, hogy piacra dobását követően hamarosan vállalatunk egyik sikerterméke lett a kerékpárlámpa, még a cégen belül is komoly ellenállásba ütközött a találmányon mintegy száz évvel ezelőtt dolgozó mérnök. Max Rall igazgató ugyanis hevesen ellenezte Hermann Steinhart javaslatait a kerékpárlámpák fejlesztésére. A Bosch ekkoriban ugyanis autóipari beszállítóként többek között gyújtás-, világítás-, akkumulátor- és kürtrendszereket forgalmazott. A cégvezetés pedig nem látta indokoltnak – legalábbis egy ideig – hogy az autók után kerékpárokhoz is gyártsunk kiegészítőket.

Mutatjuk az utat!

Az első világháború után azonban Németországban (is) válságos évek következtek, a hatalmas infláció miatt az autók megfizethetetlenné váltak a széles rétegek számára az 1920-as évekre. A nehéz időkben egyre többen kezdtek kerékpárral közlekedni, emiatt a Bosch vezetői is meggondolták magukat és végül engedélyezték a kerékpárlámpa gyártását.

Vállalatunk 1923 őszén, a berlini autókiállításon mutatta be az innovatív kerékpárvilágítást, amely mindenkit lenyűgözött. A Bosch standjában ugyanis egy elrejtett villanymotor hajtott meg egy kereket, a kiállítás látogatói pedig megrökönyödve álltak és nézték, ahogy a forgás hatására a kerékpárlámpa fényesen világítani kezdett. Hatalmas előnye az volt, hogy még sétatempóban, 5 kilométer/órás sebességnél is elegendő fényerőt generált.

A Bosch kerékpárlámpákat hirdető plakátjai 1923-ból

A Bosch kerékpárlámpákat hirdető plakátjai 1923-ból

Egyszerű és olcsó találmány

Ez a találmány megelőzte a korát, hiszen az akkoriban elterjedt olaj- és karbidlámpák gyorsan kormosodtak, nehezen kezelhetőek voltak és rendszeres karbantartást igényeltek. Az esőálló Bosch kerékpárlámpa ezzel szemben nagy fényerőt biztosított. Nem mellesleg könnyű volt, karbantartásmentes és könnyen felszerelhető. A dinamóból, fényszóróból, tartóból és vezetékekből álló rendszer elve egyszerű volt: a generátor tekerés vagy tolás közben biztosította a fényszóró működtetéséhez szükséges áramot.

Egyszerű és olcsó találmány

Műszaki előnyei mellett a kerékpárlámpa viszonylag alacsony ára is hozzájárult hatalmas sikeréhez. 1923 novemberében öt kiló kávé értékének megfelelő márkába került az eszköz.

A Bosch kerékpárlámpa ezt követően még hosszú évtizedeken át sikeresnek bizonyult, csupán 1960-ban állították le a termék gyártását. A fejlesztési lehetőségek ugyanis ekkorra már nagyrészt kimerültek, és a Bosch új területekre kezdett fókuszálni.

Ritkán látható siker: a kereskedők és a vevők is lelkes leveleket írtak a kerékpárlámpák kapcsán
Évi ötezer darabot terveztek gyártani belőle, de hamar havi 100 000 készült belőle. Mi az átütő siker, ha nem ez?

Egyre okosabb kijelzők

Mintegy száz évvel az első kerékpárlámpák piacra dobását követően is tartogat még újdonságokat a kétkerekűek szerelmeseinek a Bosch. Persze ma a fejlesztések fő irányvonala a pedelec bringák felé fordult, amelyek kapcsán szintén úttörő volt a vállalat.

Már az első generációs eBike is több mint egy évtizede velünk van

A legújabb fejlesztésnek köszönhetően a Bosch eBike Systems intelligens rendszere még okosabbá vált: a Kiox 300 és 500 kijelzői automatikusan megjelenítik az eBike-felhasználók számára a legfontosabb információkat. Mindezt úgy, hogy a rendszer a pillanatnyi helyzetnek és a beállított vezetési módnak megfelelően, magától vált arra a képernyőre, ami éppen a leghasznosabb információkat, adatokat jeleníti meg.

