Skip to main content
 
Történelem

Miért éppen Argentína?

2024-10-22 No Comments 20 perc olvasási idő
Miért éppen Argentína?

Kevesen gondolnák, hogy milyen fontos szerepet játszott Argentína vállalatunk életében és nemzetközi sikereiben. Pedig a latin-amerikai piac már a huszadik század elejétől meghatározó része volt a cégcsoport stratégiájának.

Irány külföld!

Robert Bosch már a 19. század végén felismerte, hogy a német piac önmagában nem lesz elegendő, ha tovább szeretné fejleszteni a vállalatot. A nemzetközi terjeszkedés jó döntésnek bizonyult, hiszen így sikerült globális szereplővé válni. Németországon kívül elsőként 1898-ban Londonban, majd Franciaországban alapított Robert Bosch leányvállalatot 1899-ben.

Londonban kezdte meg működését az első leányvállalat

Londonban kezdte meg működését az első leányvállalat

Korán átkeltünk az óceánon

Nem sokat kellett várni a tengerentúli terjeszkedésre sem, a huszadik század elején sikerült teret nyerni az Egyesült Államok piacán is az akkori sikertermékkel, a gépjárművek mágneses gyújtásrendszerével. Ennek nyomán 1906-ban már egymillió dollár értékű rendelést adtak az „újvilágból” a Bosch részére, ami egy éven belül megduplázódott. Az amerikai térnyerés olyan dinamikus lett, hogy 1912-ben a Bosch saját gyárat létesített és ott – a Massachusetts állambeli Springfieldben – kezdte előállítani a terméket.

Az Egyesült Államokban is komoly sikereket könyvelhetett el a vállalat, köszönhetően a termékek minőségének és a sikeres marketingnek

Az Egyesült Államokban is komoly sikereket könyvelhetett el a vállalat, köszönhetően a termékek minőségének és a sikeres marketingnek

Az újabb lehetőségek országa

Az európai és egyesült államokbeli mellett a latin-amerikai piac is ígéretesnek tűnt ekkoriban. Argentína különösen, hiszen ebben az országban a liberális gazdaságpolitika és a tömeges bevándorlás felgyorsította az iparosodást, és hozzájárult ahhoz, hogy a gazdaság rohamos mértékben fejlődjön a 20. század első évtizedeiben. Ezért már 1908-ban értékesítési irodát nyitottunk Buenos Airesben, ami akkoriban több mint egymillió lakosával Latin-Amerika legnagyobb és legfontosabb városa volt. Azonban nemcsak a sok ember, hanem az autók korai elterjedése is segítette vállalatunk argentínai fejlődését.

Válságból előny

Az 1920-as évektől aztán már Latin-Amerikában is megvetette a lábát a vállalat

Az 1920-as évektől aztán már Latin-Amerikában is megvetette a lábát a vállalat

A tengerentúli terjeszkedésnek az első világháborút követő gazdasági válság adott újabb lökést: Robert Bosch úgy látta, külföldön kell újabb piacokat meghódítani, ha talpon akar maradni, mivel az első világháború alatt és az azt követő években az európai megrendelések akadoztak. Robert Bosch 1921-ben ezért dél-amerikai útra indult, hogy képet kapjon a gazdasági lehetőségekről. A látottak meggyőzték, ezért úgy döntött, hogy saját céget alapít Argentínában, amelynek az is feladata lett, hogy koordinálja termékeinek értékesítését és beszerelését Brazíliában, Chilében és Uruguayban is.

A terv 1924-ben a Robert Bosch SA Buenos Aires-i megalapításával vált valóra, amely a Calle Rivadavia utcában tartott fenn egy értékesítési irodát. Mivel 1925-re a város lakossága – a rengeteg európai bevándorlónak köszönhetően – hárommillió főre nőtt és emellett már akkor 80000 autó szelte az utakat, fontos értékesítési piaccá vált.

