Skip to main content
 
Okosvilág

New Yorkban már figyel a RideCare

2023-08-15 No Comments 10 perc olvasási idő
New Yorkban már figyel a RideCare

Tengerentúli bevetésre indult a Bosch új biztonsági fejlesztése, a RideCare companion. A kamerarendszerből és érzékelőkből álló eszköz, és a 0-24 órában elérhető, központi ügyfélszolgálat sok problémás esetet meg tud előzni. Arról, hogy mindez hogyan működik a gyakorlatban, egy New York-i sofőr, Hidalgo Luna mesélt.

Sárga taxik és telekocsik

Egy olyan világvárosban, mint New York, állandó a nyüzsgés, az emberek folyamatosan utaznak valahová. A metropoliszban a busz, a metró vagy a jellegzetes sárga taxi régóta megszokott közlekedési eszköznek számítanak. Az elmúlt években azonban új vetélytársuk akadt, a telekocsi-szolgáltatások megjelenése ugyanis forradalmasította a városi utazásokat. Egyre több sofőr szállít egyre több embert, gyorsan és megfizethető áron.

A nagy almában a sárga taxik mellett jól megférnek a telekocsi szolgáltatások is

A nagy almában a sárga taxik mellett jól megférnek a telekocsi szolgáltatások is

DJ-ből lett sofőr

Az úti célok New Yorkban ugyanolyan változatosak, mint maguk az utasok. A Bosch RideCare companion szolgáltatás pedig biztonságosabbá és kényelmesebbé teszi a telekocsikban eltöltött időt. Azt, hogy mennyivel megnyugtatóbb egy sofőr és persze utasai számára is vállalatunk fejlesztése, egy helyi telekocsi sofőrje, Hidalgo Luna meséli el.

A New York-i születésű, négygyermekes apa évtizedekig dolgozott DJ-ként, bárokban és szórakozóhelyeken tartott karaoke partikat. Amikor azonban három évvel ezelőtt a koronavírus-járvány miatt az éjszakai élet hirtelen leállt, Hidalgónak gyorsan alkalmazkodnia kellett az új helyzethez. Ekkor állt telekocsi sofőrnek, hogy továbbra is el tudja látni családját.

Hidalgo szereti a munkáját és az utasok is szeretik őt

Hidalgo szereti a munkáját és az utasok is szeretik őt

„Szeretem New York éjszakai életét. Szerettem akkor is, amikor még lemezlovasként dolgoztam, és most is, hogy a városon keresztül szállítok utasokat. Izgalmas, mert a világ minden tájáról találkozom emberekkel” – mondja Hidalgo. Akár bulikat szervez, akár embereket szállít, mindig az a célja, hogy vendégei jól érezzék magukat.

Sokba kerülhet egy vita az utassal

Ezt viszont nem kis kihívás a hétköznapokban megvalósítani, mert mindig akadnak elégedetlen vagy simlis utasai. És persze nem csak Hidalgo esetében igaz mindez, mert mint mondja, gyakran hall konfliktusokról más sofőrök és utasaik között. Előfordul például, hogy a megengedettnél többen akarnak beülni az autóba, de az is, hogy az utasok nem megfelelően viselkednek. Emellett sajnos vannak olyanok is, akik hamisan vádolják sofőrjüket valamilyen szabálytalansággal, hogy ne kelljen viteldíjat fizetniük. „Az ilyen esetek következménye viszont az, hogy nemcsak a vitatott fuvar díját veszítjük el, de fennáll annak a veszélye is, hogy a telekocsi-társaság felfüggeszt minket az eset kivizsgálásának idejére, ez pedig azt jelenti, hogy ez idő alatt egyáltalán nem keresünk pénzt” – magyarázza a lehetséges problémákat Hidalgo. Ezekben az esetekben, ha vizsgálat indul, jellemzően a sofőr és az utas vagy utasok vallomásai állnak egymással szemben, így nehéz kideríteni, mi is történt valójában. Persze nem csak trükkös vagy problémás utasok vannak, teszi hozzá. Megesett az is, hogy valaki azért választott engem, mert más sofőrökkel rossz tapasztalatai voltak – mondja Hidalgo.

