Közel száz évvel ezelőtt lámpákat kezdett gyártani a Bosch, így került kapcsolatba a kerékpárokkal. Vállalatunk mára az egyik leginnovatívabb pedelec eBike fejlesztő. Elég csak a Kiox névre hallgató kijelzőt górcső alá venni. Következzék a Bosch és a kerékpározás rövid közös története.
Annak ellenére, hogy piacra dobását követően hamarosan vállalatunk egyik sikerterméke lett a kerékpárlámpa, még a cégen belül is komoly ellenállásba ütközött a találmányon mintegy száz évvel ezelőtt dolgozó mérnök. Max Rall igazgató ugyanis hevesen ellenezte Hermann Steinhart javaslatait a kerékpárlámpák fejlesztésére. A Bosch ekkoriban ugyanis autóipari beszállítóként többek között gyújtás-, világítás-, akkumulátor- és kürtrendszereket forgalmazott. A cégvezetés pedig nem látta indokoltnak – legalábbis egy ideig – hogy az autók után kerékpárokhoz is gyártsunk kiegészítőket.
Mutatjuk az utat!
Az első világháború után azonban Németországban (is) válságos évek következtek, a hatalmas infláció miatt az autók megfizethetetlenné váltak a széles rétegek számára az 1920-as évekre. A nehéz időkben egyre többen kezdtek kerékpárral közlekedni, emiatt a Bosch vezetői is meggondolták magukat és végül engedélyezték a kerékpárlámpa gyártását.
Vállalatunk 1923 őszén, a berlini autókiállításon mutatta be az innovatív kerékpárvilágítást, amely mindenkit lenyűgözött. A Bosch standjában ugyanis egy elrejtett villanymotor hajtott meg egy kereket, a kiállítás látogatói pedig megrökönyödve álltak és nézték, ahogy a forgás hatására a kerékpárlámpa fényesen világítani kezdett. Hatalmas előnye az volt, hogy még sétatempóban, 5 kilométer/órás sebességnél is elegendő fényerőt generált.
Egyszerű és olcsó találmány
Ez a találmány megelőzte a korát, hiszen az akkoriban elterjedt olaj- és karbidlámpák gyorsan kormosodtak, nehezen kezelhetőek voltak és rendszeres karbantartást igényeltek. Az esőálló Bosch kerékpárlámpa ezzel szemben nagy fényerőt biztosított. Nem mellesleg könnyű volt, karbantartásmentes és könnyen felszerelhető. A dinamóból, fényszóróból, tartóból és vezetékekből álló rendszer elve egyszerű volt: a generátor tekerés vagy tolás közben biztosította a fényszóró működtetéséhez szükséges áramot.
Műszaki előnyei mellett a kerékpárlámpa viszonylag alacsony ára is hozzájárult hatalmas sikeréhez. 1923 novemberében öt kiló kávé értékének megfelelő márkába került az eszköz.
A Bosch kerékpárlámpa ezt követően még hosszú évtizedeken át sikeresnek bizonyult, csupán 1960-ban állították le a termék gyártását. A fejlesztési lehetőségek ugyanis ekkorra már nagyrészt kimerültek, és a Bosch új területekre kezdett fókuszálni.
Egyre okosabb kijelzők
Mintegy száz évvel az első kerékpárlámpák piacra dobását követően is tartogat még újdonságokat a kétkerekűek szerelmeseinek a Bosch. Persze ma a fejlesztések fő irányvonala a pedelec bringák felé fordult, amelyek kapcsán szintén úttörő volt a vállalat.
Már az első generációs eBike is több mint egy évtizede velünk van
A legújabb fejlesztésnek köszönhetően a Bosch eBike Systems intelligens rendszere még okosabbá vált: a Kiox 300 és 500 kijelzői automatikusan megjelenítik az eBike-felhasználók számára a legfontosabb információkat. Mindezt úgy, hogy a rendszer a pillanatnyi helyzetnek és a beállított vezetési módnak megfelelően, magától vált arra a képernyőre, ami éppen a leghasznosabb információkat, adatokat jeleníti meg.
