Az autózás hőskorában elképesztő volt a fejlődés. A járművek számának növekedésével egyre nagyobb igény mutatkozott a felkészült szervizekre is. A kor szavát megértve a Bosch létrehozta a Bosch Service hálózatot. Ennek már 100 éve…
Bizony, egy évszázada írták alá a vállalat vezetői az első Bosch Service szerződését. A hamburgi Max Eisenmann & Co. kerékpár nagykereskedő 1897 óta importált angol gyártmányú autómobilokat, így egyre nagyobb igény mutatkozott a szervizelésre is. 1921 január elsején tehát életbe lépett az első partnerségi megállapodás és ezzel a cég lett a később világhálózattá növő rendszer első tagja.
![Velünk fejlődött az autózás](https://boschblog.hu/wp-content/uploads/2021/12/Boschblog_Car_Service_100_02.jpg)
Elképesztő növekedés
A járműipar robbanásszerű fejlődését jól mutatja, hogy 1926-ban a Bosch Service európai műhelyeinek első nyomtatott jegyzéke már 68 pontot sorolt fel. Ezek Madridtól Stockholmig, Athéntól Glasgowig kínáltak szolgáltatásokat és termékeket. A címtár tanulsága szerint a műhelyeket minden szükséges géppel és speciális szerszámmal felszerelték, amelyek kellhettek az alapos átvizsgáláshoz és javításhoz. A képzett szakemberek mellett pedig alkatrészekből is mindig volt raktáron, igaz ekkoriban jóval kevesebb speciális részegység volt az autókban.
![Elképesztő növekedés](https://boschblog.hu/wp-content/uploads/2099/12/Boschblog_Car_Service_100_03.jpg)
Öt évvel az után, hogy az első műhely megnyitotta kapuit, az autó már alaposan túlvolt úttörő életciklusán. A járművek száma folyamatosan emelkedett, a technikai felszereltségük pedig fejlődött. Hogy érzékeljük ennek dinamikáját, érdemes szemügyre venni a következő adatokat. 1900-ban a világszerte épített autók száma, még alig haladta meg a 10 000 darabot. Tíz évvel később ez a szám már 250 000-re emelkedett, újabb tíz év elteltével pedig elérte a 2,5 millió darabot.
Megváltozó felhasználási szokások
A kezdetekben a sofőrök vagy elég képzettek voltak a javításokhoz, vagy viszonylag drágán szerelőt fogadtak a karbantartásokhoz. Az autók fejlődése, például a világítóberendezések és az önindítók megjelenése könnyebben használhatóvá, olcsóbbá és kényelmesebbé tette az autózást. A járművek számának növekedésével viszont nőtt az igény a szakszerű karbantartásra is.
![](https://boschblog.hu/wp-content/uploads/2099/12/Boschblog_Car_Service_100_04-1.jpg)
A teljes képhez persze az is hozzátartozik, hogy a Bosch már a szerződött partnerek csatlakozása előtt is biztosított támogatást az autósoknak. Saját műhelyei már korábban működtek az egyébként is meglévő értékesítési pontok mellett. Itt a megvásárolt kiegészítőket, alkatrészeket szerelték be. Az Egyesült Államokban, ahol gyorsan terjedtek az autómobilok, már az első világháború előtt működtek ilyen műhelyek, de a világégés során ezeket kisajátították, alaposan lelassítva a fejlődést. A háború után pedig beköszöntött az új koncepció.
![](https://boschblog.hu/wp-content/uploads/2099/12/Boschblog_Car_Service_100_05-1.jpg)
Ez volt a mai Bosch Service hálózat születésének időpontja. A vállalathoz közvetlenül nem kapcsolódó vállalkozások a termékértékesítések mellett javítási szolgáltatásokat is kínálhattak. Az elvégzett munkákról, alkatrészekről, sőt a tanácsadásról is saját számlát állítottak ki. Ez egy 100 éve alapvetően változatlan koncepció, ma is minden partner e szerint működik.
Átlátható működés
![](https://boschblog.hu/wp-content/uploads/2099/12/Boschblog_Car_Service_100_06-1.jpg)
1926-tól egységes arculatot kaptak a műhelyek és szabványos szerződés is garantálta, hogy az ügyfelek ugyanazt a kiszolgálást kapják minden helyszínen. Hat évvel később egy új irányelvekből álló ajánlást adott ki a vállalat. Ebben 152 pontot foglaltak össze a műhelytulajdonosok számára, amelyek a segítséget nyújtottak a raktározás, az ügyféltér, a szállítási szokások és a reklámozás területeken. Ezek mellett kollégáink persze kiemelt figyelmet fordítottak a szerelési folyamatokra, a minőségbiztosításra, a képzésekre, az ügyfélkezelésre és még a balesetmegelőzésre is! A műhelyeket segítve a Bosch azóta is támogatást nyújt minden területen, ezzel segítve a partnerek működését és a minőség biztosítását.
![](https://boschblog.hu/wp-content/uploads/2099/12/Boschblog_Car_Service_100_07-1.jpg)