Skip to main content
 
Okosvilág

Biztonságos önvezetők

2024-02-06 No Comments 9 perc olvasási idő
Biztonságos önvezetők

Négy évvel ezelőtt 21 német autóipari szereplő és a német kormány egy közös projektben (VVM) egyesítette erőit. Az összefogás célja egy olyan biztonsági szabvány megalkotása volt, amely a világon elsőként képes az önvezető járművek ellenőrzésére városi környezetben.

A városi közlekedés kihívásai

Gyalogosok, kerékpárosok, motorosok, korlátozottan belátható kereszteződések, közlekedési lámpák és táblák, sűrű forgalom: az önvezető rendszereknek például ezekkel a kihívásokkal kell megbirkózni városi környezetben. Ahhoz, hogy a jövő önvezető járművei képesek legyenek kezelni a felsoroltak mellett minden más helyzetet – így a rendkívül ritka forgatókönyveket is – olyan áttekinthető struktúrákra és folyamatokra lesz szükségük, amelyek kivételes helyzetekben is lehetővé teszik a rendszer biztonságos működését, vagyis ellenőrizni is tudják a manővereket.

A városi forgalomban rengeteg változóra kell odafigyelni

A városi forgalomban rengeteg változóra kell odafigyelni

A VVM kutatási projekt lényege annak ellenőrzése, hogy az önvezető járművek biztonságosan és megbízhatóan reagálnak-e minden helyzetben. Az előírások betartása mellett a német autóipari szereplők tehát éppen azon dolgoznak, hogy az önvezető rendszerek minél hamarabb és minél biztonságosabban legyenek képesek közlekedni az utakon. Mindennek az alapja a most kifejlesztett rendszer.

Ellenőrzött biztonság

Az önvezető rendszerek tervezése és fejlesztése során az első és legfontosabb szempont a biztonság. Az ilyen funkciókat azonban ellenőrizni is kell, mielőtt egy jármű engedélyt kap közúti használatra. Ennek érdekében a 21 projektpartner közösen kidolgozott egy modellt, amely eljárások, módszerek és eszközök sorozatát tartalmazza. Ez lehetővé teszi az önvezető rendszerek ellenőrzését, ha a fejlesztéseket iparági szinten alkalmazzák.

A konzorcium tagjainak listája

A konzorcium tagjainak listája

A széleskörű elterjedést jelentősen megkönnyíti, hogy a kifejlesztett megoldás minden autógyártó számára képes azonos struktúrákat biztosítani a városi területeken működő önvezető rendszerek ellenőrzéséhez és validálásához. A VVM olyan referenciarendszert hozott létre ezzel az iparág számára, amely kiiktatja a módszertani hiányosságokat, és biztosítja a német ipar úttörő szerepét az automatizált vezetés nemzetközi terén. Ez alapján ráadásul létrehozhatóak globális, iparági szabványok is, a projektben alkalmazott forgatókönyv-alapú biztonsági ellenőrzési megközelítésnek köszönhetően.

Ha már biztonságos, legyen hatékony is!

A projekt során azt is vizsgálták a szakemberek, hogy a telepített infrastruktúra miképp segítheti ki a rendszert

A projekt során azt is vizsgálták a szakemberek, hogy a telepített infrastruktúra miképp segítheti ki a rendszert

A VVM projekttel párhuzamosan több olyan fejlesztésen is dolgoznak a Bosch szakemberei, amelyek biztonságosabbá teszik az önvezető és fejlett vezetéstámogató rendszereket. Például a LUKAS projektben azt vizsgálják, hogyan lehetne javítani a közlekedés hatékonyságát és biztonságát a komplex városi forgalomban. A szakemberek ezért a rendelkezésre álló összes információ felhasználásával próbálják megoldani, hogy gyorsabban, gördülékenyebben, biztonságosabban lehessen közlekedni. Ehhez összegyűjtik többek között a csomópontokban elhelyezett érzékelők, térfigyelő kamerák és közlekedési lámpák által gyűjtött adatokat, a csatlakoztatott járművek, valamint a gyalogosok vagy kerékpárosok által használt mobileszközöktől – például okostelefonoktól – származó információkat.

Továbbra is a városi környezet jelenti a legnagyobb kihívást az önvezetés kapcsán

Továbbra is a városi környezet jelenti a legnagyobb kihívást az önvezetés kapcsán

Egy algoritmus segítségével a rendszer képes átfogó modellt készíteni a helyi környezetről, és ennek alapján tervezni manővereket a kapcsolódó forgalom résztvevői számára. A koncepció lényege, hogy a szerver környezeti modelljéből származó objektuminformációkat visszacsatolják az úthasználókhoz, így pedig olyan területekre vonatkozó adatokat is képes szolgáltatni a rendszer, amelyeket a forgalom egyes résztvevői maguktól nem tudnának észlelni.

Önzetlen önvezetők

Egy másik kutatásban pedig a kommunikációs csatornák fejlesztésére helyezték a hangsúlyt, amivel azt szeretnék elérni, hogy ne legyenek „önzőek” az önvezető járművek. Ez azért fontos, mert a biztonságos és gyors közlekedés során nem „gondolhat” egy teljesen automatizált jármű sem kizárólag „magára”, mások igényeit is figyelembe kell vennie. Az automatizált járműveknél ezért Sense-Plan-Act (Értelem-Terv-Cselekvés) koncepcióról beszélünk, aminek a megvalósításához fejlett kommunikációs technológiák szükségesek. A V2X (vehicle-to-eveything communication) rendszer így az automatizált járművek fontos elemévé válik.

Az önvezető autóknak empátiát is kell tanulniuk, mert emberek között kell közlekedniük

Az önvezető autóknak empátiát is kell tanulniuk, mert emberek között kell közlekedniük