Az új „dinamikus kijelző” funkciónak köszönhetően ugyanis a Kiox kijelzők minden vezetési helyzetben automatikusan képesek a legrelevánsabb információkat megjeleníteni. A rendszer például felismeri az emelkedőket, ilyenkor a személyes teljesítményt és a szintemelkedést mutatja. Amikor lejtős szakaszhoz ér a kerékpáros, a képernyő magától átvált a pillanatnyi sebességre. Sík terepen a sebesség, a megtett távolság és a hatótávolság jelenik meg. Álló helyzetben pedig a rendszer automatikusan megjeleníti az aktuális út legérdekesebb adatainak összefoglalóját, a maximális és átlagos sebességet, megtett távolságot és szintemelkedést, utazási időt és aktuális hatótávolságot.
Figyelj a szívedre!
Egy másik új funkcióval a külső pulzusmérők, például egy mellkaspánt vagy egy okosóra, bluetooth segítségével összekapcsolható az eBike fedélzeti kijelzőjével. Különösen informatív funkció a saját teljesítmény nyomon követése, amely megmutatja, hogy melyik vezetési módot mennyi ideig használtuk, valamint összehasonlíthatjuk a saját teljesítményértékeket a motorteljesítménnyel.
Hatótávnövelés, kényelmesen
Szintén új funkció a limit üzemmód, ez a korlátozás nélküli változatoknál is lehetővé teszi a motortámogatás 25 km/órára korlátozását, ami jelentősen megnövelheti a hatótávot. Az új üzemmód személyes vezetési módként választható, és megkönnyíti a pedelecek felhasználójának, hogy igényeinek megfelelően szabályozzák saját sebességüket. Például a másokkal közös túrák sokkal élvezetesebbek lehetnek, ha mindenki könnyedén tud együtt, azonos sebességgel haladni.
A „Limit mode” (korlátozott üzemmód) a menüben az Eco üzemmód alatt érhető el. Az Auto üzemmódhoz hasonlóan ez is automatikusan szabályozza a támogatást, így emelkedőkön vagy ellenszélben sem csökken a sebesség, és nem kell manuálisan változtatni a vezetési módot. Mivel a csökkentett végsebesség az energiafogyasztást is csökkenti, az S-Pedelec felhasználók ezt az üzemmódot hosszabb távok megtételére is használhatják.
Testre szabható üzemmód
Eddig gyárilag négy különböző vezetési módot lehetett választani. A Bosch eBike felhasználók mostantól a meghajtóegységhez rendelkezésre álló összes menetmód közül választhatnak. Fontos azonban, hogy legfeljebb négy kedvenc üzemmódot határozhatnak meg, és az eBike Flow alkalmazásban a saját preferenciáiknak megfelelően állíthatják be a konfigurációt. Ha például valaki úgy érzi, hogy nincs szüksége az Eco üzemmódra, és helyette a Sport vagy Auto üzemmódot szeretné beállítani, egyszerűen elvégezheti a módosítást az eBike Flow alkalmazás beállításaiban az „Egyéni vezetési módok” menüpont alatt.
Mi vár még rám ma?
Ki ne szeretné tudni egy túra közben, hogy a legnehezebb részt már teljesítette-e, vagy várnak még rá emelkedők? A praktikus új „magassági grafikon” funkció biztosítja, hogy a felhasználók mindig jól tájékozottak legyenek a még előttük álló útjukról, ezért mostantól megjeleníthető az út magassági grafikonja, valamint a kerékpáros aktuális pozíciója is.
Teljesítményértékelés, könnyedén
Ha pedig végeztünk, akkor két új értékelési lehetőség érdekes információkat kínál az kerékpárosoknak saját teljesítményértékeiről és a támogatási szintek használatáról. A Kiox 300 és 500 új „Riding mode usage” képernyője egy áttekinthető kördiagram segítségével mutatja meg, hogy milyen mértékben használják a különböző vezetési módokat (beleértve a kikapcsolt állapotot is). A teljesítménymegosztás képernyő láthatjuk a saját átlagos teljesítményünket, a meghajtóegység átlagos teljesítményéhez képest, így mindig tudjuk, kié az igazi dicsőség.
Az eBike Flow alkalmazás legújabb frissítése ingyenesen letölthető az alkalmazásboltból. A sikeres eBike rendszerfrissítést követően a képernyők az alkalmazás beállításaiban a „My eBike” > „Display configuration” menüpont alatt engedélyezhetők.