Skip to main content
 

Mennyire biztonságos egy elektromos autó baleset esetén? Nem változhat négy keréken guruló villamosszékké a jármű, ha megsérülnek a vezetékek? Ezek a kérdések egyre több emberben merülhetnek fel, ahogy terjed a villanymotorok használata az autókban. Szerencsére van megnyugtató válasz, a Bosch biztonsági rendszerének köszönhetően pedig még biztonságosabbá vállnak az elektromos autók.

Az elektromos hajtású járműveknél a benzin és dízelmotoros társaikhoz képest eltérő problémákkal is szembe kell néznünk egy esetleges baleset esetén: halálos áramütést szenvedhetünk, ha hozzáérünk egy feszültség alatt lévő sérült vezetékhez, alkatrészhez. Márpedig vészhelyzetben könnyen előfordulhat, hogy akár a járműben ülők, akár a helyszínre elsőként érkezők, vagy éppen a mentőcsapatok tagjai beleakadnak olyan alkatrészekbe, amelyek áramütést okozhatnak. Már csak azért is, mert amikor gyorsan kell cselekedni, nincs idő ezekre figyelni. Mégsem kell aggódnunk, ha balesetet szenvedünk egy villanyautóban, de akkor sem, ha a segítségére sietünk egy ilyen jármű utasainak.

A nagyfeszültségű elektromos kábeleket élénk narancssárga színnel jelölik az elektromos és hibrid járművekben

A nagyfeszültségű elektromos kábeleket élénk narancssárga színnel jelölik az elektromos és hibrid járművekben

Az elektromos járművekben ugyanis találhatóak olyan biztonsági megoldások, amelyekkel meg lehet előzni a bajt. Például a Bosch alkalmazásspecifikus integrált áramkörökből (ASIC) álló félvezető rendszere segít elkerülni az áramütést egy esetlegesen bekövetkező közlekedési baleset után. A rendszer ugyanis a másodperc töredéke alatt deaktiválja a jármű áramköreit és leválasztja azokat az akkumulátorról. Ez lehetővé teszi, hogy a járműben tartózkodó utasok ne szenvedjenek áramütést és a mentőcsapatok is azonnal segíteni tudjanak, ne kelljen a jármű áramtalanításával foglalkozniuk.

Légzsákrendszereknél már évek óta bevett megoldás nyert most új értelmet

Légzsákrendszereknél már évek óta bevett megoldás nyert most új értelmet

Emellett persze más megoldással is védik az utasokat: ahogyan arról már korábban írtunk, az elektromos autók akkumulátorait, mint potenciálisan veszélyes részegységeket általában a lehető legbiztonságosabb helyre, a jármű padlólemezének közvetlen közelében helyezik el. A korszerű lítiumion cellák ugyan hajlamosak instabilan viselkedni sérülés esetén, erre azonban a fokozott biztonsági intézkedések miatt nagyon kis esély van. Az elektromos autóknál minden cella külön védőburkolatot és csatlakozót kap, így azok akár egyesével is cserélhetők, plusz csomagonként végül teljes egészként is védőburkolatot kapnak. E mellett a legtöbb jármű esetében megerősített kereszttartók és erős acél elemek is védik az akkupakkot. A Bosch azonban most még tovább ment új rendszerével az elektromos autók biztonságának javítása kapcsán.

A rendszer működése tulajdonképpen pofonegyszerű

A rendszer működése tulajdonképpen pofonegyszerű

Ellenőrzött robbanások menthetnek életet

A villanyautók négyszáz-nyolcszáz voltos elektromos rendszere potenciális veszélyforrás lehet, ha egy-egy sérült kábel hozzáér a fém karosszériához, vagy alkatrészekhez. Abban azonban biztosak lehetünk, hogy a Bosch félvezető chipjei biztosítják az akkumulátor automatikus leválasztását. Így a baleset helyszínén senki sem tud érintkezni feszültség alatt lévő alkatrészekkel. Ezek a félvezető eszközök egy pirotechnikai biztonsági kapcsolórendszer részei, amelyek miniatűr robbanóanyag-töltetek segítségével „felrobbantják” a kábeleket, így azonnal megszüntetik a nagyfeszültségű akkumulátorral a kapcsolatot, gyorsan és hatékonyan megszakítják az áramkört. Ezt a megoldást ezen a téren soha nem használták még korábban, ugyanakkor működése kapcsán rengeteg tapasztalatunk van már. Ehhez hasonló rendszer ugyanis ma már szinte minden autóban működik, elég csak a légzsákrendszereket példaként említeni. Ráadásul vezérlésük is nagyon hasonló azokéhoz.

Minden eddiginél komplexebb védelmet kapnak az elektromos autók

Minden eddiginél komplexebb védelmet kapnak az elektromos autók

Ha a légzsákrendszer-érzékelői, vagy épp a borulásérzékelő szenzorok balesetet észlelnek, akkor ez az apró eszköz – amely mindössze körömnyi nagyságú és néhány gramm a tömege – elindítja a robbanásokat, amelyek megszakítják az akkumulátorok és az elektromos eszközök közötti nagyfeszültségű kábeleket. A többesszám itt azért fontos, mert a kimondottan elektromosnak tervezett platformokon, több helyen is lehetnek akkumulátorpakkok az autó különböző részein. Az áramtalanítással kiküszöbölhető az áramütés, vagy az elektromos tűz veszélye is.

Törésteszteket már elektromos autókon is végeznek, biztonsági szempontból eddig ezek biztatóak voltak

Törésteszteket már elektromos autókon is végeznek, biztonsági szempontból eddig ezek biztatóak voltak

Körömnyi segítség az autóknak

Az elektromos autókban használható új biztonsági rendszert tehát eredetileg a légzsákok aktiválásához fejlesztette ki a Bosch. Az alkalmazásspecifikus integrált áramkörök (ASIC) nem nagyobbak, mint egy emberi köröm, egyedi tervezésűek, kifejezetten arra találták ki őket, hogy a biztonsági funkciókat egy másodperc töredéke alatt aktiválják. A Bosch által tervezett légzsák aktiválást felügyelő CG912 –es elnevezésű chip és elődei, megbízhatóan működnek már jó ideje. Sőt, nem csak a biztonsági funkciókhoz használunk hasonló integrált áramköröket. Ilyen apró eszközöket találhatunk a vezetést támogató rendszerek vezérlőiben, vagy épp az adaptív tempomatban, az adaptív távolsági fényszórók kontrollerében, a sávtartó asszisztens, az esőérzékelők és az éberségfigyelő rendszerek kapcsán is. Ezek a pici alkatrészek együtt, de akár külön-külön is életmentők lehetnek – ahogy a fenti példa jól mutatja – egyre több területen az autózás világában.