Skip to main content
 

Már a romániai Jászvásár (Iasi) városában is a Bosch által kifejlesztett ütközésre figyelmeztető rendszerrel (TFCW) szerelik fel a villamosokat. A veszélyes helyzetek megelőzésére kifejlesztett eszközt máshol már évek óta használják, ennek köszönhetően például Magyarországon is sikerült csökkenteni a balesetek számát.

Életmentő figyelmeztetés

Ahogyan a legtöbb közlekedési eszköz esetében, úgy a villamosokkal kapcsolatban is igaz az a megállapítás, hogy a balesetek pillanatok alatt következnek be. A problémás helyzetek felismerése és a vezető gyors reakciója a kötöttpályás járművek féktávolsága miatt különösen fontos. Ezért minden másodpercnek jelentősége lehet, ha például egy figyelmetlen gyalogos vagy autós kerül egy villamos útjába.

Éppen ezért fejlesztette ki a Bosch ilyen járművekhez az ütközésre figyelmeztető rendszerét (Tram Forward Collision Warning, röviden TFCW), ami lehetővé teszi, hogy a vezető hamarabb reagáljon a veszélyes helyzetekre, és így megelőzhetők legyenek a balesetek.

Így működik a TFCW

Így működik a TFCW

A rendszer három komponensből áll. Egy többfunkciós kamera figyeli a pályákat, és érzékel mindent, ami a jármű útjába kerülhet, például a gyalogosokat, autókat, tereptárgyakat, kerékpárosokat. Az érzékelést és az esetleges akadályok felderítését egy radar is segíti, még rossz látási viszonyok között, így ködben, esőben és sötétben, éjszaka is. Emellett fogadja a kamerától érkező információkat, ellenőrzi azokat, és összehasonlítja az olyan paraméterekkel, mint a sebesség és a távolság. Mindezek az információk aztán a vezérlőegységben gyűlnek össze. Mivel a legmodernebb Bosch technológia speciális interfészhez csatlakozik, így az lehetővé teszi a rendszer egyszerű, utólagos telepítését még a régebbi villamosmodellekbe is. Közelgő ütközésveszély esetén a rendszer vizuálisan és akusztikusan is figyelmezteti a járművezetőt. Az eszköz egyébként akár automatikusan is képes lenne fékezni, ha a vezető nem reagál, de ezt a legtöbb helyen nem használják aktívan.

Nem ma kezdtük

A Bosch Engineering 2012-ben kezdte el ennek a technológiának a fejlesztését, a munka eredményeként 2017-ben mutatkoztak be az első publikus teszteken működő rendszerek. A Bosch hosszú évtizedekre visszanyúló autóipari tapasztalata adja a városi kötöttpályás utasszállítás vezetéstámogató rendszereinek alapját. Ez vonatkozik mind a bevált hardverekre, mint az érzékelőkre és elektronikus vezérlőegységekre, valamint a szoftverekre és a fejlesztési módszerekre is. Az alkatrészeket a moduláris termékpalettáról választják ki, majd a villamos követelményeihez, valamint az adott útvonalhoz igazítják. A funkciókat persze folyamatosan fejlesztik, a mérnökök azt is szeretnék megoldani, hogy ne csak a szemből érkező járművekre vagy gyalogosokra reagáljon, hanem az oldalról vagy hátulról leselkedő veszélyekre is.

Felére csökkenhet a balesetek száma

Az eddigi teszteredmények azt mutatják, hogy a villamosvezetők komoly koncentrációt igénylő munkáját nagyban segítheti a rendszer. A forgalom többi részvevője mellett nekik ugyanis figyelniük kell a jármű paramétereire és az utasokra is. Ez az egyik oka, hogy időnként kisebb-nagyobb ütközések fordulhatnak elő. A Bosch kamerákra és radarokra támaszkodó rendszere ezeket hivatott megelőzni. A tesztek alapján, használatukkal akár felére is csökkenhet azoknak a baleseteknek a száma, amelyekben villamos is érintett.

A potenciális veszélyhelyzetek száma jelentősen csökkenthető a korai észleléssel

A potenciális veszélyhelyzetek száma jelentősen csökkenthető a korai észleléssel

Közútról kötöttpályára

Ezt a rendszert vállalatunk magyarországi és németországi mérnökei közösen fejlesztették, a kamerát és a radart a Bosch hatvani gyára készíti. A megoldás alapját ugyanaz a rendszer szolgáltatja, amely automatikus vészfék néven már évek óta dolgozik személy- és tehergépjárművekben, valamint autóbuszokon.

Minden vonalon újra kalibrálják a rendszer

Az ütközésmegelőző rendszert a Bosch mérnökei aprólékosan kalibrálják minden vonalhoz. Ehhez a művelethez az érzékelőkkel felszerelt jármű több száz kilométert tesz meg, persze ekkor még utasok nélkül. A rendszer méterről méterre tanulja meg a vonalspecifikus tereptárgyakat, amelyek bekerülnek egy adatbázisba. Ez azt is jelenti, hogy ha másik vonalon akarják használni a szerelvényt, akkor a folyamatot ott is el kell végezni, ugyanakkor egyforma szerelvények esetében elég mindössze egy járművön végig csinálni a folyamatot.

Minden vonalon újra kalibrálják a rendszer

Már több kontinensen bizonyított

Európában, Ausztráliában és Észak-Amerikában több mint 1200 TFCW-rendszert telepítettek már villamosokra, és meglehetősen hatékonynak bizonyultak. Hágában például sikerült felére csökkenteni a balesetek számát. Magyarországon is találkozhattunk már TFCW megoldással ellátott villamosokkal, Budapesten és Debrecenben egyaránt. Budapesten két évvel ezelőtt szereltek fel két, a 41-es járat vonalán közlekedő Tatra villamost, Debrecenben pedig 2021 év elején kezdték tesztelni a rendszert, a 2-es vonalon közlekedő CAF Urbos 3 járműveken.

Debrecenben egy modernebb…
… Budapesten egy klasszikus járműcsalád kapta meg a rendszert

Jászvásáron is vigyázunk az utasokra

Az eddigi sikereken felbuzdulva egyre több helyen döntenek úgy a közlekedési vállalatok, hogy telepítik a rendszert. Idén a romániai Jászvásár összes villamosát elkezdik felszerelni az ütközésjelzővel.  Az eszközöket nyolc különböző típusú és évjáratú villamosba építik be, ami persze komoly kihívást jelent a szakembereknek, mivel a TFCW-t egyedileg kell a különböző villamostípusokhoz igazítani a zavartalan működés érdekében.

A Bosch a közös projekt keretében a rendszer szállításáért és telepítéséért, valamint a villamosvezetők képzéséért felel. A tervek szerint nagyjából egy év alatt kapja meg minden jármű a román városban az eszközt, így 2025 nyarától már Jászvásáron is jóval biztonságosabb lesz a kötöttpályás tömegközlekedés.