Skip to main content
 
Technológia

Mi történik, ha törik az elektromos autó?

2018-11-15 No Comments 8 perc olvasási idő

Az elektromos járművek csöndesek, gazdaságosak, de korlátozott a hatótávolságuk. A legtöbb embernek ez a három dolog jut eszébe róluk, így bizony az első gondolatok között fel sem merül a biztonság kérdésköre. Pedig érdemes elgondolkodni, hogy van-e miért aggódni.

Ezen gondolatok mentén szervezett érdekes előadást a Volkswagen Magyarországon kereskedők, partnerek és újságírók számára. A rendezvényen különböző komponenseket mutattak meg testközelből, illetve jó néhány érdekes kérdésre választ kaptak a résztvevők. Sőt, a kiállított tárgyak között volt egy elektromos Up!, ami a Német Autóklub (ADAC) töréstesztjét követően érkezett Magyarországra.
A következőkben összefoglaljuk, hogy mit érdemes tudnunk az elektromos autók biztonságáról, illetve használatáról.

A tesztelt e-UP! alaposan összetört, de az utascella szinte sértetlen maradt

A jó hír az, hogy a mai villanyautók teljesen biztonságosak, a rossz hír viszont az, hogy jó néhány felhasználói szokáson változtatnunk kell a mindennapok során. Persze tudjuk, hogy azt azért senki nem gondolta komolyan eddig sem, hogy minden zöld rendszámos autó egy-egy potenciális villamosszék. Kétségtelen azonban, hogy hallottunk már balesetek során megsérülő, majd később kigyulladó akkumulátorokról és áramütéstől félő tűzoltókról is. Pedig az igazság az, hogy az elektromos autók még talán kevésbé veszélyesek, mint hagyományos társaik. Tény az, hogy az egyik potenciálisan veszélyes részegységük az akkumulátor, ez azonban általában a lehető legbiztonságosabb helyre, a jármű padlólemezének közvetlen közelébe kerül. A korszerű lítiumion cellák ugyan hajlamosak instabilan viselkedni sérülés esetén, erre azonban a fokozott biztonsági intézkedések miatt nagyon kis esély van. Az elektromos autóknál minden cella külön védőburkolatot és csatlakozót kap, így azok akár egyesével is cserélhetők, plusz csomagonként végül teljes egészként is védőburkolatot kapnak. E mellett megerősített kereszttartók és erős acél elemek védik például az e-UP! esetében is az akkupakkot. Ha pedig a jármű balesetet szenved, az akkumulátor diagnosztizálása után dől csak el a további sorsa. Amennyiben a diagnosztika „normál” besorolásúnak minősíti a pakkot, akkor az szállítható és tárolható, ahogy a jármű normál esetben is.

Az akkumulátor műszeres diagnosztikája különösen fontos, ezzel lehet biztosan megelőzni a későbbi tűzeseteket

Ha szikra, füst, gőz, savas szag, tűz, hallható zajok jelentkeznek az akkumulátor közvetlen közelében, illetve a külső burkolat felületi hőmérséklete magasabb mint 80 Celsius fok, repedések, vagy lyukak vannak a burkolatán és szivárog az elektrolit, vagy hűtőfolyadék, az akkumulátor „veszélyes”. Ilyen esetben folyamatos felügyeletre, szükség esetén hűtésre van szükség. Ez egészen addig szükséges, amíg az nem stabilizálódik és vissza nem minősíthető a „normál” kategóriába. Ez esetben már megbontható, vagy megfelelő csomagolásban akár (szilícium-dioxid granulátum) szállítható is. Persze bizonyos előírásokat ilyenkor is be kell tartani, amire leginkább a márkaszervizek, vagy a márkafüggetlen szervizhálózatok vannak felkészülve, így nem ajánlatos a sérült elektromos autót letámasztani a kert sarkában, vagy az ismerős szervizében.