Ez a fénykép 1924-ben készült a Bosch irodájáról

Ez a fénykép 1924-ben készült a Bosch irodájáról

Mindenkit meggyőzött a minőség

Ugyan sok versenytársa akadt vállalatunknak, de a Bosch termékek minősége mindenkit meggyőzött. Egy helyi munkatárs arról számolt be, hogy a Buenos Aires-i sofőrök, amikor a stuttgarti termékekről kérdezték őket, rendszerint lelkesen felkiáltottak: ¡No hay como Bosch! – „Nincs semmi olyan, mint a Bosch!”

Az üzlet annyira jól ment, hogy a Bosch az 1930-as évek elején egy új, nagyobb üzembe költözött Riobambába. A 25 munkatársat foglalkoztató telephelyen bizonyos termékek összeszerelését is elvégezték. A vállalat még azt is fontolóra vette, hogy komplett termékeket gyártsanak Argentínában licenc alapján.

Buenos Aires különleges szerepet töltött be a vállalat életben

Buenos Aires különleges szerepet töltött be a vállalat életben

A nagy visszatérés

A második világháború azonban keresztülhúzta ezeket a terveket. A háború végén a Robert Bosch SA-t kisajátították, a márkanév jogaival együtt. A Bosch azonban nem akart lemondani az argentin piacról, ezért 1956-ban Buenos Airesben megalapította az Aparatos y Accessorios SRL (APAC) értékesítési vállalatot. Alig két évvel később pedig cégünk visszaszerezte a márkanév jogait Argentínában. Az 1960-as évek elején ezért az APAC vállalatot átnevezték Robert Bosch Argentina SRL-re.

Azok a hatvanas évek…

Azok a hatvanas évek…

Ezt követően, 1967-ben a Bosch visszatért korábbi terveihez, és Buenos Airesben megkezdte a gyújtógyertyák és izzítógyertyák gyártását, majd 1969-ben új üzem építésébe kezdett az autóipari berendezések gyártására. Amikor 1973-ban Tucumán tartományban megnyílt az új létesítmény, Buenos Airesből oda helyezték át a termelést, és tovább bővült a Dél-Amerikában gyártott eszközök köre. Miközben a gyártást és összeszerelés északon végezték, az értékesítés központja 1982-től ismét Buenos Aires lett.

Azok a hatvanas évek…

Zűrzavaros évtized

Az ezt követő években Argentínára szinte állandó politikai és gazdasági változások voltak jellemzők, ezért a Bosch számára is sokáig szinte lehetetlen volt a stabil üzleti fejlődés. Ennek eredményeképpen vállalatunk arra kényszerült, hogy átszervezze argentínai tevékenységét, emiatt 1988-ban bezárt a tucumáni üzem.

Kilábalás a válságból

Az átszervezések utáni fellendülés 1995-ben kezdődött, amikor a Robert Bosch Industrial SA és az Argelite SAIC vegyesvállalatot alapított az argentin és uruguayi autóipar kiszolgálására Buenos Airesben. A Bosch később 100 százalékos részesedést szerzett a cégben, ami lehetővé tette az üzletág bővítését. A gyárat 2009-ben adták el.

Kezdjünk okosan gazdálkodni!

Kezdjünk okosan gazdálkodni!

Ezt követően új területen vetette meg lábát a Bosch, mivel cégünk felismerte az ország hatalmas szántóterületeiben rejlő lehetőségeket. Ezért 2016-ban a vállalatunk megkezdte az IPS intelligens növényvédelmi- és mezőgazdasági rendszer fejlesztését. Ennek lényege, hogy az automatizált, adatalapú vetés segítse a gazdákat a magasabb terméshozam elérésében. Mára már több mint kétmillió hektárt vetettek be ezzel a megoldással, és a piac azóta is folyamatosan bővül.

Kezdjünk okosan gazdálkodni!

Ígéretes argentin jövő

Cégünk argentínai székhelye jelenleg San Isidróban található, ahol egy képzési központ is működik, az autóipari technológia területén dolgozó szakemberek és diákok számára. A Bosch Rexroth SAIC központja pedig Carapachayban található. Ezen kívül a Bosch működteti az ország legnagyobb, független műhelyhálózatát, több mint 300 Bosch Car Service szakszerviz található Argentínában.