Közelít a nyár, a fagyoknak és a télies időnek az ország nagy részén már jó pár héttel ezelőtt búcsút inthettünk, egyre többször kell az autóban is bekapcsolni a klímát, ha hűvösre vágyunk. Nincsenek azonban ilyen problémái azoknak a mérnököknek, akik a Bosch észak-svédországi tesztközpontjában tökéletesítik például az ABS vagy ESP-rendszereket. Aki hűsölne egy kicsit, nézzen körbe velünk a Vaitoudden-félszigeten!
Az északi sarkkör közvetlen közelében található Arjeplog egy teljesen másik világ, mint amilyenhez a legtöbb nagyvárosi ember hozzászokott. Nagyon kevesen élnek errefelé, két-háromezer lakos jut egy New York méretű területre. Jellemzőek a hosszú, üres utcák és ősztől tavaszig a jóval fagypont alatti hőmérséklet, valamint a rengeteg fagyott tó. Ha egy ilyen vidéket képzelünk el, leginkább rénszarvasokat és északi fényt látunk magunk előtt. Pedig ez a környék hosszú évek óta autóipari mérnökök zarándokhelye, ahol a Bosch egyik tesztközpontja is működik. Itt ugyanis a legújabb fejlesztéseket, prototípusokat garantáltan igazi, zord téli körülmények között lehet tesztelni, akár hóban vagy tükörjégen is.
A Bosch az egyik első olyan vállalat volt, amelyik a közelben kezdett el teszteket végezni mintegy 45 évvel ezelőtt. A hetvenes években még egy befagyott tavon kialakított repülőgép-felszállópályán vizsgálták közúti járművek blokkolásgátló rendszereit. Arjeplog kiváló helyszínnek bizonyult a zord, téli időjárási körülmények közötti tesztelésre, ezért mintegy tizenöt éve úgy döntött a Bosch, jelentős beruházásba kezd a közelben. Így jött létre egy húszmillió eurós projekt eredményeként a ma is használt tesztpálya-központ a Vaitoudden-félszigeten, Arjeplog mellett. Telente mintegy ötszáz Bosch-alkalmazott dolgozik a tesztpályákon, évente összesen ötszázezer kilométert vezetnek.
Van itt minden, ami téli körülmények között nehézség lehet: jeges, havas pályák, akár komolyabb emelkedőkkel megtűzdelve. Persze olyan útszakasz is található, amelyiknek egyik fele jeges, a másik száraz aszfalt, de mély hóban is próbára lehet tenni a járműveket. A vaitouddeni központban összesen harminckét kilométernyi tesztpálya található, amelyek egy részét a szárazföldön építették, de többet egy befagyott tó jegén alakítanak ki. Többek között találhatunk itt kifejezetten ABS-rendszerek fejlesztéséhez használható utakat, de vannak kanyargós, vagy körpályák is, különböző útfelületekkel, a száraz aszfalttól a tükörjégen át a mély hóig, ahogyan a sík tereptől a húsz százalékos emelkedőig mindenféle domborzati viszony között is lehet tesztelni a járműveket.
Ilyen útviszonyok mellett a modern fékrendszereket, elektromos hajtású járműveket vagy vezetést támogató rendszereket hatékonyan lehet vallatni: ami itt megállja a helyét, az máshol is működni fog. Az elmúlt években kifejezetten a hibrid és elektromos hajtásrendszerek teszteléséhez különleges garázsokat is építettek, hiszen ezeknél a megoldásoknál különösen fontos, hogy extrém körülmények között is megbízhatóan működjenek, ehhez pedig mínusz húsz fokos hidegben is tudják vizsgálni az ilyen járműveket.
A legtöbb autógyártó gyakran megfordul a Bosch svédországi tesztpályáján
Abban, hogy a tesztpályákon állandó körülmények legyenek, így megbízható, összehasonlítható mérési eredményekkel tudjanak dolgozni a mérnökök, a pályamesterek segítenek. Az ő feladatuk, hogy állandó útviszonyokat teremtsenek, ha kell fellocsolják és lesimítsák az utat, akár napjában többször is, egy különleges géppel pedig a jég súrlódási együtthatóját a kívánt mértékűre állítsák be.
A téli tesztközpont november végétől március végéig működik állandó jelleggel. A kiszolgáló épületek reggel 8 és este 10 óra között működnek. Elsősorban személygépkocsikat szolgál ki, de a kishaszonjárműveket, sőt a tehergépjárműveket és a buszokat és pótkocsikat is várja 12 tonna össztömegig. A fejlesztéseknek köszönhetően a legtöbb nagy autógyártó mérnökei rendszeresen használják a tesztpályát a Bosch mérnökeivel közösen, vagy akár saját, egyedi projektjeikhez.
Tesztpályák a befagyott tó felületén
Vezetéstechnikai pálya
- nyomvonal: 1850 méteres teljes hossz, az útfelület szélessége 12 méter, a kanyarok száma 8 darab, az út felülete jég.
- nyomvonal: 3000 méteres teljes hossz, az útfelület szélessége 2×6 méter, a kanyarok száma 29 darab, az út felülete jég.
- nyomvonal: 2100 méteres teljes hossz, az útfelület szélessége 12 méter, az út felülete jég.