Hogyan lehet környezetkímélőbbé tenni a közlekedést, csökkenteni a szén-dioxid kibocsátást? Ez a kérdés sokakat foglalkoztat, nagyobb cégek is kutatják a megoldást. Elsőként az elektromos hajtás juthat eszünkbe, de léteznek más alternatívák is, amelyekkel lényegében károsanyag-kibocsátás nélkül lehet közlekedni. Ilyen megoldás a megújuló, szintetikus üzemanyagok használata.

Klímaváltozás, klímacélok, szén-dioxid kvóta. Sokszor hallhatjuk mostanában ezeket a kifejezéseket, hiszen korunk talán legtöbb vitát és fejtörést kiváltó témája a melegedő légkör, a tengerszintek emelkedése és az ebből fakadó problémák. Javítani csak akkor lehet a helyzeten, ha jelentősen sikerül visszafogni a szén-dioxid kibocsátást. A Párizsi Klímaegyezmény szerint ahhoz, hogy két Celsius foknál kisebb mértékben emelkedjen a Föld átlaghőmérséklete az iparosodás előtti szinthez képest, komoly erőfeszítéseket kell tenni, az ipar, a mezőgazdaság és a közlekedés terén is. A nagy kérdés persze az, hogyan lehet elérni a fenti célokat.

A Föld érdekében vívott klímaháború fontos fegyvere lehet a szintetikus üzemanyag

A Föld érdekében vívott klímaháború fontos fegyvere lehet a szintetikus üzemanyag

Az egyik kézenfekvő válasz az lehet, hogy az elektromos hajtás segít majd csökkenteni a károsanyag-kibocsátást. Ez részben igaz is, de van néhány apróbb bökkenő a gyakorlatban: az elektromos autók csak annyira kibocsátásmentesek, amennyire a töltőt tápláló villamos energia hálózat az. A másik gyakorlati probléma, hogy még abban az esetben is, ha a következő években egyre több villanyautó kerül forgalomba, jó ideig közlekednek majd benzines és dízel járművek is. Ezért a szén-dioxid kibocsátás csökkentésében ezeknek a régebbi járműveknek is részt kell venniük, ha tényleg el akarjuk érni a klímacélokat. Ennek pedig az egyik módja, a megújuló szintetikus üzemanyagok használata lehet.

Az elektromos autók csak akkor segítenek, ha belépjük táplált elektromosság tiszta forrásból ered

Az elektromos autók csak akkor segítenek, ha belépjük táplált elektromosság tiszta forrásból ered

Hogyan lehet mesterségesen előállított üzemanyagot gyártani és miért lesz környezetbarát?

A válasz, hogy az eljárás során megújuló forrásokból előállított villamos energiát alkalmaznak. Ennek segítségével vízből állítanak elő hidrogént, majd a folyamat végén egyesítik a szén-dioxidot és a hidrogént, hogy szintetikus üzemanyag készüljön belőle. A művelet fontos eleme az is, hogy a felszabaduló szén-dioxidot folyamatosan újrahasznosítják.

Nézzük csak részletesebben, miért lehetnek a megújuló szintetikus üzemanyagok hatékony eszközei a klímaváltozás elleni harcnak!

Érdemes jól megnéznünk ezt az ábrát, a közeljövőben kulcsfontosságú lesz, hogy ez a körforgás megvalósuljon!

Érdemes jól megnéznünk ezt az ábrát, a közeljövőben kulcsfontosságú lesz, hogy ez a körforgás megvalósuljon

Az időtényező

A megújuló szintetikus üzemanyagok előállítása technikai szempontból már lehetséges, tehát nem egy olyan lehetőségről van szó, ami még csak kísérleti fázisban létezik. Ahhoz azonban, hogy érezhető módon csökkenteni lehessen a károsanyag-kibocsátást, nagy mennyiségben kellene gyártani szintetikus üzemanyagokat.

Klímasemlegesség

Amint az elnevezés is sugallja, a megújuló szintetikus tüzelőanyagok kizárólag megújuló forrásokból, például a napból, folyók energiájából, vagy a szélből nyert villamossággal készülnek. Ideális esetben a gyártók azt a szén-dioxidot, amely az üzemanyag előállításához szükséges, kiszűrik a levegőből, és az üvegházhatást okozó gázt energiaforrássá alakítják. Ez egy zárt ciklust hoz létre, ahol a megújuló szintetikus tüzelőanyagok égetésekor kibocsátott szén-dioxidot újrahasznosítják új üzemanyagok előállításához. Ráadásul hulladékból is lehet innovatív bioüzemanyagokat készíteni, megújuló energia felhasználása esetén így a szintetikus üzemanyagokat korlátlan mennyiségben lehet előállítani. Ezért a közúti járművek, ha szintetikus tüzelőanyaggal működnek, klímasemlegesen tudnak működni, nem növelik a káros szén-dioxid kibocsátást.

Új megoldás, régi motorok

A megújuló szintetikus üzemanyagok mindenféle átalakítás nélkül használhatóak a mai, de még a régebbi gyártású belső égésű motorokhoz, mivel a benzin kémiai szerkezete és alapvető tulajdonságai nem változnak meg. Bevezetése így azonnal pozitív hatással lenne a Föld légköréért folytatott harcban, sokkal gyorsabb eredményeket hozna, mint egy új technológiai megoldás meghonosítása.

A szintetikus üzemanyagokkal a korábban gyártott járművek sem termelnének több széndioxidot

A szintetikus üzemanyagokkal a korábban gyártott járművek sem termelnének több széndioxidot

Mi lehet a probléma? A költségek, persze

A szintetikus üzemanyagok gyors elterjedésének egyik és talán a legfőbb gátja, hogy előállítása költséges folyamat. A jelenlegi tanulmányok szerint 2030-ig literenként egy euró húsz cent és egy euró negyven cent közötti tiszta üzemanyagköltséget lehet elérni (a jövedéki adókat nem számítva), és 2050-ig csak is csak egy euróra lehet lefaragni a költségeket. Az olcsóbb előállításnak egyetlen útja van, ha sikerül növelni a gyártott mennyiséget, ezzel párhuzamosa pedig csökkenteni a megújuló forrásból származó villamos energia költségeit.

A szintetikus üzemanyagok gyorsan kiválthatnák a kőolaj alapú elődjeiket

A szintetikus üzemanyagok gyorsan kiválthatnák a kőolaj alapú elődjeiket

Van, ahol nélkülözhetetlen marad az üzemanyag

Még akkor is szükség lesz kerozinra, gázolajra, benzinre, ha a tehergépjárművek és a személyautók is elektromos hajtásúak lesznek egy szép napon. A repülőgépek, nagyobb hajók, nehéz tehergépjárművek nagy része még akkor is belső égésű motorokkal működik majd. Ráadásul a szintetikus üzemanyag költséghatékonyan szállítható, így valóban jó alternatívája lehet a jelenleg szintén költséges elektromos autózásnak. Ráadásul azonnali megoldást jelentene minden hagyományos járművet használó számára.

Bizonyos felhasználási területeken kulcsfontosságú lenne, hogy mihamarabb bevezessük

Bizonyos felhasználási területeken kulcsfontosságú lenne, hogy mihamarabb bevezessük a szintetikus üzemanyagot

Iratkozz fel hírlevelünkre