A Bosch kutatása szerint a megkérdezettek csaknem háromnegyede a kisebb, márkafüggetlen autószerelő műhelyeket részesíti előnyben, míg márkaszervizt leginkább a 18-29-év közöttiek, valamint a 60 évnél idősebbek választanak. A legfőbb szervizválasztási szempont a szakértelem és a megbízhatóság, a várható költség csak a harmadik helyen szerepel.
A Robert Bosch Kft. megbízásából a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet 2008, azaz a gazdasági és pénzügyi válság kezdete óta kétévente országos, reprezentatív kutatás keretében térképezi fel a magyar autósok szervizeltetési szokásait.
Az első, 2008-as kutatás eredményei azt mutatták, hogy Magyarországon az autósok 51 százaléka kisebb, márkafüggetlen autószerelő műhelyben, 38 százaléka pedig márkaszervizben javíttatta az autóját. (Ez utóbbi kategóriának nem egészen fele garanciás javítás volt.) Az arányok az évek során folyamatosan a kisebb, márkafüggetlen műhelyek javára tolódtak el: 2016-ban már a megkérdezettek 74 százaléka részesíti előnyben azokat, míg márkaszervizbe csak 20 százalékuk jár, ezen belül a garanciális javítások aránya is körülbelül egyharmadra csökkent.
A trendet a hazai járműpark öregedése is okozza, hiszen az idősebb autókat kevésbé viszik márkaszervizekbe: a 20 éves kor feletti autót használók esetében a kisebb, márkafüggetlen műhelyt választók aránya már 81 százalék, ráadásul 15 százalékuk saját maga javítja a kocsiját. Az 5 évnél fiatalabb járművek tulajdonosainak azonban már 64 százaléka javíttat márkaszervizekben, amelynek kicsit kevesebb, mint a fele a garanciális javítás.
Az autótulajdonosok életkori megoszlását vizsgálva mindenképpen érdekes adat, hogy márkaszervizt leginkább a 18-29-év közöttiek és a 60 év fölöttiek választanak, míg a kisebb, márkafüggetlen autószerelő műhelyek a 30-39 év közöttiek körében a legnépszerűbbek.
A márkafüggetlen szervizek térhódítását azok számának látványos emelkedése és az új szervizhálózatok megjelenése is magyarázhatja. A 2016-os kutatásban szereplő 12 szervizlánc közül a kutatás eredményei szerint a Bosch Car Service a legismertebb, amely ismertsége 2008 óta folyamatosan növekszik.
Legfontosabb a szakértelem és a megbízhatóság
A 2016-os felmérés eredményei azt mutatják, hogy az autószerelés a magyarok számára minden eddiginél bizalmibb szolgáltatásnak számít: egyre többen ismerős vagy barát ajánlása alapján választanak autószervizt.
A hazai autósok szervizválasztásának legfontosabb szempontja a szakértelem, aminek a jelentősége 2008 óta folyamatosan növekszik. Érdekes változás, hogy az autósok számára 2016-ra a szervizeltetés várható költségeinél is jelentősebb tényezővé vált a szerviz megbízhatósága, így a költségek csak a szervizválasztás harmadik legfontosabb szempontjaként jelennek meg.
Miként a kutatás eredményei is alátámasztják, a szervizválasztásra az autótulajdonos családok jövedelme is hatással van. Idén az alsóbb jövedelmi kategóriába tartozó válaszadók 81 százaléka kisebb, márkafüggetlen autószerelő műhelybe viszi autóját, 12 százalékuk pedig maga javítja, márkaszervizbe csupán 6 százalékuk viszi. Ugyanez az arány a felső jövedelmi csoportban: kisebb, márkafüggetlen autószerelő műhelybe 68 százalék viszi, csupán 2 százalékuk javítja saját maga, míg a márkaszervizek szolgáltatásait 28 százalékuk veszi igénybe.
Iratkozz fel hírlevelünkre a legfrissebb bejegyzésekért:
[wysija_form id=”1″]
Kapcsolódó bejegyzések: