Skip to main content
 

Annak ellenére, hogy a kötöttpályás az egyik legbiztonságosabb közlekedési forma, előfordulnak balesetek. A Bosch mérnökei által kifejlesztett felsővezeték-asszisztens rendszerrel azonban még biztonságosabb lehet a vasúti közlekedés, elkerülhető egy sor üzemzavar.

Fontos az időzítés

Gyakori probléma a vasúti közlekedésben a mozdonyok áramszedőjének sérülése, ami például akkor fordulhat elő, ha nem megfelelő pillanatban engedik le vagy húzzák fel azt. Leginkább az olyan hibrid vasúti járműveket érinti mindez, amelyek a nem villamosított szakaszokon dízelmotorral vagy akkumulátorral működnek, a felsővezetékkel ellátott pályákon pedig használják az áramszedőt. Ha az utóbbi alkatrészt túl korán emelik fel, vagy nem engedik le időben, akkor szinte garantált a sérülés.

A hibrid vasúti alkalmazások esetében különösen nagy figyelmet követel az áramszedő és a felsővezeték is

A hibrid vasúti alkalmazások esetében különösen nagy figyelmet követel az áramszedő és a felsővezeték is

Mulasztás kizárva

Azért, hogy a fenti esetek hatékonyan megelőzhetőek legyenek, a Bosch Engineering szakemberei új felsővezeték-asszisztens rendszert fejlesztettek ki. Ami képes az áramszedő helyzetének ellenőrzésére, az esetleges problémákról pedig hang- és/vagy fényjelzés formájában értesíti a mozdonyvezetőt.

A felsővezeték-asszisztens egy kompakt érzékelőrendszerhez csatlakoztatott vezérlőegységből és egy antennából áll, amely a navigációs adatok fogadását szolgálja. A vezérlőegységben a mozdony műholdas navigációs rendszeréből származó és a fedélzeti érzékelőktől érkező adatokat dolgozzák fel. A rendszer ezt az adatsort összehasonlítja a tárolt digitális pályatervvel, így biztosítva a mozdony pontos helyzetének meghatározását.

A Bosch mérnökei olyan rendszert fejlesztettek, amely segít megvédeni a mozdonyt és a felsővezetéket is a károsodásról
Ez különösen fontos lehet például a konténeres átrakó csomópontokban

A térképszoftver azt is jelzi, hogy az áramszedő felemelhető-e az adott pályaszakaszon. Ha az áramszedő aktuális pozíciója eltér az előírt állapottól, a mozdonyvezető figyelmeztető üzenetet kap a vezetőfülkében. A távoli funkció pedig lehetővé teszi azt is, hogy a segédrendszer üzenetei egy külső vezérlőpanelen is megjelenjenek, erre például tolatási műveletek során lehet szükség.

Régi és új mozdonyokhoz is

A felsővezeték-asszisztenst úgy tervezték, hogy az független segédrendszer legyen, amely az energiaellátáson kívül nem igényel más kapcsolódási pontot a vasúti járműhöz. A rendszerelemek moduláris felépítésének köszönhetően mind az új mozdonyok eredeti felszereléseként, mind pedig a meglévő járműpark utólagos kiegészítőjeként használható. A Bosch Engineering így gyors és egyszerű belépési lehetőséget kínál a vasútüzemeltetőknek a vasúti járművek asszisztens rendszereinek világába.

Az olyan ügyfelek számára, akiknek átfogóbb funkciókészletre van szükségük, például a mozdony teljes környezetének prediktív felügyeletére, a Bosch Engineering kifejlesztette a rail assist suite névre hallgató megoldást. Ez a technológia a legújabb generációs kamera-, radar-, lidar- és ultrahangos rendszereket egyesíti.

A biztonsági rendszerek többsége régi és új mozdonyokhoz is használható

A biztonsági rendszerek többsége régi és új mozdonyokhoz is használható

Az ütközések is elkerülhetők

Nem a felsővezeték-asszisztens rendszer az első, amellyel még biztonságosabbá tehető a vasúti közlekedés. Mérnökeink már korábban kifejlesztették a Rail Forward Assist rendszert, amely segít megelőzni az ütközéseket.

Ennek előzménye, hogy vállalatunk 2012-ben kezdte meg a villamosok ütközésre figyelmeztető megoldásának (Tram Forward Collision Warning, röviden TFCW) fejlesztését. A projekt eredményeként 2017-ben mutatkoztak be az első ilyen eszközök. A TFCW működésének lényege, hogy amint a villamos akadályt észlel – akár egy másik járművet, akár egy gyalogost vagy tárgyat – a pályán, vizuálisan és/vagy akusztikusan figyelmezteti a járművezetőt. Sőt, továbbfejlesztett változata képes akár automatikusan lefékezni a járművet.

A TFCW fejlesztését már 2012-ben megkezdte a Bosch

A TFCW fejlesztését már 2012-ben megkezdte a Bosch

A villamosokra tervezett rendszert optimalizálták később a nagyobb sebességű vasúti közlekedésre. A rail forward assist egy vezérlőegységből és különböző érzékelőkből, például multifunkciós kamerából, radar- és akár lidarszenzorokból állhat. Ezek az eszközök tökéletesen összehangoltan működnek és így biztosítják a vasúti jármű előtti terület felügyeletét.

A vonat elejére szerelt többcélú kamera (MPC2) figyeli a vágányt, és észleli a potenciálisan veszélyes tárgyakat, vagyis például a szerelvény útjában lévő többi járművet, tereptárgyakat és persze a gyalogosokat. A radarérzékelő a kamerából származó információkat ellenőrzi, adatait felhasználják a vonat sebességével és távolságával kapcsolatos számításokhoz. Ráadásul ez az érzékelő még akkor is észleli az akadályokat, ha nagyon rosszak a látási viszonyok, például sűrű ködben, vagy éjszakai sötétségben is hasznos kiegészítő lehet.

A rendszerek akár rossz látási viszonyok között is kisegíthetik a vonatvezetőket

A rendszerek akár rossz látási viszonyok között is kisegíthetik a vonatvezetőket

A vezérlőegység a Bosch komponensek és a vonat egyéb fedélzeti rendszerei közötti interfész, amely összesíti a begyűjtött információkat. Ezeknek az adatoknak a felhasználásával azonban nemcsak a vasúti jármű előtti vagy mögötti területet, hanem a peron környezetét is ellenőrzi a rendszer. Ha szükséges figyelmezteti a járművezetőt a pályán lévő akadályokra, valamint a pályaudvarokon, a vasúti szerelvények környezetében kialakuló veszélyes helyzetek esetében is képes jelezni. Ha bárhol akadályt észlel, vizuális és akusztikus figyelmeztetést ad a vezetőnek, vészhelyzetben pedig akár automatikusan le is fékezheti a járművet, ha ezt a funkciót is aktiválták a telepítés során.

Tolatás során különösen jól jönnek a támogató rendszerek

Tolatás során különösen jól jönnek a támogató rendszerek

A rendszer képes arra, hogy tolatáskor is segítsen a szerelvények személyzetének, hiszen ez az egyik legveszélyesebb művelet. Ilyenkor amellett, hogy a vezető nem látja az útjába kerülő akadályokat, nemcsak az irányított járműre kell figyelnie, hanem például a párhuzamos vágányokra is. A tolatási asszisztens ezért a személyzetet a vágányok közelében található akadályokra, például szabálytalanul parkoló autókra, valamint a helytelenül beállított váltók miatti veszélyekre is figyelmezteti.