A RideCare segít megelőzni az esetleges későbbi vitákat

A RideCare segít megelőzni az esetleges későbbi vitákat

A RideCare eldönti a vitás helyzeteket

Az ilyen bizonytalan, valamelyik, vagy akár mindkét fél számára igazságtalannak tűnő helyzeteket szünteti meg a Bosch RideCare companion szolgáltatás, amelyet kifejezetten telekocsizáshoz terveztek. A RideCare „vigyázó szemei” mostantól Hidalgót minden utazása során elkísérik. A rendszer belső és külső kamerája még sötétben is rögzíti a jármű utasterét és környezetét, így növelve a vezetők és az utasok biztonságát. A kamerák mellett egy segélyhívó gomb is összeköti Hidalgót a Bosch RideCare központi ügyfélszolgálatával, ahol munkatársaink éjjel-nappal rendelkezésre állnak, és távolról is hozzáférhetnek a kamerák felvételeihez. A vészhelyzetek kezelésére kiképzett személyzettel közvetlenül is kommunikálhatnak a sofőrök vagy akár az utasok is, szükség esetén pedig segítséget kérhetnek. A RideCare-nek köszönhetően Hidalgónak nem kell többé a problémás helyzetek miatt aggódnia, így teljes mértékben a vezetésre koncentrálhat. A RideCare megvéd az alaptalan vádaktól, így továbbra is gondoskodhatok a családomról – mondja Hidalgo.

A rendszer a sofőrt és az utast egyaránt védi

A rendszer a sofőrt és az utast egyaránt védi

Így működik a rendszer

A Ridecare companiont vállalatunk kifejezetten telekocsi szolgáltatók, illetve taxivállalatok és flottaüzemeltető cégek számára fejlesztette ki. Az eszköz külső és belső kamerarendszerből és érzékelőkből áll. A felvételeket pedig egy központi adatfelhőbe továbbítják, majd egy mesterséges intelligencia alapú szoftver értékeli azokat. Fontos része még a szolgáltatásnak az is, hogy a kameraképeket egy 0-24 órában elérhető, központi ügyfélszolgálat láthatja és szükség esetén segíteni is tud. Például akkor, ha egy telekocsi sofőrjét támadás éri, vagy ha az utas sérelmezi a járművezető magatartását. A szolgáltatás ugyanis lehetővé teszi mind a vezető, mind az utas elszámoltathatóságát, mivel a videófelvétel adatait hely- és időbélyeggel látják el, ezért vitás esetekben bizonyítékként is felhasználhatók. Az elsődleges cél persze nem a pereskedés, hanem a nem kívánt viselkedés megelőzése az utazások során.

A segítség gombnyomásra érkezik

A segítség gombnyomásra érkezik

Mit is tud még a RideCare?

Nemcsak a biztonságunkról képes gondoskodni a RideCare, a companion mellett ugyanis már 2021. óta működik egy másik, insight névre keresztelt rendszer is, amely lehetővé teszi a cigifüst, a kosz vagy a gépkocsi sérüléseinek észlelését. Az eszköz szenzorai ugyanis képesek érzékelni és jelezni a telekocsi- vagy autókölcsönző cégek központjainak, ha füstöt érzékelnek, vagyis, ha valaki dohányzik az autóban, és azt is, ha kisebb, vagy akár komolyabb sérülések keletkeznek a járművön.

A Ridecare insight működésének lényege természetesen hasonló, mint a companion funkció esetében. A járműben elhelyezett érzékelődoboz adatait továbbítja a rendszer egy központi adatfelhőbe és mesterséges intelligencia segítségével elemzi azokat. Így a szolgáltatók, flottaüzemeltetők valós időben fontos információkat kapnak arról, hogy megsérült-e valamelyik járművük, vagy dohányzott-e bennük valaki.

A RideCare első változata 2021 óta van velünk

A RideCare első változata 2021 óta van velünk