Az új „dinamikus kijelző” funkciónak köszönhetően ugyanis a Kiox kijelzők minden vezetési helyzetben automatikusan képesek a legrelevánsabb információkat megjeleníteni. A rendszer például felismeri az emelkedőket, ilyenkor a személyes teljesítményt és a szintemelkedést mutatja. Amikor lejtős szakaszhoz ér a kerékpáros, a képernyő magától átvált a pillanatnyi sebességre. Sík terepen a sebesség, a megtett távolság és a hatótávolság jelenik meg. Álló helyzetben pedig a rendszer automatikusan megjeleníti az aktuális út legérdekesebb adatainak összefoglalóját, a maximális és átlagos sebességet, megtett távolságot és szintemelkedést, utazási időt és aktuális hatótávolságot.

Egyre okosabb kijelzők

Figyelj a szívedre!

Figyelj a szívedre!

Egy másik új funkcióval a külső pulzusmérők, például egy mellkaspánt vagy egy okosóra, bluetooth segítségével összekapcsolható az eBike fedélzeti kijelzőjével. Különösen informatív funkció a saját teljesítmény nyomon követése, amely megmutatja, hogy melyik vezetési módot mennyi ideig használtuk, valamint összehasonlíthatjuk a saját teljesítményértékeket a motorteljesítménnyel.

Hatótávnövelés, kényelmesen

Szintén új funkció a limit üzemmód, ez a korlátozás nélküli változatoknál is lehetővé teszi a motortámogatás 25 km/órára korlátozását, ami jelentősen megnövelheti a hatótávot. Az új üzemmód személyes vezetési módként választható, és megkönnyíti a pedelecek felhasználójának, hogy igényeinek megfelelően szabályozzák saját sebességüket. Például a másokkal közös túrák sokkal élvezetesebbek lehetnek, ha mindenki könnyedén tud együtt, azonos sebességgel haladni.

A „Limit mode” (korlátozott üzemmód) a menüben az Eco üzemmód alatt érhető el. Az Auto üzemmódhoz hasonlóan ez is automatikusan szabályozza a támogatást, így emelkedőkön vagy ellenszélben sem csökken a sebesség, és nem kell manuálisan változtatni a vezetési módot. Mivel a csökkentett végsebesség az energiafogyasztást is csökkenti, az S-Pedelec felhasználók ezt az üzemmódot hosszabb távok megtételére is használhatják.

Testre szabható üzemmód

Eddig gyárilag négy különböző vezetési módot lehetett választani. A Bosch eBike felhasználók mostantól a meghajtóegységhez rendelkezésre álló összes menetmód közül választhatnak. Fontos azonban, hogy legfeljebb négy kedvenc üzemmódot határozhatnak meg, és az eBike Flow alkalmazásban a saját preferenciáiknak megfelelően állíthatják be a konfigurációt. Ha például valaki úgy érzi, hogy nincs szüksége az Eco üzemmódra, és helyette a Sport vagy Auto üzemmódot szeretné beállítani, egyszerűen elvégezheti a módosítást az eBike Flow alkalmazás beállításaiban az „Egyéni vezetési módok” menüpont alatt.

Mi vár még rám ma?

Ki ne szeretné tudni egy túra közben, hogy a legnehezebb részt már teljesítette-e, vagy várnak még rá emelkedők? A praktikus új „magassági grafikon” funkció biztosítja, hogy a felhasználók mindig jól tájékozottak legyenek a még előttük álló útjukról, ezért mostantól megjeleníthető az út magassági grafikonja, valamint a kerékpáros aktuális pozíciója is.

Teljesítményértékelés, könnyedén

Ha pedig végeztünk, akkor két új értékelési lehetőség érdekes információkat kínál az kerékpárosoknak saját teljesítményértékeiről és a támogatási szintek használatáról. A Kiox 300 és 500 új „Riding mode usage” képernyője egy áttekinthető kördiagram segítségével mutatja meg, hogy milyen mértékben használják a különböző vezetési módokat (beleértve a kikapcsolt állapotot is). A teljesítménymegosztás képernyő láthatjuk a saját átlagos teljesítményünket, a meghajtóegység átlagos teljesítményéhez képest, így mindig tudjuk, kié az igazi dicsőség.

A fejlesztések a felhasználók és közvetlenül a gyártók visszajelzései alapján készülnek

A fejlesztések a felhasználók és közvetlenül a gyártók visszajelzései alapján készülnek

Az eBike Flow alkalmazás legújabb frissítése ingyenesen letölthető az alkalmazásboltból. A sikeres eBike rendszerfrissítést követően a képernyők az alkalmazás beállításaiban a „My eBike” > „Display configuration” menüpont alatt engedélyezhetők.