Skip to main content
 
Technológia

Az örök tél titkai

2019-04-25 No Comments 16 perc olvasási idő

Közelít a nyár, a fagyoknak és a télies időnek az ország nagy részén már jó pár héttel ezelőtt búcsút inthettünk, egyre többször kell az autóban is bekapcsolni a klímát, ha hűvösre vágyunk. Nincsenek azonban ilyen problémái azoknak a mérnököknek, akik a Bosch észak-svédországi tesztközpontjában tökéletesítik például az ABS vagy ESP-rendszereket. Aki hűsölne egy kicsit, nézzen körbe velünk a Vaitoudden-félszigeten!

Az északi sarkkör közvetlen közelében található Arjeplog egy teljesen másik világ, mint amilyenhez a legtöbb nagyvárosi ember hozzászokott. Nagyon kevesen élnek errefelé, két-háromezer lakos jut egy New York méretű területre. Jellemzőek a hosszú, üres utcák és ősztől tavaszig a jóval fagypont alatti hőmérséklet, valamint a rengeteg fagyott tó. Ha egy ilyen vidéket képzelünk el, leginkább rénszarvasokat és északi fényt látunk magunk előtt. Pedig ez a környék hosszú évek óta autóipari mérnökök zarándokhelye, ahol a Bosch egyik tesztközpontja is működik. Itt ugyanis a legújabb fejlesztéseket, prototípusokat garantáltan igazi, zord téli körülmények között lehet tesztelni, akár hóban vagy tükörjégen is.

Az infrastruktúra fejlesztésére komoly figyelmet fordított az elmúlt években a Bosch

A Bosch az egyik első olyan vállalat volt, amelyik a közelben kezdett el teszteket végezni mintegy 45 évvel ezelőtt. A hetvenes években még egy befagyott tavon kialakított repülőgép-felszállópályán vizsgálták közúti járművek blokkolásgátló rendszereit. Arjeplog kiváló helyszínnek bizonyult a zord, téli időjárási körülmények közötti tesztelésre, ezért mintegy tizenöt éve úgy döntött a Bosch, jelentős beruházásba kezd a közelben. Így jött létre egy húszmillió eurós projekt eredményeként a ma is használt tesztpálya-központ a Vaitoudden-félszigeten, Arjeplog mellett. Telente mintegy ötszáz Bosch-alkalmazott dolgozik a tesztpályákon, évente összesen ötszázezer kilométert vezetnek.

A Bosch már évtizedek óta használja a svédországi tesztpályát

Van itt minden, ami téli körülmények között nehézség lehet: jeges, havas pályák, akár komolyabb emelkedőkkel megtűzdelve. Persze olyan útszakasz is található, amelyiknek egyik fele jeges, a másik száraz aszfalt, de mély hóban is próbára lehet tenni a járműveket. A vaitouddeni központban összesen harminckét kilométernyi tesztpálya található, amelyek egy részét a szárazföldön építették, de többet egy befagyott tó jegén alakítanak ki. Többek között találhatunk itt kifejezetten ABS-rendszerek fejlesztéséhez használható utakat, de vannak kanyargós, vagy körpályák is, különböző útfelületekkel, a száraz aszfalttól a tükörjégen át a mély hóig, ahogyan a sík tereptől a húsz százalékos emelkedőig mindenféle domborzati viszony között is lehet tesztelni a járműveket.

Egészen különleges hangulata van a pályáknak

Ilyen útviszonyok mellett a modern fékrendszereket, elektromos hajtású járműveket vagy vezetést támogató rendszereket hatékonyan lehet vallatni: ami itt megállja a helyét, az máshol is működni fog. Az elmúlt években kifejezetten a hibrid és elektromos hajtásrendszerek teszteléséhez különleges garázsokat is építettek, hiszen ezeknél a megoldásoknál különösen fontos, hogy extrém körülmények között is megbízhatóan működjenek, ehhez pedig mínusz húsz fokos hidegben is tudják vizsgálni az ilyen járműveket.


A legtöbb autógyártó gyakran megfordul a Bosch svédországi tesztpályáján

Abban, hogy a tesztpályákon állandó körülmények legyenek, így megbízható, összehasonlítható mérési eredményekkel tudjanak dolgozni a mérnökök, a pályamesterek segítenek. Az ő feladatuk, hogy állandó útviszonyokat teremtsenek, ha kell fellocsolják és lesimítsák az utat, akár napjában többször is, egy különleges géppel pedig a jég súrlódási együtthatóját a kívánt mértékűre állítsák be.