Jól látszik, hogy az akkumulátornak helyet adó padlólemez a törésteszt során nem deformálódott

Az autó működéséhez szükséges többi komponens az akkumulátorhoz hasonlóan többszörösen is biztosított. Az ütközést a légzsák indításhoz hasonlatosan szenzorok diagnosztizálják, amelyek öt másodpercen belül áramtalanítják a nagyfeszültségű komponenseket. Ez egyébként nemcsak az említett Volkswagen esetében van így, hanem az összes elektromos, vagy ilyen rendszerű hibrid jármű esetében is. Ezzel együtt előfordulhat olyan eset, amikor más jellegű baleset, vagy egyéb meghibásodással járó szituáció következik be, ami miatt a rendszer nem old ki automatikusan. Természetesen ilyenkor feszültségmentesíthető a rendszer egy biztonsági áramkör és az abban lévő biztosíték segítségével. Fontos kiemelni, hogy mindez a 12 voltos hálózatot nem érinti, tehát például a segélyhívó, vagy épp a műholdas helymeghatározó-rendszer üzemképes marad.

A műszerfal szinte teljesen sértetlen, a 12 voltos fedélzeti rendszerek a balesetet követően is működőképesek maradtak

Ezzel együtt érdemes átgondolni mit és hogyan csinálunk egy elektromos autó esetében, hiszen már egy kerékcsere is potenciálisan veszélyes művelet lehet. Ezt is csak a megfelelő szakképzettséggel és védőfelszereléssel rendelkező személy végezheti el. Ennek kapcsán három besorolást különböztethetünk meg: Az elektronikában tájékoztatott személy (EuP) felismeri az elektromos járművet és tisztában van annak veszélyeivel. A nagyfeszültségű technikus (HVT) feszültségmentessé tudja tenni a járművet, különböző karbantartásokat végezhet és újra üzembe helyezheti azt. Ehhez már szakképzettség és védőfelszerelés is szükséges. A már említett szervizekben természetesen rendelkezésre állnak ezek az emberek, de egy kisebb műhelyben, vagy akár otthoni szereléshez sem valószínű, hogy tudunk keríteni ilyen ismerőst. A harmadik szintet a nagyfeszültségű szakértő (HVE) jelenti, aki akár az akkumulátorok javításának is nekikezdhet, illetve ő végzi a sérült akkumulátorok csomagolását, valamint jogosultsága van HVT-k képzéséhez is.

Ezt a járművet csak megfelelő védőfelszerelésben lehet biztonságosan áramtalanítani. A narancssárga kábelekről könnyedén azonosíthatók a nagyfeszültségű komponensek

Persze a mérnököknek ennél jóval több mindenre kellet gondolniuk. Az ütközések mellett előfordulhat olyan eset amikor vízkártól kell tartani. Hirtelen lezúduló nagy mennyiségű csapadék, vagy kiöntő folyók esetében sem kell attól tartani, hogy áramütés éri a figyelmetlen autóst. A csatlakozóknál vagy más potenciálisan veszélyes helyen felmerülő nedvesség esetében működésbe lép a már említett biztonsági áramkör, amely az akkumulátoron kívül mindent áramtalanít. Ettől még persze a vízkárral számolnunk kell, de az akkumulátor szigetelése miatt az nem kaphat nedvességet, ezért aztán az esetleges tüzek esetén is oltható/hűthető az elektromos jármű vízzel. Ráadásul mivel a nagyfeszültségű rendszert potenciálkiegyenlítéssel oldották meg, végképp nincs mitől tartani a mindennapi használat, vagy az ilyen esetek során.

Egészen addig nehéz elképzelni a különbséget amíg nem látjuk. Jobb oldalon a töltőkábel vezetékei, balra a hajtáshoz szükséges áramot szállító vezetékek.

Végezetül következzék összefoglalás gyanánt az e-UP! ADAC-töréstesztje. A videóban a képeken is látható autó szerepel, amely benzines testvéréhez hasonlóan öt csillagos értékelést kapott az ADAC szakembereitől. Hasonlóan biztonságos, minden mutatóban, így hozza annak eredményeit. Ez már csak azért is fontos, mert a legkisebb elektromos Volkswagen jelenleg Magyarország egyik legnépszerűbb elektromos autója és a budapesti autómegosztó cégek is ezeket használják. Tehát közöttünk járnak, és sokaknak már gyakorlati tapasztalatuk is van vele. Tartani tehát nem kell tőlük, ahogy a többi elektromos autótól sem. Az viszont kétségtelen, hogy főleg a karbantartások és a veszélyhelyzetek esetén használt biztonsági előírások kapcsán új dolgokat kell megjegyeznünk az elektromos autók érkezésével.