Skip to main content
 
Okosvilág

Mindent látó munkagépek

2022-06-14 No Comments 9 perc olvasási idő
Mindent látó munkagépek

Ütközésre figyelmeztető rendszert fejlesztett ki a Bosch targoncák és más munkagépek számára. A kamerák segítségével még akkor is mindent lát a jármű vezetője, ha egy nagyobb szállítmány teljesen eltakarja a kilátást, a mesterséges intelligencia alapú rendszer pedig figyelmeztet is a veszélyes helyzetekben.

Az valószínűleg kevesek számára meglepő információ, hogy a targoncák a logisztika és a raktározás terén mára elengedhetetlen munkaeszközökké váltak. Az viszont már vélhetően kevésbé közismert, hogy mennyire kockázatos ezeket a járműveket vezetni. Csak Németországban 2020-ban több mint 13 500 személyi sérüléssel járó targoncás balesetet jelentettek.

Sokan nem is gondolják, milyen veszélyes lehet a targoncás munkavégzés

Sokan nem is gondolják, milyen veszélyes lehet a targoncás munkavégzés

Ha jobban belegondolunk, rengeteg veszélyforrás leselkedik a gépek kezelőire egy raktárban vagy logisztikai központban, különösen, amikor egy-egy nagyobb méretű szállítmányt mozgatva szinte egyáltalán nem látnak ki előre. Szintén könnyű hibázni, ha tolatva kell manőverezni, ilyenkor ráadásul a vezetőknek hátrafelé fordított fejjel kell irányítani a járművet, ami hosszú távon egészségügyi problémákhoz is vezethet. Ha pedig egyszerre több targonca is dolgozik a munkaterületen, az szintén növeli a balesetek kockázatát.

Elég a képernyőt figyelni

A megoldás a Bosch új, többkamerás vizuális asszisztens rendszere, amely segít minimalizálni a kockázatokat és csökkenti a vezetőkre nehezedő stresszt, mivel javítja a kilátást a jármű körül, ráadásul még figyelmezteti is a vezetőt a veszélyes szituációkra.

A Bosch új rendszere sokkal biztonságosabbá teszi a munkavégzést

A Bosch új rendszere sokkal biztonságosabbá teszi a munkavégzést

Az új rendszer négy kompakt közeli kamerából és egy vezérlőegységből áll. A targoncavezetőnek elég egy monitort figyelnie ahhoz, hogy minden irányba képes legyen tájékozódni, hiszen a kamerák körkörös kilátást biztosítanak. A vezető választhat a különböző kamerák képei között, attól függően, hogy milyen irányba halad, emellett teljes és osztott képernyős elrendezésben is megjelenítheti az információkat, de arra is képes a rendszer, hogy egy kereszteződésbe érve előre jelezze, ha másik jármű is közelít.

Nem csak lát, jelez is

A vizuális asszisztens számára nem létezik holttér. A rendszer nemcsak, hogy mindent lát, hanem veszélyes helyzetekben hangjelzéssel és a monitoron megjelenő grafikus elemekkel figyelmeztet is.

Gyakorlatilag megszűnnek a holtterek

Gyakorlatilag megszűnnek a holtterek

Három tipikus és különösen veszélyes forgatókönyvet azonosítottak, amire képes hatékonyan reagálni. Az egyik, amikor egy folyosón vagy a polcsorok mellett valaki térdelve, vagy guggolva dolgozik és ezért a vezető számára nehezen látható. Arra is felkészítették az eszközt, hogy a kereszteződésekben figyelmeztesse a vezetőt az oldalról közeledő emberekre vagy járművekre. Az új asszisztensrendszer emellett képes észlelni, ha valaki bármilyen irányból a járműhöz négyméteres távolságnál közelebb kerül.

Objektumfelismerés neurális hálózatokkal

Annak érdekében, hogy a rendszer megbízhatóan észlelje a kockázatos helyzeteket és időben figyelmeztessen, két módszert, az objektumészlelést és az objektumfelismerést kombinálják. Tárgyérzékeléssel a rendszer a jellemző mozgások alapján eldönti, hogy egy objektum veszélyt jelenthet-e, a tárgyfelismerésnél ugyanezt a döntést az objektum alakja alapján hozza meg. Ehhez az objektum képét a szoftver automatikusan összehasonlítja a tárolt képmintákkal.

A rendszer nem csak észleli az „akadályokat”, de értelmezi is azokat

A rendszer nem csak észleli az „akadályokat”, de értelmezi is azokat

Ahhoz, hogy ezek a funkciók tökéletesen működjenek, a mérnökök neurális hálózatokat tanítottak be, amelyek tulajdonképpen mesterséges intelligenciával működő, speciális vizuális minták felismerésére kifejlesztett szoftverarchitektúrák. A két azonosítási elv együttes alkalmazása biztosítja, hogy a balesetveszélyes helyzetekben mind az álló, mind a mozgó tárgyakat vagy személyeket észlelje a Bosch rendszere.

Ultrahangos érzékelők is segítenek

A cégcsoport január elején piacra dobta a 24 voltos ultrahangos érzékelőrendszer két változatát. Bár mindkét megoldás azonos hardverrel rendelkezik, eltérő az érzékelőadatok feldolgozása és így a különböző verziók működési köre is. Míg az alaprendszer egy adott akadály távolságát méri, addig a felsőbb kategóriát képviselő megoldás objektumok lokalizációját is tartalmazza. A Bosch persze nemcsak targoncákhoz, hanem tehergépjárművekhez, mezőgazdasági és építőipari járművekhez is készít asszisztensrendszereket.

Az ultrahangos érzékelők egyre több felhasználás kapcsán nyernek majd teret

Az ultrahangos érzékelők egyre több felhasználás kapcsán nyernek majd teret

A többkamerás megoldás vizuálisan képes kivetíteni a jármű közvetlen útvonalát előre, hátul vagy felülről. Ennek elérése érdekében a vezérlőegység megméri a kormányszöget, kiszámítja a kapott útvonalat és megjeleníti a kijelzőn, így segítve a manőverezést.

A manőverezés során is jól jön a 360 fokos kamerarendszer

A manőverezés során is jól jön a 360 fokos kamerarendszer

Közúti forgalomban is nélkülözhetetlen kamerák

Persze nemcsak zárt térben lehet jól hasznosítani a kamerákat, hanem közúti forgalomban is. Erre jó példa a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, ami 2015 novembere óta minden EU-ban értékesített új, 3,5 tonnánál nagyobb haszongépjármű és öt tonnánál nagyobb autóbusz esetében kötelező felszereltség.

Közúti forgalomban is nélkülözhetetlen kamerák

A sávelhagyásra figyelmeztető egy kamera segítségével érzékeli a jármű előtti útburkolati jeleket, és figyeli a jármű helyzetét a sávjában. Ha az eszköz azt érzékeli, hogy a jármű akaratlanul kimozdul a sávból, vizuális és hangjelzéssel, illetve a kormánykerék rezgetésével figyelmezteti a vezetőt, lehetővé téve a sofőrnek, hogy még időben korrigáljon. A kamera sávfelismerő algoritmusa rögzíti és osztályozza az összes elterjedt sávjelzést, előre körülbelül 60 méteres távolságig (vagy kiváló látási viszonyok között 100 méterig), függetlenül attól, hogy az útburkolati jelek folyamatosak, szaggatottak, fehér, sárga, piros, vagy akár kék színűek. Sőt, a legújabb generáció már jelzések nélkül is képes megkülönböztetni az útburkolatot és a padkát.