„A motorsport világa veszélyes” – aki valaha vásárolt már belépőjegyet autóversenyre, az jó eséllyel találkozott már ezzel az üzenettel. Robert Wickens is jól tudta ezt, hiszen gyerekkora óta a versenypályák bűvöletében élt és ez az után a bizonyos tragikus nap után sem változott.
A kanadai versenyző 1989-ben született és karrierje a kezdetektől szépen alakult. Több gokartbajnoki cím után 16 évesen már forma-autókkal versenyzett, 20 évesen pedig a második helyen végzett az FIA Formula 2 bajnokságában. Komoly esélye volt rá, hogy Formula 1 pilóta legyen, végül azonban „csak” a tesztelésig jutott.
Volt élet a királykategória után
Végül az F1 nem sikerült, de pályafutása nem tört meg, a DTM-ben folytatta, ahol a Mercedes-Benz tehetséggondozó programjába került. Bár több jó futama is volt, a bajnoki címre nem volt esélye. Végül a formula autók másik királykategóriájába az IndyCar versenysorozatba igazolt. Minden jól is alakult, hiszen szerzett pole pozíciót és 2018-ban ő lett a legjobb újonc a legendás Indy 500 versenyen. Aztán 2018 augusztus 18-án megváltozott az élete, amikor a Pocono versenypályán hatalmas balesetet szenvedett.
Wickens balesete a Pocono versenypályán
Ennek következtében eltört a gerince, több csigolyája, a lábai és a kezei is több helyen. Összezúzódott a tüdeje és néhány héttel később az is kiderült, hogy örökre lebénult.
Túlélőből lett visszatérő
A kanadai pilóta azonban nemcsak túlélte a balesetet, hanem végül vissza is tért. Már 2018-ban közzétett néhány képet arról, hogy segítséggel ugyan, de megtett néhány lépést. 2019-ben már autót vezetett, 2021-ben pedig versenyautót. Egy évvel később egy teljes versenyévadot teljesített a Michelin Pilot Challange túraautó versenysorozatban.
Itt sem volt azonban megállás, 2023-ban egészen a bajnoki címig meneteltek csapattársával és az idei évben is végig harcban voltak a címvédésért, amely végül nem sikerült. Az idei szezonban a Bosch Motorsport csapata is közeli ismeretséget köthetett a versenyzővel, hiszen amerikai mérnök kollégáink egy speciális kézi fékrendszert fejlesztettek a máig tolószékhez kötött versenyzőnek.
Kézzel irányított fékrendszer
Az idei indianapolisi versenyhétvégén egy különleges technológiai újítástól volt hangos a boxutca. A Bosch Motorsport csapata kézzel vezérelhető elektronikus fékrendszert (EBS) fejlesztett Robert Wickens számára.
A versenyző pedálok helyett immár a kezével vezérelheti az üzemi fékberendezést a Hyundai Elantra TCR versenyautóban. Erre azért volt szükség, mert bár Robert továbbra is nagyon gyors volt, a baleset maradandó következményei miatt nem minden pályán tudott egyenletes teljesítményt nyújtani a teljes versenytávon.
A Bosch mérnökei a Le Mans Daytona Hybrid (LMDh) versenyautóknál használt elektronikus fékrendszer vezérlőmodulját használták az átalakításkor. Ez a kipróbált és robusztus technológia lehetővé teszi, hogy Wickens konzisztensebb legyen a fékezéskor. Ráadásul a versenyzők számára fontos adatok pontosabb rögzítését is biztosítja.
Eltűnnek a testi hátrányok
Az innovációs projekt kapcsán Jacob Bergenske a Bosch Motorsport észak-amerikai vezetője kiemelte, hogy szívesen segítettek, hiszen a kompetencia és maga a technológia is adott volt. A projekt nemcsak egyszeri segítségnyújtásból állt, hiszen a Bosch szakemberei mostantól szorosan együtt dolgoznak Wickens csapatával és természetesen magával a versenyzővel is a következő években.
A Bosch mérnökei most azt vizsgálják, hogy a pontosabb fékerőt biztosító rendszert hogyan lehet integrálni az egyszerűbb, olcsóbb versenyautókba is gazdaságosan. A rendszer legnagyobb előnye, hogy az elektronikus vezérlésnek köszönhetően kiküszöbölhető a súrlódásból és különböző kopásokból eredő késlekedés a fékrendszerekben.
Wickens esetében a fékezés eddig egy kétkezes művelet volt, ami megakadályozta őt a visszaváltásokban, csakhogy mostantól elég az egyik kezével fékezni, így a másikkal kezelheti a sebességváltót. Ez visszaadja számára ugyanazokat a lehetőségeket, amelyek a többi pilóta számára egyébként is adottak.
Sikeres debütálás
Persze mielőtt az új rendszert a pályára vitte volna Wickens, több tesztprogramot is elvégzett ő és csapata, valamint a Bosch mérnöki különítménye. Az indianapolisi bemutatkozás abszolút siker volt, hiszen Wickens a második helyen végzett. Bár az utolsó fordulóban nem sikerült megvédenie bajnoki címét szomorúságra nincs oka: a szakértők szerint fényes jövő állhat előtte – köszönhetően a Bosch Motorsport lelkes mérnökeinek is.
Wickens most abban bízik, hogy ismét magasabban jegyzett kategóriákban versenyezhet majd, hiszen ez a technológia a gyorsabb járműveknél még lényegesebb hátrányt jelentő tényezőket is képes lesz csökkenteni, sőt talán el is tünteti azokat.
Az már most biztos, hogy ad egy esélyt a mozgáskorlátozott versenyzők következő generációjának, Wickens kitartását ismerve pedig talán nem korai kijelenteni, hogy hallunk még felőle, magasabb kategóriák kapcsán is!