Soulmate néven mutatta be az EDAG a Bosch csoporttal közösen kifejlesztett új roadsterét. A tavaly bemutatott EDAG Light Cocoon kupé testvéreként, túlzás nélkül állítható, hogy a Soulmate „személyében” gyakorlatilag tényleg a jövő autója érkezett el a mába.
Ma már közhelyként jelenthető ki, hogy az internet szinte néhány év alatt alaposan átalakította társadalmunkat, életünket. A gyerekek és a nyugdíjaskorúak számára éppúgy a mindennapok aktív részévé vált az internet és annak vívmányai, mint az aktív, dolgozó emberek életében. Az okostelefon sem számít ma már úri hóbortnak, hiszen jelentősen megkönnyítik életünket az ilyen készülékkel elérhető applikációk, szolgáltatások. Az EDAG és a Bosch pedig egyetért abban, hogy a jövő a közlekedésben és így az autózásban is még inkább, szintén az internetes megoldásokat hozza el.
A vezető okostelefonján tárolt adatok megjelenítése az autók kijelzőin már ma is sokféle lehetőséget kínál a személyre szabott tájékoztatásra. A cél azonban ezen is túlhaladva, valódi személyi asszisztenssé faragni a személyautókat. Egyrészt teljes értékű titkárrá, másrészt, ezzel párhuzamosan – az önvezető funkciók fejlesztésével – igazi robotsofőrré emelve a mai vezetéssegítő funkciókat.
E folyamat egyik lépcsőjeként, olyan okostelefon-alkalmazásként mint például a Bosch MyDriveAssist, már 2016-tól elérhetővé válik az a funkció, amely az autópályákon kiemelt veszélyt jelentő, forgalommal szemben közlekedő járműre figyelmeztet. Nem vagyunk már messze attól, hogy mindezek folytatásaként, teljesen önállóan vezető járművekkel közlekedjünk. A már jelenleg is közutakon tesztelt technológia várhatóan 2020-tól kerül piacra és használatával legalább az autópályákon megvalósul a teljesen emberi beavatkozástól mentes közlekedés. Hiszen például a Volvo új zászlóshajója – a Bosch rendszerei jóvoltából – már most is képes a sebesség és a követési távolság tartásán túl, a kormányzást is önállóan végezni, 130 kilométer/órás sebességig. A Bosch felmérése szerint az önvezető járművekkel csak Németországban harmadával csökkenthető lesz a balesetek száma.
Az EDAG Soulmate azonban nem csupán tartalmazza a fenti vívmányokat, hanem túlmutat a ma már sorozatgyártásban is elérhető műszaki megoldásokon. Műszerfalát, a középkonzollal együtt teljes mértékben képernyők uralják, amelyeknek tartalma az autó körülményeihez illeszkedve változik. Teljesen természetes, hogy megjeleníthetők rajta a sofőr határidőnaplójának adatai, sőt sok egyéb információ. Manapság sem okozna gondot még több adatot szolgáltatni a vezetőnek; a feladat inkább az, hogy ezek úgy jussanak el a sofőrhöz, hogy a legkevésbé vonják el figyelmét a járművezetéstől. Az „okosautó” például automatikusan módosítja útvonalát, ha a vezető naptárában törlik az eseményt, ahová éppen tart az autóval. A lehetőségekhez mérten olyan útvonalat választ a rendszer, ahol a jármű átveheti a vezetés feladatát, így a sofőr hasznosan töltheti az utazás idejét.
A Soulmate vázára húzott áttetsző borítás jóvoltából az autó kifelé és befelé egyaránt fényekkel is kommunikál. A többi autóst például a ráfutásos balesetek veszélyét hordozó torlódásokra figyelmeztetheti eltérő színekkel. Az utastérben felvillanó fények a holttérben tartózkodó gyalogosokra, kerékpárosokra hívják fel a vezető figyelmét, anélkül, hogy zavarnák a vezetésben. Ez többek között annak is köszönhető majd, hogy az internetes adatbázisok jóvoltából az önvezető járművek „belátnak” a kanyarokba. Azaz észlelik a szemmel és érzékelőkkel sem látható akadályokat – baleseteket, útfelbontást – pontosabban tudják, hogy mi várja ott őket, és ennek megfelelően, időben reagálnak. Az út végén pedig a parkolást is teljes egészében az autóra bízhatjuk a Bosch új és az EDAG Soulmate tanulmányautóba is beépített fejlesztés révén. Ennek jóvoltából elég, ha a vezető csupán leállítja autóját a parkolóház előtt, a jármű pedig magától – vezető nélkül – beáll, parkolóhelyet keres, és ki is áll, ha gazdája „hívja”.
A kommunikáció egyszerűsítését persze a másik irányba is megoldotta a Bosch, vagyis a vezető szintén kevesebb figyelemelvonással tud utasításokat adni a Soulmate-nek. Az új Hetes BMW-ben már sorozatgyártású termékként is elérhető e rendszer egyik változata, néhány, érintés nélkül, pusztán gesztusokkal, kézmozdulatokkal és hanggal vezérelhető funkció formájában. Ez is azt vetíti előre, hogy a jövőben szinte úgy kommunikálhatunk majd autónkkal, mintha élő személlyel beszélgetnénk. Ugyanakkor – bár elsőre talán ez fel sem merülne – az érintésérzékeny felületek is fejlődés előtt állnak. A Bosch még csak néhány hete bemutatott, friss fejlesztése az EDAG tanulmányautójában az újfajta érintőképernyő. Ennek lényege, hogy eltérő felületi struktúrák érzetét képes megvalósítani, bár látszólag ugyanolyan sima felületű képernyő, mint bármely másik manapság használatos társa. Mégis, érintésre például érdesnek érződik a felület a felhasználó számára, vagy a felület megnyomása olyan érzetet kelt, mintha valódi billentyűt nyomnánk meg. E technológia jóvoltából számos funkció anélkül kezelhetővé válik, hogy a vezetőnek le kéne venni tekintetét az útról. Hiszen pusztán tapintás alapján érzékelhetők a különböző funkciójú „kapcsolók”. Ugye, milyen jó tudni, látni, hogy mit tartogat számunkra az autóipar a jövőben?
Értesüljön a Bosch Magyarország Blog legfrissebb bejegyzéseiről:
[wysija_form id=”1″]