Sikereinkért igazán sokat tesznek kollégáink. Akár éjt nappallá téve dolgoznak, sőt van olyan, amikor ezek a napszakok teljesen összemosódnak. A téli a körülmények reprodukálása az 1970-es évektől kapott kiemelten fontos szerepet az autóiparban. Sötét és fagyos nappalok és éjszakák követték egymást, a Bosch úttörő mérnökeinek életében, ők a körülmények ellenére mégis imádták a munkájukat! Következzenek a téli tesztek kulisszatitkai.
Mit sem ér a laboratóriumban kifejlesztett modern technika, ha az nem működik minden hétköznapi körülmény között megbízhatóan. Különösen jól tudja ezt minden autóipari szakember, mérnök. Gondoljunk csak bele, hogy egy-egy jármű legyártása után kerülhet forró afrikai körülmények közé, de akár Svédország örök hóba burkolózott szegletébe is. Egy újdonság kifejlesztése ezért is telik évekbe, beleértve a prototípusok ugyancsak hosszas tesztelési időszakát is. Az elektronikus rendszerek különösen érzékenyek, akár 100 Celsius fokos meleget is el kell viselniük a motortérben, vagy éppen mínusz 40 Celsius fokban is hibátlanul kell működniük indítás után. Munkatársaink évtizedek óta azon fáradoznak, hogy ezek között a szélsőséges körülmények között is hibátlanul működjön minden, ami a Bosch üzemeiből kikerül.
Számos olyan fejlesztés akadt az évek során, amelyet nem volt elég a „fagyasztóba” betenni a teszteléshez. Már csak azért sem, mert eredeti funkciójában, vagyis működés közben kellett vizsgálni, hogyan reagál a hőmérsékletváltozásra. Gyakran még az óriási hűtőházak is kevésnek bizonyultak, ezért elkerülhetetlen volt az örök tél birodalmának felkeresése. E célból már az 1970-es évek első felében is az északi sarkkörig utaztak a Bosch szakemberei. Mozgó laboratóriumokkal indultak Svédországba, ahol az Arjeplog közelében található befagyott tavakon tesztelték a kor újdonságait. Ezek a mérnökök a rögtönzés mesterei voltak, akik bármilyen helyzetre viszonylag gyorsan megtalálták a lehető legjobb megoldást. Kezdetben a város egyetlen szállodájában pihenték ki a – sokszor szó szerint – dermesztő munkanapokat.
Ebben az angol nyelvű videóban a Bosch svédországi központjának vezetője mutatja be munkájukat
Kiváló példa a Bosch sarkköri tesztjeire a blokkolásgátló fejlesztése. Érdemes belegondolni, hogy laptopról akkoriban még csak nem is álmodhattak a szakemberek, így a mérési paraméterek rögzítésére maradtak a felírótömbök és a mechanikus adatrögzítők, a finomhangolás eszközévé pedig a forrasztópáka vált. Sokak szemében ma már őskorinak, az idősebb mérnökök szemében viszont sokkal inkább hőskorinak tűnnek ezek a módszerek és körülmények. Ezzel együtt manapság mindenki a mérnöki munka legkülönlegesebb időszakaként tekint vissza ezekre a korabeli tesztelésekre. Merthogy akkor még nyoma sem volt a Bosch 2003-ban megnyitott saját központjának, az Arjeplog közelében befagyott tavaknál. Ma már a 420 hektáros területen mintegy 11 kilométer hosszú úthálózat kanyarog, zömében a befagyott tó legalább 30 centiméter vastag jégpáncélján. A közös munka miatt pedig szinte minden autóipari cég járművei megfordulnak itt fejlesztési, vagy tesztelési céllal, mielőtt gyártásba kerülhetnének.
Hosszasan tudnak mesélni a Bosch régi dolgozói, akik az 1970-es években kezdtek tesztelni Svédországban. Gyakran azt sem tudták, mikor mennek haza, hiszen akár hat hetet is dolgoztak egyhuzamban Arjeplogban, ahol az év bizonyos szakaszaiban az éjszaka és a nappal teljesen összemosódik a földrajzi adottságok miatt. A hőskorban itt dolgozó kollégáink körében sok különleges történet kering, a zord körülmények ellenére mindegyikben lelkesen emlékeznek vissza az itt töltött évekre. „Senki nem kényszerített minket. Tudtuk, hogy az itteni körülmények próbára teszik a testet és a lelket egyaránt. Sokszor úgy éreztük, hogy már nagyon közel az áttörés, csak még egy hét, és utána hazamegyünk. Aztán újabb és újabb megoldásra váró kihívásokkal találtuk szembe magukat, de soha nem adtuk föl” – emlékeznek vissza a hőskor mérnökei.
Volt úgy, hogy a közös vacsora közben támadtak remek ötleteik, amiket muszáj volt előbb a laboratóriumban kipróbálni, de egy mérnöknek az igazi eredmény az, ha működni látja találmányát. Így erőfordult, hogy a vacsora utáni laborozást követően újra kimentek a tesztpályára. Néha még hajnal kettőkor is a tavon teszteltek, mielőtt nyugovóra tértek, de reggel hétre már újra visszamentek. Izgalmas volt ez a munka, olykor óránként oldottak meg olyan problémákat, amelyeken korábban már heteket, hónapokat, vagy akár éveket dolgoztak. Valóban hőskor volt ez, és ennek az önfeláldozó munkának köszönhető több olyan nagyszerű találmány, amelyek azóta emberéletek millióit mentették meg.
A Pagani Huayra BC szupersportautó menetstabilizáló rendszerét is a Bosch mérnökei csiszolták tökéletesre
Feliratkozás a hírlevelünkre:
[wysija_form id=”1″]
Kapcsolódó bejegyzések: