Ma már elképzelhetetlen lenne a közúti közlekedés és az élet megannyi más területe az autózással egyidős Bosch nélkül. A több mint 125 éve alapított vállalatunk történelme egybeforrt az automobil fejlődésével is.
Robert Bosch 1886. november 15-én, Stuttgartban alapította finommechanikai és elektrotechnikai műhelyét, és ezzel tette le a később nemzetközivé nőtt vállalat alapkövét. Az Ulm melletti Albeck községben született műszaki zseni 1861. szeptember 23-án látta meg a napvilágot. Már életében nemzetközi elismerést vívott ki saját maga és cége számára, s a vállalat nevéhez több ezer szabadalom fűződik.
Kiváló alapot adott az induláshoz és a fejlődéshez, hogy a 19. század végén az automobil még leginkább a gazdagok kiváltságának számított, illetve egyre inkább elterjedt a motorizált járművek ipari alkalmazása is. Robert Bosch azt a célt tűzte ki maga elé, hogy minél hatékonyabbá tegye az automobilokat, ezzel jelentősen kiterjesztve annak felhasználási területeit. Másrészt az innovatív segédberendezések révén a Bosch termékek jóval kényelmesebbé és biztonságosabbá tették a közlekedést.
Vállalatunk első meghatározó innovációját az 1897-ben kifejlesztett kisfeszültségű mágneses gyújtásrendszer jelentette, amelyet 1902-ben a nagyfeszültségű változat is követett, megnyitva ezzel az utat a gyújtásrendszerek fejlődése előtt. Az újdonság gyorsan rendkívüli népszerűségre tett szert, és az eleinte csak egyetlen, stuttgarti műhellyel rendelkező Bosch nagy céggé és vezető járműipari beszállítóvá nőtte ki magát.
Termékpalettánk folyamatosan bővült, 1913-ban bemutattuk a saját generátorral és akkumulátorral rendelkező világítási rendszert, amelyet elektromos indítómotorok, ablaktörlők, kürtök, illetve irányjelző berendezések követtek. A termékek mellett 1921 óta folyamatosan fejlesztjük saját szervizhálózatunkat is, így a Bosch Service-k ma már a világ minden táján megtalálhatóak.
Az újabb áttörést, a forradalmi újdonságnak számító, dízel befecskendező szivattyú 1927-es bemutatása hozta meg cégünknek. Ez eleinte csak teherautókban kapott szerepet, de 1936-ban a világ első dízelüzemű személyautójának meghajtásában is segédkezett. Nem sokkal később, 1951-ben a Bosch bemutatta első közvetlen benzinbefecskendező rendszerét is, elsőként a kétütemű Gutbrod Superior kisautóban. Három évvel ezután pedig egy legendás típusban, a Mercedes-Benz 300 SL-ben debütált a rendszer négyütemű motorokhoz kifejlesztett változata. 1967-ben pedig már az első sorozatgyártású elektronikus befecskendező rendszerünket, a D-Jetronicot mutattuk be.
Mindeközben, 1932-ben a Bosch felvásárolta a Junkers cég fűtéstechnológiai üzletágát, ezzel megalapozva vállalatunk egyik új fejlődési irányát. Ugyanebben az esztendőben mutattuk be első ütvefúrónkat. Ez az első olyan elektromos fúrógépként jelent meg, amely egyszerre végzett ütő és forgó mozgást. Szintén 1932-ben vásároltuk meg az Ideal elektronikai céget, amelynek márkanevét 1938-ban Blaupunktra változtattuk. A cég számos innovációt adott az autós szórakoztató és navigációs rendszerek terén a világnak. Bár 2009-ben a Blaupunkt márkát értékesítettük, az üzletág fejlődése töretlen és ma már ezen a téren is az egyik legnagyobb gyári beszállítóvá válltunk. 1933-ban aztán újabb sikertörténettel gazdagodott a Bosch történelemkönyve, amikor megjelent az első hűtőszekrényünk.
