Skip to main content
 

Egészen másképpen tölthetjük az utazás alatti időt a jövő önvezető autójában. Mivel nem kell irányítanunk a járművet és figyelnünk a forgalmat, így bármi mással foglalkozhatunk, amíg az autóban ülünk. Nézhetünk filmet, dolgozhatunk, szervezhetjük a napi programunkat, játszhatunk, sőt, akár szunyókálhatunk is.

Gondoljunk újra mindent

Persze ahhoz, hogy mindezt megvalósíthassuk, jelentősen át kell alakítani a járművek utasterét, ami komoly kihívás elé állítja a gyártókat és járműipari beszállítókat. A Bosch már készül is ezekre.

Az utastér koncepciójának jelentős átalakítása elkerülhetetlennek tűnik

Az utastér koncepciójának jelentős átalakítása elkerülhetetlennek tűnik

A cégünk által indított RUMBA nevű projekt (a német mozaikszó jelentése: „Pozitív felhasználói élmény megvalósítása az automatizált vezetési funkciók felhasználóbarát belső kialakításával”) ezért éppen azt vizsgálta, hogy az emberek mit várnak el az önvezető járművektől. Többek között arra is kíváncsiak voltunk, milyen belső teret találnának ideálisnak?

Mozi vagy iroda is lehet az autókból

Az újonnan megszerzett ismeretek nélkülözhetetlenek lesznek a járművek új generációinak tervezése során, mivel a jövőben a felhasználók számára egy teljesen új élet- és munkaterület kialakításához vezethet, ha elterjednek az önvezető járművek. Az automatizált autók és haszongépjárművek akár kényelmes irodákká, mozikká vagy hálószobákká is alakulhatnak.

Moziterem vagy olvasószoba? Egyik sem jelenthet akadályt technikailag

Moziterem vagy olvasószoba? Egyik sem jelenthet akadályt technikailag

Te hogyan éreznéd jól magad?

Három és fél éven keresztül egy autógyártókból, autóipari beszállítókból és tudományos intézményekből álló szakértői csoport azt vizsgálta, hogy a felhasználók mit várnak el a jövő olyan járműveitől, amelyek képesek lesznek nagyobb távolságok megtételére emberi beavatkozás nélkül. A kutatók interjúk, megfigyelések és tanulmányok segítségével kiderítették, hogyan használnák ki az utasok, ha nem kellene a kormánykerék mögött az utat és a forgalmat figyelniük és mindenki, aki autóban ül, tulajdonképpen utas lenne.

Az autók formatervében is változás jöhet, de az igazi forradalom…
… a belső teret és azok funkcióit érintheti majd.

Felejtsük el a kormányt!

Az a kutatás során egyértelművé vált, hogy az önvezető járművek új lehetőségeket teremtenek a belső tér jelenleginél sokkal jobb és merőben eltérő kihasználására. Például a hagyományos kormánykerék helyett a járművek alternatív kezelőelemeket kínálhatnának a felhasználóknak, amelyek a kézi és az automatizált vezetés során a felhasználói igényekhez igazodnak. Ezzel a steer-by-wire technológia soha nem látott új lehetőségeket nyitna meg a tervezők számára, számos innovatív funkció megvalósításának lehetőségével.

Furcsa ezt így kijelenteni, de a kormánykereket gyakorlatilag elfelejthetjük

Furcsa ezt így kijelenteni, de a kormánykereket gyakorlatilag elfelejthetjük

Nem csak személyautókra gondolunk

A vezető nélküli, ténylegesen önvezető haszongépjárművek várhatóan a logisztikai ágazatban is jelentős változásokat hoznak. A jövő fülkéjének kialakítása azonban nagyban függ a felhasználási igényektől. A szakembereknek egyarán megoldást kell kínálniuk a logisztikai központokon belüli rövid utakra és a nagyobb távolságok megtételére tervezett járművek esetében is.

A személyautók mellett a tehergépkocsik fülkéjére is kiemelt figyelmet fordítanak a szakemberek, hiszen ez is egy érzékeny terület

A személyautók mellett a tehergépkocsik fülkéjére is kiemelt figyelmet fordítanak a szakemberek, hiszen ez is egy érzékeny terület

Szunyókálj csak, időben felébresztünk!

A szakértők számos kihívást jelentő feladattal szembesültek a tervezés során, sok időt töltöttek például annak vizsgálatával, hogy alvás után milyen gyorsan tudja egy ember visszavenni az irányítást a jármű felett, és milyen tényezők befolyásolják ezt. Azt is vizsgálták, hogy ha a járművezető korábban egy kényelmesebb pozíciót vett fel, mennyi idő alatt képes vezetésre alkalmas testhelyzetbe kerülni és a járművet irányítása alá vonni.

A RUMBA részeként végzett tesztek azt mutatták, hogy a résztvevők nagy része számára az alvási fázist követő 60 másodperces időszak elegendőnek bizonyult. A vizsgálatok azonban a vezetési teljesítményben mutatkozó hiányosságokat és a szubjektív közérzet romlását is megállapították az irányítás visszavétele után. A kutatók ezért arra a következtetésre jutottak, hogy a járműnek egy percnél jóval korábban fel kell ébresztenie a felhasználót, hogy elegendő ideje legyen felébredni, tájékozódni és reagálni. Ehhez az is szükséges, hogy a technológia képes legyen felismerni az utasok állapotát és felmérni, hogy alszanak-e vagy ébren vannak és készen állnak-e arra, hogy átvegyék az irányítást.

Irányíts te, ha úgy érzed!

A projekt továbbá megvizsgálta, hogy az önvezető járműveknek milyen kezelési tulajdonságokkal kell majd rendelkezniük. Ez azért is fontos, mert sokkal inkább biztonságban érezhetjük magunkat, ha tudjuk, szükség esetén nem kell gépekre hagyatkoznunk, átvehetjük az irányítást, ha a helyzet ezt kívánja.
Például akkor, ha valamilyen váratlan, szokatlan szituációban az önvezető autó hirtelen, nagy tempóval elindul vagy éppen vészfékezni kezd, az utasok rosszul érezhetik magukat, ami csökkentheti az önvezető rendszerek iránti bizalmat. Ezt szem előtt tartva a szakértők alaposan megfigyelték, hogy a hivatásos sofőrök hogyan vezetik járműveiket, majd az eredményeket beépítették az automatizált járművek algoritmusaiba.

A koncepciók egy részénél kimondottan nagy figyelmet fordítanak az irányíthatóság könnyű visszavételére

A koncepciók egy részénél kimondottan nagy figyelmet fordítanak az irányíthatóság könnyű visszavételére

Legyen hangulatos és biztonságos

A projekt során a kutatók azt is elemezték, hogy egy adott utazás során a helyzetet figyelembe véve milyen színsémák, milyen anyagok és formatervek, világítási megoldások és vezérlőelemek lennének alkalmasak a jövőbeni belső kialakítások során.

Egy dolgot azonban a kutatók egyértelműen felismertek: a felhasználók kívánságait a jövőben is a biztonsági és műszaki követelmények fogják korlátozni. Balesetbiztonsági okokból és a rendelkezésre álló hely szűkössége miatt az olyan funkciók, mint a vezetés közben elfordítható ülések, továbbra is kihívást jelentenek, még a nagyméretű járművekben is.

Összességében azonban a szakértők arra a következtetésre jutottak, hogy a jövő járművei soha nem látott lehetőségeket nyitnak majd meg az autógyártók, az autóipari beszállítók és a különböző szolgáltatók előtt is, akiknek eddig kevés közük volt a járművekhez.