Igen, sőt, épp emiatt, a mágneses gyújtóberendezés vártnál is kedvezőbb fogadtatása miatt kellett folyamatosan bővülnie Robert Bosch cégének a huszadik század első évtizedeiben. De vajon hol létesült az első gyárépület és milyen körülmények fogadták a munkásokat? A Bosch-gyárak rövid története következik.
Gyár a lakónegyedben
Ma már nagyon furcsa és szinte minden városban megvalósíthatatlan is lenne, ha egy gyár lakóépületek közé települne és ott akarna autóalkatrészeket készíteni. Több mint száz éve, egészen pontosan 1901-ben azonban senki sem háborodott fel azon, hogy Robert Bosch egy lakónegyedben húzta fel első gyárépületét. Addigra ugyanis kinőtte azt a kis műhelyt a cég, amelyben korábban működött, ezért mindenképpen bővíteni kellett a gyártókapacitást. Azért kellett terjeszkednie a vállalatnak, mert a kifejezetten autókhoz készített mágneses gyújtóberendezések hihetetlenül keresettek voltak, nem tudták kiszolgálni az vásárlói igényeket.
Ha egy termék túl sikeres
A gyújtóberendezések iránti igény tartósnak bizonyult a huszadik század első évtizedeiben, nem is csoda, hogy ebben az időszakban szinte folyamatosan építkezett a Bosch. Az első, még lakóépületek közé felhúzott gyárépületben 45 fő dolgozott. Erről a betonépületről első ránézésre nehéz elhinni, hogy belül kellemes munkakörülményeket biztosított, pedig világos és jól szellőző helyiségek voltak benne. Egy probléma azonban mégis akadt vele: olyan ütemben növekedett és bővült vállalatunk, hogy rövidesen túl kicsi lett ahhoz, hogy megbirkózzon a rá váró feladatok mennyiségével és határidőre elkészüljenek a megrendelt gyújtóberendezések. A Bosch gyújtásrendszere iránti kereslet ekkoriban ugyanis olyan mértékben növekedett, hogy nem győztek eleget gyártani az eszközből.
Töretlen lendület
Négy évvel később ezért egy második gyárat is felépítettek a szomszédban. A funkcionalista stílusú épület jellegzetesre sikerült, hatalmas ablakaival nehezen volt összetéveszthető a környékbeli házakkal. 1906-ban már itt készült el a százezredeik mágneses gyújtóberendezés, amelyet 1887 óta gyártottak. Az eszközre továbbra is folyamatosan nőtt az igény, ezt jól láthatóan bizonyítja, hogy a piacra kerülés utáni első tíz évben ezer darabot adtak el belőle, 1906-ban készült el a százezredeik, 1912-ben pedig az egymilliomodik példány.
Robert Bosch, 1906-ban. Az akkor 45 éves vállalkozó úgy jellemezte magát, mint komoly és lelkiismeretes üzletember. A háttérben látszódó, falra szerelt telefonkészülék alapján pedig azt is hozzátehetjük ehhez a jellemzéshez, hogy rajongott a legmodernebb technikai vívmányok iránt, nemcsak a gyáraiban, hanem az irodájában is.
Műszakváltás a Bosch-gyárban, 1916. A felvételen természetesen nem látszódhat, hogy ekkor már 5600 kollégát foglalkoztatott a Bosch, akiknek 1906. óta napi 8 órás műszakokban kellett dolgozniuk. Robert Bosch ugyanis Németországban elsőként vezette be a 8 órás munkanapokat, valamint átlagbért fizetett, teljesítménybér helyett.
A folyamatos építkezések kora
Nem is csoda, hogy évtizedeken belül a Bosch nemzetközi szinten is meghatározó ipari óriás lett, üzemcsarnokai egymás után nőttek ki a földből, szinte minden évre jutott gyáravatás. 1916-ra már 5600 embert foglalkoztatott a vállalat. Ez a szám is jól mutatja, mennyire sikeres volt a cég: 15 év alatt bővült a kollégák száma 45 főről 5600-ra!
A Bosch-gyártelep 1925-ben. Ebből a légifelvételből jól látszik, mekkorára nőtt Robert Bosch vállalkozása az 1920-as évekre. A pirossal jelölt területen helyezkedtek el a cég épületei 1925-ben. A zölddel jelölt részeket pedig az 1930-as évek végéig építette be a cég. Jól kivehető az is ezen a fotón, hogy lakóházak és parkok veszik körbe a Bosch-kerületet Stuttgart központjában. A lakóházas környezet miatt a gyárépületeket úgy tervezték, hogy illeszkedjenek a városképbe.
A fejlődés és a hihetetlen ütemű bővülés mind az épületek, mind az ott dolgozók tekintetében továbbra sem veszített a lendületéből. A Bosch stuttgarti épületkomplexuma így rövidesen olyan telephellyé vált, ahol a vállalat nem csupán a mágneses gyújtóberendezéseket, hanem emellett egy sor másik terméket is képes volt előállítani.
Nyolc óra munka
Robert Bosch nemcsak a legkorszerűbb létesítményeket tartotta nagyra, hanem jó munkakörülményeket is biztosított dolgozói számára. Például ő vezette be Németországban elsőként a nyolcórás munkanapot, ami akkor jelentős előrelépés volt a munkavállalók szempontjából, ahogyan az is, hogy átlagbért adott a munkásainak az addig megszokott teljesítmény- vagy darabbér helyett.
Magyarországra is megérkezik a Bosch
A Bosch termékeinek átütő sikere szerencsére hazánkat sem kerülte el, a vállalat már 1898-ban megbízta Dénes Ede mérnököt a cég termékeinek értékesítésével a monarchia területén. A közös munka egészen 1918-ig tartott, amikor Robert Bosch Budapesten megalakította a Bosch Róbert Kft.-t. Ez tekinthető a cég első hivatalos saját magyarországi képviseletének.
Szellőztető rendszer, 1935. Nemcsak a termelés felgyorsítására figyeltek a Bosch üzemeiben, hanem a jó levegőre is. A fényképen jól látszanak az akkori legmodernebb rendszer egyes részei, például a csövek és a ventilátorok. A nagy teljesítményű szellőztető képes volt egy óra alatt három-négy alkalommal is teljesen kicserélni a csarnok levegőjét.
Tisztaság 1938. Nemcsak a magas minőséget képviselő termékek vagy a munkavállaló-barát körülmények voltak fontosak a Boschban már az 1930-as években is. A tisztaságra is komoly figyelmet fordítottak. Ezért külön hulladékkezelő részleg is működött a gyártelepen belül és saját szemétszállító járművet is vásároltak, amely egy emelőkar segítségével ürítette a kukákat.
Ezt követően is maradt a Bosch Magyarországon, bár a két világháború közötti időszakban, különösen a nagy gazdasági világválság során sok vállalkozás csődbe ment. Ez különösen jellemző volt a műszaki fejlesztésekkel és gyártással foglalkozó cégekre.
A nehéz gazdasági körülmények sem törték meg azonban a cég lendületét. Az 1928-ban már 65 főt foglalkoztató társaság új telephelyre, a Váci útra költözött, és levált a bécsi területi központról. 1929 és 1936 között már 16 különböző Bosch Szolgálat, vagy mai nevén Bosch Car Service működött. Itt érdemes megjegyezni, hogy a Bosch hálózata gyakorlatilag a legrégebbi márkafüggetlen szervizhálózat Magyarországon.