Két évtizeddel később pedig egy sokkal „nehezebb üzletág” is fejlődésnek indult a Bosch berkein belül. 1953-ban mutattuk be első hidraulikus eszközünket, amely egy mezőgazdasági vontató ekéjének felemelésére és leengedésére szolgáló szivattyú volt. Tíz év elteltével pedig a csomagolástechnikai üzletág alapjait fektette le a Bosch, az Erich Wetzel csomagológépgyár megvásárlásával.
Ugyanakkor az autóipartól távol álló terjeszkedés mit sem változtatott azon a tényen, hogy cégünk fő irányvonala továbbra is a járműipari fejlesztések területe maradt. Ahogy az elektronika egyre nagyobb teret hódított az autózásban, a Bosch is fokozott figyelmet fektetett erre a piacra. 1970-től külön üzem készítette a félvezetőket, egyebek mellett az 1976-tól gyártott lambdaszondákhoz, az 1978-ban megjelent blokkolásgátló rendszerekhez (ABS) és az 1995-ben bevezetett elektronikus menetstabilizáló rendszerek (ESP) számára. Ezen rendszerek segítségével jelentősen sikerült csökkenteni a közúti balesetek számát.
A Bosch terjeszkedése persze a 21. században sem állt meg. 2001-ben az ipari technológia szakértője, a Mannesmann Rexroth is cégünk részévé vált, 2003-ban pedig a nagy múltú Buderus márkával bővült a Bosch fűtéstechnikai részlege. A távegészségügyi megoldásokat kínáló Health Hero Network 2007-ben csatlakozott cégünkhöz, majd egy évvel később az ersol Solar Energy napelemmodul-gyártó cég felvásárlásával jött létre a Bosch Napenergia részlege. Ugyancsak 2008-ban csatlakozott csapatunkhoz az Innovations Software Technology szoftverfejlesztő vállalat.
2011-ben bemutattuk a kerékpározást villanymotorral megkönnyítő eBike meghajtást, két évvel később pedig a motorozás biztonságát növelő motorkerékpár stabilitásszabályozót.
Mint látható, konszernünk érdekeltségi területe mára messze túlnőtt az autóipari fejlesztéseken, ám mindmáig ez a vállalat meghatározó üzletága, évente közel hárommilliárd eurót fordítunk kutatásra és fejlesztésre ezen a területen. A Bosch csoport jelenleg közel 360 ezer alkalmazottat foglalkoztat, a világ 150 országában. Magyarország gazdaságában is fontos szerepet játszik cégünk, jól mutatja ezt a csak pár alkalmazottat foglalkoztató részlegből önálló, ezerfős fejlesztőcentrummá nőtt fővárosi központ, illetve a miskolci és hatvani gyárbővítések is.
Robert Bosch 80 éves korában, 1942. március 12-én hunyt el, Stuttgartban. Életművéhez szorosan hozzátartozik – és nagyszerűen szimbolizálja is azt – a szintén Stuttgartban található kórház, amelyet ő alapított és 75 éve viseli a nevét. E kórház létrehozásával is azt mutatta és tanította az utókornak, hogy innovatív létünk nem csak a termékfejlesztésben nyilvánul meg, hanem egymás és környezetünk iránti elkötelezettségünkben is. A saját és cége egész életét a mai napig átható társadalmi szerepvállalás központja a Robert Bosch Alapítvány. A nonprofit szervezet egyben azt is garantálja, hogy a vállalat innovációi nem részvényeseknek hoznak hasznot, hanem a további fejlődés szolgálatába állnak.
A hölgy EVAval telefonál a készüléken és telefonkönyv van a kezében, vagy mit látunk a képen? 🙂
Az EVA az első Bosch navigációs rendszer prototípusa volt!
Gratulálok a sok sikerhez.
A hybrid hajtás mai helyzetéről szerettem volna többet olvasni, no és az esetleges F1-es autók energia visszanyerő rendszere esetleg nem ezen cég fejlesztése?
Kedves Ágoston!
Ebben a témában ezt a bejegyzésünket javasoljuk:
https://boschblog.hu/feltettuk-az-i-re-a-pontot/
A Formula 1-es hibrid rendszerek kapcsán nem áll módunkban információt adni! 🙂