Egy Chiron Super Sport1 modell átalakításával tisztelgett egy ügyfél és a Bugatti tervezőcsapata az időtlen klasszikus 57 SC Atlantic előtt. Így született meg a különleges 57 One of One.
Komoly jelző a kortalan remekmű, viszont a Bugatti Type 57 SC Atlantic – amelyet Jean Bugatti közel 90 éve alkotott – még mindig a világ egyik legértékesebb és legexkluzívabb autója. Különleges formatervezési megoldásai miatt sokszor a mai, modern Bugattik megálmodásakor is ebből a modellből merítenek ihletet a tervezők. Ez az autó azonban nem csak a Bugatti tervezőcsapata számára jelent kiindulópontot: egy ügyfél saját Chiron Super Sport1 szupersportautóját alakított át az ikonikus Atlantic előtt tisztelegve a gyár tervezőivel közösen. Ennek a koprodukciónak köszönhetően született meg az 57 One of One.
Szerelem első látásra
Az ötlet, hogy elkészüljön az Atlantic előtt tisztelgő egyedi Bugatti, húsz évvel ezelőtt született meg. Az ügyfél – aki egész életében az autók szerelmese volt – ekkor látott először egy Type 57 SC Atlanticot, amikor Oxnardban járt, a Mullin Automotive Museumban. Itt „lakott” a három még megmaradt autók egyike. A titokba burkolózó ügyfelet megbabonázta a különleges jármű és első látásra beleszeretett.
Születésnapi ajándék
Ahhoz azonban, hogy elkészüljön a megrendelő saját, egyedi Bugattija, húsz évnek kellett eltelnie. A hölgy ugyanis férjétől kapta a 70. születésnapjára ajándékba a lehetőséget, hogy az autógyártó szakembereivel közösen megtervezhesse saját járművét. A Bugatti Sur Mesure programja keretében lehetőséget nyújt arra ügyfeleinek, hogy a szokásos testre szabási programon túlmutatóan, saját igényüknek, ízlésüknek és persze pénztárcájuknak megfelelően teljesen egyedi autót alkossanak. A hölgyet a franciaországi Molsheimben Jascha Straub, a Bugatti Sur Mesure vezető tervezője segítette az egy éven át tartó közös munka során.
Megvalósult álom
Mivel a tervező is évek óta álmodozott arról, hogy újraértelmezze az Atlanticot, mindketten tele voltak ötletekkel. Ezért szinte rögtön megkezdődött a dizájn tervezése: az első kérdés pedig az autó színe volt. Mivel a Mullin Automotive Museumban látható ezüstös-kékes árnyalat bevésődött a vásárló fejébe, csak ezt az egyetlen színt tudta elképzelni saját, egyedi autóján is. Ennek megvalósítása azonban nem volt könnyű feladat. A gyári tervezőnek el kellett utaznia egy színmintával a bilbaói Guggenheim Múzeumba, ahol az eredeti autót akkor meg lehetett csodálni a „Motion, Autos, Art, Architecture” című időszaki kiállításon. Itt különböző fényviszonyok között figyelte meg a fényezést, hogy ugyanazt az árnyalatot tudják kikeverni.
440-es tempóhoz igazított hűtőrács
Szintén fontos szempont volt a formatervezés során a Type 57 SC Atlantic nagy, patkó alakú hűtőrácsa. A Chiron Super Sport 57 One of One esetében a Sur Mesure csapata szorosan együttműködött a Bugatti mérnökeivel, hogy az eredetihez hasonló megoldást dolgozzanak ki. Mivel az átalakított Chiron Super Sport végsebessége 440 km/óra, extrém hűtési és aerodinamikai igényeknek kellett megfelelni. Ezért minden egyes beömlőnyílását gondosan kellett megtervezni, hogy ne csupán az elképzelésekhez, igényekhez hasonlítson, hanem megfeleljen a műszaki követelményeknek is. Az így kialakult egyedi formaterv – egy új hűtőrács csiszolt függőleges vonalakkal és vastagabb középső gerinccel – végül amellett, hogy gyönyörű, egyben modern értelmezése is lett az eredeti modellnek, mindeközben pedig hű is maradt az ikonikus Type 57 SC Atlantichoz.
Minden részletre ügyeltek
A fényezés és az újragondolt hűtőrács mellett ötküllős Super Sport keréktárcsákat kapott az autó, a hátsó szárny alsó részén pedig az Atlantic kézzel rajzolt sziluettje látható, amelyet az 57 és a One of One felirat díszít – utalva az eredeti modellre, amely a különleges alkotást ihlette.
Az ülésekhez az ügyfél a Gaucho bőrt választotta, vagyis itt is egy időtlen szín mellett döntött, hogy még jobban kiemelje a külső dizájnt. Az ajtópaneleken az Atlantic sziluettje kézzel varrott Lightning Blue színben pompázik, a középkonzol pedig egyedi betétekkel rendelkezik, amelyeken szintén az 57 One of One felirat olvasható. A Bugatti család művészi víziójának elismeréseként Rembrandt Bugatti ikonikus Táncoló elefánt szobra alapján készült hímzés díszeleg a fejtámlákon. Az ajtóküszöbökön Jean Bugatti, a Type 57 SC Atlantic alkotójának, és Rembrandt Bugattinak az aláírása szerepel.
Az eredmény lélegzetelállító, az eredeti jármű hiteles, modern újraértelmezése lett. Nem véletlen, hogy a Bugatti büszke erre az alkotásra (is), úgy vélik, az 57 One Of One ugyanolyan ikonikus jármű lesz, mint elődje. Most azonban a tulajdonosa élvezheti a különleges szupersportautót. A hölgy rögtön komoly munkára is fogta kedvencét, egyik első útja során az Egyesült Államok nyugati részének festői tájait fedezte fel vele a Grand Touron.
Egy másik feltámasztott legenda
Nem a fenti az egyetlen eset a Bugatti történetében, amikor egy korábbi, ikonikus modellt évtizedekkel később „újraalkottak”. Ilyen a Bugatti Centodieci is, amely egyszerre állított emléket a gyár alapításának 110. évfordulójának és egy ikonikus modellnek, az EB110 Supersportnak is. A mérnököket ugyanis ez a mintegy harminc évvel ezelőtt gyártott jármű ihlette a Centodieci tervezésekor. Az EB110 modellnek köszönheti a márka, hogy az 1980-as évek végén újjászületett. A Centodieci pedig lényegében az EB110 Supersport újraértelmezett változatának tekinthető – persze a mai követelményeknek, elvárásoknak megfelelve.
A Bosch és a Bugatti
Vállalatunk már régóta együttműködik a legendás autógyártóval. A Bosch mérnökei terveztek alkatrészeket például az elektronikus motorvezérlő egységhez és a közvetlen benzinbefecskendező-rendszerhez is a Bugatti 110. születésnapja alkalmából megalkotott, 3,5 milliárd forintot érő, 1578 lóerős Centodieci esetében. Emellett szintén a Bosch szakembereinek aktív közreműködésével tervezték a 400 km/óra feletti sebességre is képes, 1600 lóerős Chiron Super Sport modellekhez a szélvédő tisztításáról gondoskodó részegységeket.