A téli tesztközpont november végétől március végéig működik állandó jelleggel. A kiszolgáló épületek reggel 8 és este 10 óra között működnek. Elsősorban személygépkocsikat szolgál ki, de a kishaszonjárműveket, sőt a tehergépjárműveket és a buszokat és pótkocsikat is várja 12 tonna össztömegig. A fejlesztéseknek köszönhetően a legtöbb nagy autógyártó mérnökei rendszeresen használják a tesztpályát a Bosch mérnökeivel közösen, vagy akár saját, egyedi projektjeikhez.

A szárazföldi tesztpályák
A tó felületén kialakított tesztpályák
A kiszolgáló épületek

Tesztpályák a szárazföldön

Városi körülményeket szimuláló részleg

4 blokk, blokkonként 20 méteres hossz, 4,5 méteres útfelület szélesség (két sáv), tömörített hó

Emelkedőket szimuláló részleg

Három különböző emelkedő (10%, 15%, 20%), fedett rész hossza 25 méter, útfelület eloszlása: fél méter száraz aszfalt, 2 méter jég, 2,5 méter száraz aszfalt, 1 méter jég, 0,5 méter száraz aszfalt váltakozva

ABS tesztpálya

850 méter teljes hossz ebből 150 méteren 9 méter szélesség, 2×3 méter csiszolt jég, középen 3 méter száraz aszfalt

TCS és ABS tesztpálya

1000 méter teljes hossz ebből 150 méteren 9 méter szélesség, 2×3 méter csiszolt jég, középen 3 méter száraz aszfalt. Fűthető és hűthető a felületek állapotának állandó változtatása miatt.

Változó útfelület tesztpálya

350 méteres teljes hossz, 86 méteren 5 méteres szélesség, váltakozó csiszolt jég, aszfalt felülettel. A pálya teljes szélessége 40 és 100 méter között van a megpördülések energiaelnyelése miatt.

Nyújtott kanyart szimuláló pálya

350 méteres teljes hossz. A kanyarív egy 100 méter sugarú kör adott szakasza. Az útfelület 2×2,5 méter csiszolt jég, középen 2,5 méter száraz aszfalt, a pálya teljes szélessége 40 és 100 méter között van a megpördülések energiaelnyelése miatt.

Tömör havas tesztpálya

300 méteres teljes hossz, szélessége 40 és 100 méter között. Az útfelület tömörített hó.

Nagy vezetéstechnikai pálya

2470 méter teljes hossz, az útfelület szélessége 5 méter, a kanyarok száma 13 darab, az út felülete tömörített hó.

Tesztpályák a befagyott tó felületén

Vezetéstechnikai pálya

  1. nyomvonal: 1850 méteres teljes hossz, az útfelület szélessége 12 méter, a kanyarok száma 8 darab, az út felülete jég.
  2. nyomvonal: 3000 méteres teljes hossz, az útfelület szélessége 2×6 méter, a kanyarok száma 29 darab, az út felülete jég.
  3. nyomvonal: 2100 méteres teljes hossz, az útfelület szélessége 12 méter, az út felülete jég.

Menetdinamikai pálya

Teljes hossza 550 méter, az út felülete csiszolt jég (160×60 méter felületen), a teljes biztonsági zóna 110 méter széles.

Havas pálya

1000 méteres teljes hossz, 550 méteres felvezető útszakasz, 250×25 méteres hasznos szakasz, az útfelület anyaga tömörített hó.

Jeges pálya

1000 méteres teljes hossz, 550 méteres felvezető útszakasz, 450×25 méteres hasznos szakasz, az útfelület anyaga csiszolt jég.

Nagy körök

  1. kör: teljes átmérője 470 méter, útfelület szélessége 60 méter, útfelület anyaga 10 méteren jég, 50 méteren csiszolt jég.
  2. kör: teljes átmérője 470 méter, útfelület szélessége 60 méter, útfelület anyaga 60 méteren jég.

Kis kör

Teljes átmérője 70 méter, útfelület szélessége 15 méter, anyaga jég.

Mély hó

Teljes hossza száz méter, teljes szélessége hat méter. Az útfelület anyaga mély hó.

Rendezvény pálya

Teljes hossza 800 méter, szélessége 70 méter. Az útfelület anyag jég.

Francia kilences

Állandó körkörös vezetéshez. Belső átmérő 100 méter, külső átmérő 150 méter. Az útfelület anyaga jég és csiszolt jég vegyesen.