Történelem

ABS: az autótól a kerékpárig

2018-09-20 No Comments 7 perc olvasási idő

Szó sincs róla, hogy visszafelé forgatnánk az idő kerekét, sőt éppen ellenkezőleg. A Bosch blokkolásgátló fékrendszer korszakalkotó különlegességeiről emlékezünk meg az alábbiakban. Az ABS ugyanis idén 40 éves. Ráadásul egy vadonatúj blokkolásgátló forgalmazása is elkezdődik idén.

Hivatalosan 1978. augusztus 22. és 25. között, a világon elsőként mutatta be a Bosch a forradalmi elektronikus blokkolásgátló fékrendszert (Anti-lock Braking System – ABS), a Mercedes-Benz tesztpályáján, Untertürkheimben. Ez tekinthető a mai járművekben már természetes digitális vezetőasszisztensek első képviselőjének. Az ABS segítségével a jármű kerekei lassításkor nem blokkolnak, így minden körülmények között, még vészfékezés esetén is kormányozható, irányítható marad az autó. Ez természetesen a mai napig kiemelten fontos biztonsági tényező. A Bosch fejlesztése elsőként a Mercedes-Benz zászlóshajójában debütált. Az S-osztály W116 nemzedékében (amelyben Jockey Ewing is kezdte pályafutását) 1978 végétől már a rendelhető tételek sorát gazdagította a blokkolásgátló.

Balra a blokkolásgátló nélküli autó nekicsúszik az akadálynak, míg jobbra a blokkolásgátlós jármű ki tudja kerülni

A blokkolásgátló pályafutása mégsem 1978-ban kezdődött. Hiszen a Bosch már 1936-ban szabadalmat nyújtott be egy „eszközre, amely megakadályozza a fékező kerekek blokkolását”. Repülőkön és vasúti járműveken meg is jelentek különféle blokkolást mérséklő szerkezetek, de a közúti járművek jóval bonyolultabb megoldást kívántak. Egészen 1970-ig kellett várni az első, személyautóba építve sikeresen működő példányra, ám ez sem bizonyult elég megbízhatónak a sorozatgyártáshoz. Az áttörést a digitális vezérlőelektronika alkalmazása hozta el. Ennek köszönhetően kerülhetett piacra a személyautókba szánt első blokkolásgátló 1978-ban.

A blokkolásgátló elemei: a sebességérzékelők mindkét első kerékhez (1) és a hátsó tengelyhez (4), valamint az elektromos vezérlőegység (2) és a hidraulikus egység (3)

A számítógéppel vezérelt blokkolásgátló rendszer a mai napig ugyanazon az elven működik, mint negyvenéves elődje: mérsékli a fékerőt, ha az érzékelőktől érkező jelek alapján a kerekek megcsúsznának. Mindez a másodperc töredéke alatt zajlik, a számítástechnika fejlődésével egyre gyorsabban. A rendszer összetettségét mutatja, hogy pontosan mérni kell a kerekek forgási, lassulási és gyorsulási sebességét, méghozzá bármilyen körülmények között. Kánikulában és fagyban, sárban és autópálya-tempónál, kanyarodás közben és erős rázkódást okozó rossz minőségű útfelületen egyaránt helytálló adatokat kell biztosítani a vezérlő számítógépnek.

A személyautók, a teherjárművek és a motorok után immár a kerékpárokhoz is kínálunk blokkolásgátlót

Manapság persze már teljesen természetes, hogy minden személyautóban ugyanúgy megtalálható az ABS mint a kormánykerék. Használatával elsősorban nedves, illetve csúszós téli, havas-jeges útviszonyok között könnyebb és biztonságosabb a közlekedés. A blokkolásgátló érzékelői idővel több más biztonsági rendszer működését is lehetővé tették. Hiszen ezek alapján akadályozza meg a kerekek kipörgését gyorsításkor a kipörgésgátló, valamint az elektronikus menetstabilizáló (ESP), a vészfékasszisztens és a távolságtartó tempomat is használja a kerekek sebességét és sebességváltozását mérő jeleket.

Külön figyelmeztetés jelez, ha – az eBike akkumulátorának lemerülése miatt – nem működik a blokkolásgátló

A közúti közlekedés biztonságot alapvetően befolyásoló blokkolásgátló rendszer az 1980-as évektől már a haszonjárművekben is megjelent, az 1990-es években pedig sok személyautóba már alapfelszerelésként került be. A Bosch 1995-ben a motorkerékpárokhoz fejlesztett blokkolásgátlóját is elkészítette. A 2018-as esztendő pedig nem csak azért mérföldkő cégünk életében, mert most 40 éves az ABS. Hanem azért is, mert 2018-ban immár a kerékpárok számára kifejlesztett blokkolásgátlóját is piacra dobja a Bosch.

Csakis eBike modellek szerelhetők fel blokkolásgátlóval

Nyilván mindenki tapasztalta már, milyen veszélyhelyzetet jelent kerékpározás közben az első kerék megcsúszása. Márpedig a kétkerekűek egyre hatékonyabb tárcsafékes rendszerei a fékkar kis mozdítására is nagy fékerőt képesek biztosítani. Vészhelyzetben viszont többnyire teljes erővel húzzuk meg a fékkarokat a baleset elkerülése érdekében. Érthető módon ilyenkor nincs mindenki tudatában kerékpárja lassítási képességeinek, illetve az ezzel járó veszélyeknek. Az első kerék megcsúszása, blokkolása akár a hátsó kerék elemelkedését is eredményezheti a talajtól, ami további veszélyeket rejt.

Blokkolásgátló kerékpárokhoz

Kerékpárokhoz készített blokkolásgátló rendszert (ABS) a Bosch. Az egycsatornás – az első kerék megcsúszását megakadályozó – megoldással a Bosch Mobility Experience 2017 rendezvényen újságírók is megismerkedhettek, sőt ki is próbálhatták az ezzel szerelt eBike kerékpárokat!

Közzétette: Bosch Magyarország – 2017. július 11., kedd

Mindezt megakadályozza a Bosch új, eBike modellekhez elérhető blokkolásgátló rendszere. Az alapvetően az első kerékre ható ABS nem csupán a lassított kerék blokkolását akadályozza meg. Ugyanis a rendszer olyan esetben is csökkenti az első kerékre ható fékerőt, amikor a hátsó kerék levegőbe emelkedésének a veszélyét érzékeli, így maximalizálva a teljes fékerőt. A jelentős plusz biztonságot adó ABS minden kiegészítőjével együtt összesen 800 grammal növeli a bringa tömegét. Az eBike akkumulátorának lemerülése esetén jelzés figyelmeztet a kerékpár kijelzőjén az ABS működésképtelenségére. Normál körülmények között viszont bátran húzhatjuk teljes erővel a blokkolásgátlós eBike fékkarjait, hiszen mindig biztonságosan számíthatunk a maximális lassulásra – ugyanúgy, mint a személyautóknál immár 40 éve.

Iratkozz fel hírlevelünkre